Τα Back-to-School Hauls έχουν τρελάνει το TikTok — Τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς
AI image/Mothersbloggr
Τα Back-to-School Hauls έχουν γίνει viral στα social media, με εκατοντάδες παιδιά και έφηβους να δείχνουν τι αγόρασαν για τη νέα σχολική χρονιά. Ανακαλύψτε γιατί οι ειδικοί προειδοποιούν για τον αντίκτυπο αυτής της τάσης και πώς οι γονείς μπορούν να διαχειριστούν τις αγορές και την πίεση των social media.
«Το "haul" στην αργκό των social media αναφέρεται στην παρουσίαση και συζήτηση των αγορών που έκανε κάποιος πρόσφατα, συνήθως σε βίντεο ή εικόνες στο διαδίκτυο».
Η επιστροφή στο σχολείο φέρνει πάντα ενθουσιασμό — νέα τετράδια, μολύβια, ρούχα και, φυσικά, λίγο shopping therapy για τα παιδιά μας. Αυτό που έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια είναι ο τρόπος που μοιράζονται αυτές τις αγορές: τα Back-to-School Hauls έχουν κατακλύσει το TikTok και το YouTube, φέρνοντας μια νέα τάση που ανησυχεί τους ειδικούς και… τους γονείς.
Γιατί η εφηβεία είναι γεμάτη με άγχος; 5 τρόποι να βοηθήσετε το παιδί σας να το ξεπεράσει
Αν ψάξετε στο TikTok με το hashtag #backtoschool2024, θα βρείτε πάνω από 47.000 βίντεο παιδιών και εφήβων που δείχνουν τι αγόρασαν για τη νέα σχολική χρονιά. Η τάση συνεχίζεται και το 2025, με αναζητήσεις στο Google για «shopping haul» να φτάνουν σε επίπεδα ρεκόρ και το «back to school shopping haul» να εμφανίζεται ως κορυφαία αναζήτηση του μήνα.
Στα βίντεο αυτά, τα παιδιά ξεκινούν δείχνοντας τις πολλές σακούλες από διαφορετικά μαγαζιά και συνεχίζουν παρουσιάζοντας αναλυτικά τα προϊόντα που αγόρασαν. Πολλά κάνουν στάση για να εκφράσουν την ευγνωμοσύνη τους για όσα μπόρεσαν να αποκτήσουν, πριν περάσουν στο «haul». Κι όλο και περισσότεροι νέοι, με μικρούς ή μεγάλους αριθμούς followers, συμμετέχουν στη μόδα αυτή.
Γιατί τα παιδιά δημοσιεύουν Back-to-School Hauls;
Η Rachael M. Jones, ψυχοθεραπεύτρια και ειδικός σε θέματα οικογενειακής δυναμικής, εξηγεί ότι η ανάγκη των εφήβων να «ταιριάξουν» με τους συνομηλίκους τους είναι ένας βασικός λόγος για τον οποίο ανεβάζουν τέτοια βίντεο.
«Η ανάγκη να νιώθουν ασφαλείς και αποδεκτοί οδηγεί πολλές από τις επιλογές τους», λέει η Jones. «Δεν πρόκειται τόσο για την προσοχή, όσο για το να νιώθουν ότι ανήκουν κάπου».
Τα βίντεο αυτά συχνά δείχνουν προϊόντα από συγκεκριμένες μάρκες που επαναλαμβάνονται από βίντεο σε βίντεο. Η Jones εξηγεί ότι η επιλογή αυτών των brands δίνει στα παιδιά αίσθηση ασφάλειας και αυτοπεποίθησης καθώς μπαίνουν στην τάξη την πρώτη μέρα.
Πώς το body shaming στα social media επηρεάζει ψυχικά τα κορίτσια στην εφηβεία
Η εξάρτηση από τα social media δεν σταμάτησε μετά τον COVID. Πολλά παιδιά βασίστηκαν σε αυτά για να χτίσουν την ταυτότητά τους και να διατηρήσουν φιλίες, και η ανάγκη αυτή συνεχίζει να υπάρχει, παρά την επιστροφή στο σχολείο δια ζώσης.
Τα hauls δεν είναι πάντα ρεαλιστικά
Η National Retail Federation εκτιμά ότι οι οικογένειες θα ξοδέψουν κατά μέσο όρο σχεδόν 860 δολάρια για τις αγορές επιστροφής στο σχολείο το 2025 — ένα ποσό που δεν είναι καθόλου αμελητέο. Η Kendall Meade, πιστοποιημένη χρηματοοικονομική σύμβουλος, σημειώνει ότι για πολλές οικογένειες, αυτό μπορεί να μην είναι προσιτό.
