5+1 λόγοι που λέμε «ναι» στο καθημερινό πρόγραμμα των παιδιών

Σίλια Χαλιώτη
Bigstock

Γιορτές τέλος: Πώς θα βάλετε ξανά τα παιδιά σε πρόγραμμα!

Τι εννοείς ότι τελείωσαν οι γιορτές;

Θα ήταν υπέροχο να υπήρχε ένα μαγικό ραβδάκι που θα μας έβαζε όλους σε πρόγραμμα μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων, μικρούς και μεγάλους. Και γίνεται όλο και πιο δύσκολο όταν αρνείσαι πεισματικά να ξεστολίσεις ή δεν σε «αφήνουν» τα παιδιά σου.

Τα σχολεία όμως άνοιξαν, οι μέρες των διακοπών φαντάζουν μακρινές, οπότε είναι επιτακτική ανάγκη να επανέλθει η καθημερινή ρουτίνα των παιδιών, το περιβόητο «πρόγραμμα» που έχει τόσα πολλά να προσφέρει στο ψυχισμό και τη ζωή του παιδιού… αλλά και σε εμάς φυσικά.

Ακόμα και εσύ που είσαι θετικός γονιός, ή εσύ που δεν τρελαίνεσαι για τον δημοκρατικό τρόπο ανατροφής, ή ακόμα και εσύ που νομίζεις ότι έχεις χάσει τον έλεγχο… μία είναι η λύση: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Γιατί λέμε «ναι» στο οριοθετημένο πρόγραμμα των παιδιών;

  • 1. Το πρόγραμμα περιορίζει στο ελάχιστο τους “πολέμους” εξουσίας και τη σύγκρουση… δυνάμεων ανάμεσα σε μικρούς και μεγάλους. Τα παιδιά γνωρίζουν “πως κάτι πρέπει να γίνει μια συγκεκριμένη στιγμή της ημέρας”. Δεν είναι δηλαδή ο μπαμπάς ή η μαμά που το επιβάλλει αλλά οι συνθήκες, και καλύτερα, η συμφωνία που έχει προηγηθεί από όλους και εξυπηρετεί εξίσου όλα τα μέλη της οικογένειας.
  • 2. Ένας πρακτικός τρόπος για να διαμορφώσουμε καθημερινές συνήθειες είναι να χρησιμοποιούμε τη λογική του “πρώτα/και μετά”: “Πρώτα θα τελειώσεις με την τακτοποίηση των βιβλίων και των εργασιών σου στην τσάντα και μετά μπορείς να δεις τηλεόραση”. Ο τρόπος αυτός δεν αποκλείει, αλλά βάζει τα πράγματα σε μια λογική διαδοχή που στόχος είναι σταδιακά να λειτουργεί αυτόματα στο παιδί σαν μια εσωτερικευμένη διαδικασία.
  • 3. Όταν τα παιδιά γνωρίζουν, έχουν μια αίσθηση ελέγχου της κατάστασης και είναι λιγότερο αντιδραστικά, πιο συνεργατικά και πιο ανεξάρτητα. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι γονείς δεν θα χρειαστεί κάποιες φορές να υπενθυμίσουν κάποια στάδια του προγράμματος ή να προειδοποιήσουν για την επόμενη δραστηριότητα δίνοντας για παράδειγμα κάποια μικρή προθεσμία.
  • 4. Η καθημερινή τήρηση ενός προγράμματος ενισχύει την αυτοπεποίθηση στα παιδιά καθώς τα ίδια νιώθουν υπεύθυνα. Ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι κάποιες φορές μπορεί να χρειαστεί να πάνε στο σχολείο με μια άσκηση λιγότερη ή ένα βιβλίο λιγότερο. Το μάθημα που θα πάρουν από την αθέτηση μιας υποχρέωσης τους απέναντι στην τάξη θα είναι πιο πολύτιμο από το να βάλετε εσείς το βιβλίο στην τσάντα ή να κάνετε την άσκηση στη θέση τους.
  • 5. Τα παιδιά μαθαίνουν πως οι ξέγνοιαστες στιγμές διαδέχονται τις υποχρεώσεις. Αν γνωρίζουν για παράδειγμα πως πρέπει να κάνουν το διάβασμά τους το μεσημέρι και πως μετά έχουν το απόγευμα για παιχνίδι επενδύουν στη μελέτη με μεγαλύτερη πειθαρχία και διαμαρτύρονται λιγότερο.
  • 6. Το πρόγραμμα βοηθάει να υπάρχει στην οικογένεια συνοχή και να μην γεννιούνται συνεχώς παράλογες απαιτήσεις στα μέλη της. Όταν όλα είναι μια μάχη για το ποιος θα πει την τελευταία κουβέντα, οι γονείς συνεχώς αναπροσαρμόζουν τους κανόνες και αλλάζουν τις προσδοκίες που έχουν από τα παιδιά.

Όσο δύσκολο κι αν σου φανεί στην αρχή, θα διαπιστώσεις ότι το πρόγραμμα είναι ευεργετικό για όλα τα μέλη της οικογένειας. Και επειδή πάντα μας αρέσει να έχουμε κάτι ωραίο να περιμένουμε, μπορείς να υπενθυμίσεις στα παιδιά σου ότι οι Απόκριες είναι κοντά!

Σίλια Χαλιώτη
Παιδαγωγός - Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
Ιδιοκτήτρια του κέντρου “School & Career Consulting”
6975541206
chalioti@gmail.com

IG: @celia.chalioti

FB: @School & Career Consulting

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved