Κίνητρο ή τιμωρία; Ο λάθος τρόπος να παρακινείς το παιδί σου
Πώς μπορείς να δώσεις κίνητρα στο παιδί σου, χωρίς να επηρεάζεις αρνητικά την ψυχολογία του.
Όταν ένα παιδί δυσκολεύεται στο σχολείο ή η απόδοσή του πέφτει, πολλοί γονείς αντιδρούν στερώντας του κάτι που αγαπά. Όμως, αυτή η «τιμωρία» μπορεί να αποδυναμώσει αντί να ενισχύσει την προσπάθεια.
Μην του στερείς αυτό που αγαπά
Ας πάρουμε για παράδειγμα ένα παιδί που λατρεύει τον αθλητισμό, αλλά οι βαθμοί του έχουν πέσει. Η σκέψη να το βγάλουμε από την ομάδα φαίνεται «λογική», όμως στην πραγματικότητα το απομακρύνει από μια βασική πηγή αυτοεκτίμησης και κινήτρου.
Montessori στο σπίτι: 5 παραδείγματα φυσικών συνεπειών

Τι είναι οι «νησίδες ικανότητας»
Οι ειδικοί προτείνουν την καλλιέργεια των λεγόμενων «νησίδων ικανότητας»—των περιοχών όπου το παιδί νιώθει ικανό και δυνατό. Αυτές οι περιοχές χτίζουν αυτοπεποίθηση και μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να ανταπεξέλθει σε πιο απαιτητικά πεδία.
Εντόπισε και ενίσχυσε τα δυνατά του σημεία
Παρατήρησε τι του δίνει ενέργεια και χαρά. Είναι η μουσική; Οι κατασκευές; Η βοήθεια στους άλλους; Ονόμασέ το, δώσ’ του αξία και βοήθησέ το να το εξελίξει. Όταν τα παιδιά νιώθουν ικανά κάπου, αποκτούν δύναμη και για τα δύσκολα.
Σύνδεσε τα δυνατά με τα αδύναμα
Ένα παιδί που δυσκολεύεται στη γραφή αλλά έχει φαντασία , μπορεί να ξεκινήσει να αφηγείται ιστορίες προφορικά. Ένα κοινωνικό παιδί με αδύναμη οργάνωση μπορεί να γίνει ο συντονιστής μιας ομάδας, ενώ άλλοι αναλαμβάνουν τις λεπτομέρειες.
Γιατί η τιμωρία στο παιδί δεν λειτουργεί

Καλλιέργησε θετικές ταυτότητες
Μην ορίζεις το παιδί από τις ελλείψεις του («δεν τα πάει καλά στα μαθηματικά»), αλλά από τις αρετές του («έχει εξαιρετική φαντασία», «είναι συνεργάσιμο»). Τα λόγια μας γίνονται ο τρόπος που βλέπει τον εαυτό του.
Αντί να τιμωρείς το παιδί στερώντας του ό,τι αγαπά, καλλιέργησε τα δυνατά του σημεία. Εκεί βρίσκεται το κλειδί για αληθινή, βιώσιμη παρακίνηση και προσωπική ανάπτυξη.
Πηγή: theatlantic.com