Πώς θα αποφύγουμε την υπερκατανάλωση φαγητού ελέγχοντας το μέγεθος των μερίδων;

Πώς θα αποφύγουμε την υπερκατανάλωση φαγητού ελέγχοντας το μέγεθος των μερίδων;

Στη σημερινή εποχή οι μερίδες έχουν αυξηθεί πολύ περισσότερο από την ποσότητα φαγητού που κατανάλωνε ο άνθρωπος πριν από 50 χρόνια, και το φαινόμενο είναι τόσο σύνηθες ώστε να μην το συνειδητοποιούμε.

Πώς θα αποφύγουμε την υπερκατανάλωση φαγητού ελέγχοντας το μέγεθος των μερίδων;

Είναι εύκολο όμως να καταλάβουμε γιατί η βιομηχανία τροφίμων αλλά και οι επιχειρήσεις εστίασης τείνουν να μεγαλώνουν τις μερίδες των τροφίμων και να τις προωθούν με οικονομικές προσφορές.

Ο πελάτης θέλει να αισθάνεται ότι με μεγαλύτερη ποσότητα προϊόντος παίρνουν μεγαλύτερη αξία τα χρήματα που επενδύει για την αγορά του. Το οικονομικό όφελος όμως δε μεταφράζεται και σε οφέλη για την υγεία.

Πώς επηρεάζουν οι μεγάλες μερίδες την υγεία μας;

Η κατανάλωση μεγάλων μερίδων συχνά συνδέεται με το υπέρβαρο και την παχυσαρκία, ενώ μακροπρόθεσμα συμβάλλει σημαντικά στην εμφάνιση υπέρτασης, σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2, μυοσκελετικών και καρδιοαναπνευστικών προβλημάτων.

Πώς πρέπει να ερμηνεύουμε τις ετικέτες τροφίμων σε ό,τι αφορά τη συνιστώμενη μερίδα;

Το μέγεθος της μερίδας σε μια ετικέτα τροφίμων δε σημαίνει ότι είναι και η ποσότητα που πρέπει να καταναλώσουμε. Το μέγεθος των μερίδων είναι ένας οδηγός που μας βοηθά να καταλάβουμε πόσες θερμίδες και θρεπτικά συστατικά - καθώς και πόσο λίπος, ζάχαρη και αλάτι - περιέχονται στη συγκεκριμένη ποσότητα. Σε κάποιες περιπτώσεις το συνιστώμενο μέγεθος της μερίδας θα είναι πολύ μικρότερο από όσο συνηθίζουμε να καταναλώνουμε.

Σε άλλες περιπτώσεις, το συνιστώμενο μέγεθος της μερίδας είναι ικανοποιητικό και μπορούμε να καταναλώνουμε και περισσότερο αν πρόκειται για τρόφιμα χαμηλά σε θερμίδες και λίπος, με υψηλή περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά, όπως για παράδειγμα τα κατεψυγμένα λαχανικά. Αλλά όταν πρόκειται για τρόφιμα που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες, ζάχαρη ή λίπος, το μέγεθος της μερίδας είναι ένας χρήσιμος οδηγός για να μας προειδοποιήσει ότι η ποσότητα που καταναλώνουμε είναι επιζήμια για την υγεία μας.

Τί πρέπει να προσέχουμε για να σερβίρουμε επαρκείς μερίδες που δε θα επιβαρύνουν την υγεία μας;

Ένας πολύ καλός τρόπος για να σερβίρουμε το φαγητό είναι ο “κανόνας του πιάτου”. Σκεφτόμαστε λοιπόν το πιάτο μας χωρισμένο σε τέσσερα ίσα μέρη. Ένα μέρος θα πρέπει να περιλαμβάνει την πρωτεΐνη, ένα μέρος τους υδατάνθρακες- κατά προτίμηση ολικής άλεσης- και τα υπόλοιπα δύο τμήματα θα πρέπει να περιλαμβάνουν λαχανικά.

Συμβουλές για τον έλεγχο της μερίδας

  • Σερβίρουμε το φαγητό σε μικρότερα πιάτα, ώστε η ποσότητα που θα καταναλώσουμε να μας ικανοποιεί και οπτικά.
  •  Όταν μαγειρεύουμε μεγάλες ποσότητες και θέλουμε να αποθηκεύσουμε ό,τι απομένει, τότε τις χωρίζουμε σε μικρότερες μερίδες πριν τις τοποθετήσουμε στο ψυγείο ή την κατάψυξη.
  • Δεν αφήνουμε τα παιδιά να τρώνε φαγητό από την κατσαρόλα ή μεγάλα δοχεία φαγητού. Σερβίρουμε μεμονωμένες μερίδες και εφαρμόζουμε τον κανόνα να τρώμε στην κουζίνα.
  • Θέτουμε ως στόχο την κατανάλωση τριών κυρίως γευμάτων και δύο υγιεινών σνακ καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας. Η παράλειψη ενός γεύματος μπορεί να οδηγήσει στην κατανάλωση μεγάλης μερίδας στο επόμενο γεύμα.
  •  Προσθέτουμε περισσότερες σαλάτες και φρούτα στη διατροφή της οικογένειάς μας, κάτι που μπορεί να βοηθήσει στον έλεγχο της πείνας και στη μείωση των μερίδων των κυρίως γευμάτων.
  •  Δεν πιέζουμε τα παιδιά να τελειώσουν το φαγητό που τους έχουμε σερβίρει αλλά τα ενθαρρύνουμε να σταματήσουν να τρώνε όταν αισθάνονται χορτάτα.
  • Όταν τρώμε σε ένα εστιατόριο ή παραγγέλνουμε έτοιμο φαγητό, μοιραζόμαστε τις μεγάλες μερίδες, ενώ παραγγέλνουμε παιδικά μενού για τα παιδιά.