Στα βίντεο των παιδιών, βλέπουμε συχνά πάνω από 10 σακούλες από ακριβές μάρκες και εντυπωσιακά προϊόντα. Αυτή η πραγματικότητα δεν αντιστοιχεί στη ζωή των περισσότερων οικογενειών, κάτι που μπορεί να προκαλέσει πίεση σε άλλα παιδιά και γονείς.
Πίεση για να «κρατήσουν το ρυθμό»
Μια μαμά πέντε παιδιών στο Λος Άντζελες, παρατηρεί ότι τα παιδιά της έχουν πολύ ισχυρές απόψεις για τις μάρκες και τις επιλογές αγορών τους. Τα παιδιά της «ξετρελάθηκαν» (εντός προϋπολογισμού) σε διάφορα καταστήματα, και η 11χρονη κόρη της ήθελε να ξοδέψει μέρος του budget σε μια Stanley cup.
«Τάσεις όπως τα #backtoschoolhauls δημιουργούν έναν συνεχόμενο κύκλο καταναλωτισμού που δεν τελειώνει ποτέ», λέει η Bloemhof. «Και πιέζουν τους γονείς να ξοδέψουν περισσότερα για να «κρατήσουν το ρυθμό»».
Η Jones τονίζει ότι η υπερβολική παρακολούθηση τέτοιων βίντεο μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες για τους εφήβους, αυξάνοντας τον κίνδυνο άγχους, κατάθλιψης, χαμηλής αυτοεκτίμησης και προβλημάτων εικόνας σώματος.
Τα smartphones πριν τα 13 επηρεάζουν αρνητικά την ψυχική υγεία των παιδιών, σύμφωνα με νέα μελέτη
Πώς να διαχειριστείτε τα hauls με τα παιδιά σας
Οι ειδικοί προτείνουν τέσσερις βασικές στρατηγικές:
1. Επιβεβαίωση συναισθημάτων
Ακούστε και δείξτε κατανόηση. Δεν χρειάζεται να αλλάξετε κανόνες, αλλά να αναγνωρίσετε τα συναισθήματα του παιδιού. Αν είναι δυνατόν, επιτρέψτε την αγορά ενός μόνο trend item για ισορροπία.
2. Ορίστε προϋπολογισμό και συζητήστε το
Όταν τα παιδιά θέλουν να αποκτήσουν κάποιο προϊόν ή brand, είναι σημαντικό να θέτουμε σαφή όρια από πριν. Στην Ελλάδα, τα παιδιά συνήθως δεν δουλεύουν για να κερδίσουν χρήματα, οπότε οι επιλογές τους περιορίζονται στο χαρτζιλίκι που έχουν μαζέψει από τους γονείς ή τους παππούδες και γιαγιάδες, ή στις αποταμιεύσεις τους στον κουμπαρά. Το παιδί πρέπει να ξέρει ακριβώς πόσο κοστίζει το προϊόν που θέλει και να συγκρίνει αυτό το ποσό με τα χρήματα που έχει διαθέσιμα.
3. Ενίσχυση αυτοπεποίθησης χωρίς social media
Μπορείτε να προτείνετε FaceTime με φίλους ή να στείλουν φωτογραφίες στην οικογένεια αντί για likes στο TikTok. Σχεδιασμός πρώτης μέρας με φίλους μπορεί να δώσει αίσθημα αποδοχής.
4. Ψώνια secondhand
Online πλατφόρμες όπως Facebook Marketplace ή Poshmark, ή τοπικά καταστήματα μεταχειρισμένων, μπορούν να ικανοποιήσουν την ανάγκη για trendy brands χωρίς υπερβολικά έξοδα.
Τα emojis που μπερδεύουν τους γονείς: Τι πραγματικά εννοούν τα παιδιά σου;
Τελικές σκέψεις
Η επιστροφή στο σχολείο φέρνει ανάμεικτα συναισθήματα — ενθουσιασμό, άγχος, ανασφάλεια. Τα Back-to-School Hauls είναι τρόπος για τους εφήβους να πάρουν κοινωνική έγκριση, αλλά δεν είναι ρεαλιστικά και μπορεί να δημιουργήσουν αρνητικά συναισθήματα.