Τέλος, δεν ξεχνάμε ότι είναι σημαντικό να εμπλέκουμε και τα παιδιά στο σερβίρισμα του φαγητού έτσι ώστε να εξοικειώνονται με τις ποσότητες φαγητού που πρέπει να καταναλώνουν.

Περιμένω τις ερωτήσεις σας εδώ!

Ευσταθία Παπαδά
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc, PhD
Πτυχιούχος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου &
University College London (UCL)
Διδάκτωρ Χαροκοπείου Πανεπιστημίου
e-mail: efpapada@gmail.com 

 

Διαβάστε επίσης

Τι πρέπει να προσέξω στη διατροφή των παιδιών την περίοδο των Χριστουγέννων;

Πώς θα φτιάξουμε υγιεινές και θρεπτικές σούπες σε πέντε βήματα;

Υγιεινά και γρήγορα snacks για θηλάζουσες μητέρες

Πώς θα προστατευτούμε από τον ιό της γρίπης μέσω της διατροφής;

43.90 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
CROCS ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΓΑΛΟΤΣΕΣ 14613 4BH CERULE PACIFIC
28.20 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
Φόρμα Εξόδου Tender Comforts με κέντημα και διακοσμητικές τσέπες (1-12 μηνών) 00480972 ΕΚΡΟΥ
12.45 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΓΑΛΟΤΣΕΣ ΓΙΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ - ΚΟΚΚΙΝΟ
10.50 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
ΒΡΕΦΙΚΟ ΑΔΙΑΒΡΟΧΟ ΜΠΟΥΦΑΝ ΓΙΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ - ΡΟΖ
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Δέκα πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για τα νεογέννητα (pics)

Δέκα πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για τα νεογέννητα (pics)

Είστε νέα μαμά; Ιδού τι πρέπει να γνωρίζετε!
Διάβασε τη συνέχεια
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Απίστευτες φωτογραφίες τοκετού που δείχνουν το μεγαλείο της γέννας (pics)

Απίστευτες φωτογραφίες τοκετού που δείχνουν το μεγαλείο της γέννας (pics)

Φωτογραφίες που δείχνουν το μεγαλείο της γέννας.
Διάβασε τη συνέχεια
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Viral βίντεο αποδεικνύει ότι οι άνθρωποι δεν ξέρουν πώς να γράψουν τη λέξη «εγκυμοσύνη» (vid)

Viral βίντεο αποδεικνύει ότι οι άνθρωποι δεν ξέρουν πώς να γράψουν τη λέξη «εγκυμοσύνη» (vid)

Ένα ξεκαρδιστικό βίντεο - Μην ξεχάσετε να βάλετε ήχο!
Διάβασε τη συνέχεια
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Αυτός είναι ο κούκλος 20χρονος γιος του Θάνου Καλλίρη (pics)

Αυτός είναι ο κούκλος 20χρονος γιος του Θάνου Καλλίρη (pics)

Μεγάλωσε και είναι ένας κούκλος σαν τον μπαμπά του!
Διάβασε τη συνέχεια
PlusQueen
MOTHERTOOLS
novalac-logo
Η εγκυμοσύνη σας ανά εβδομάδα

Η εγκυμοσύνη σας ανά εβδομάδα

Η ανάπτυξη του εμβρύου ανά εβδομάδα

Η ανάπτυξη του εμβρύου ανά εβδομάδα

Το μωρό σας μήνα με το μήνα

Το μωρό σας μήνα με το μήνα

Υπολογισμός Σύλληψης & Ωορρηξίας

Εξετάσεις

Εξετάσεις

Θηλασμός

Θηλασμός

Μαιευτήριο

Μαιευτήριο

Ημερομηνία Υπολογισμού Τοκετού

Ημερομηνία Υπολογισμού Τοκετού

Υπολογισμός Εβδομάδας Κύησης

Υπολογισμός Εβδομάδας Κύησης

Τα πάντα για τον Αυτισμό

Newsbomb.gr Onsports.gr Queen.gr Onmed.gr Astrology.gr Gossip-tv.gr Leoforos.gr Ratpack.gr i-Ellada.gr
©2012-2020 Mothersblog.gr - All rights reserved