Γλουτένη: Τι πρέπει να προσέχετε αν πάσχετε από κοιλιοκάκη

Γλουτένη: Τι πρέπει να προσέχετε αν πάσχετε από κοιλιοκάκη

Η κοιλιοκάκη αποτελεί ένα αυτοάνοσο νόσημα που χαρακτηρίζεται από δυσανεξία στη γλουτένη και σχετίζεται με χρόνια φλεγμονή του λεπτού εντέρου και καταστροφή των εντερικών λαχνών.

Γλουτένη: Τι πρέπει να προσέχετε αν πάσχετε από κοιλιοκάκη

Έτσι η κατάσταση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε δυσαπορρόφηση θρεπτικών συστατικών. Τα συμπτώματα της νόσου περιλαμβάνουν κόπωση, αδυναμία και γαστρεντερικές ενοχλήσεις.

Τί είναι η γλουτένη;
Η γλουτένη είναι μία πρωτεΐνη που βρίσκεται στο σιτάρι, το κριθάρι και τη σίκαλη κι ενεργοποιεί αυτή τη φλεγμονώδη αντίδραση του οργανισμού. Ακόμη και η βρώμη όμως μπορεί να προκαλέσει προβλήματα σε άτομα με κοιλιοκάκη.

Ποια η αντιμετώπιση της κοιλιοκάκης;
Για την επιτυχή αντιμετώπιση της κοιλιοκάκης θα πρέπει να αποκλείονται δια βίου αυστηρά όλες οι πηγές γλουτένης από τη διατροφή. Ενδεικτικά μπορείτε να συμβουλευτείτε τον παρακάτω πίνακα σχετικά με το ποιες τροφές επιτρέπονται και απαγορεύονται στο διαιτολόγιό σας.

Τροφές χωρίς γλουτένη Τροφές με γλουτένη

Δημητριακά και άλευρα, όσπρια

Ρύζι, καλαμπόκι και τα άλευρά τους, δημητριακά πρωινού με βάση το ρύζι και το καλαμπόκι, όσπρια, σόγια και σογιάλευρο, κεχρί, φαγόπυρο, σουσάμι

Δημητριακά και άλευρα

Σιτάρι, κριθάρι, σίκαλη, βρώμη και τα άλευρά τους, δημητριακά πρωινού με βάση τα παραπάνω, σιμιγδάλι, πλιγούρι

Ζυμαρικά

Ζυμαρικά από καλαμπόκι και ρύζι, ειδικά προϊόντα χωρίς γλουτένη

Ζυμαρικά

Όλα τα υπόλοιπα ζυμαρικά

Ψωμί και άλλα αρτοσκευάσματα

Αρτοσκευάσματα με βάση το ρυζάλευρο και το καλαμποκάλευρο

Ειδικά προϊόντα χωρίς γλουτένη

Ψωμί και άλλα αρτοσκευάσματα

Όλα τα υπόλοιπα ψωμιά, κέικ, κρουασάν, μπισκότα και πίτες

Κρέας, ψάρια, πουλερικά, αυγά

Όλα τα προϊόντα

Κρέας, ψάρια, πουλερικά

Προϊόντα που έχουν παρασκευαστεί με αλεύρι, όπως κροκέτες ψαριών, και προϊόντα που συνοδεύονται από σάλτσες με αλεύρι

Γαλακτοκομικά προϊόντα

Γάλα, γιαούρτι, τυριά, κρέμα γάλακτος, βούτυρο

Γαλακτοκομικά προϊόντα

Γιαούρτι με δημητριακά, κρέμα τυριού, τυροκροκέτες

Σάλτσες

Σάλτσες χωρίς «επικίνδυνα» άλευρα

Σάλτσες

Σάλτσα σόγιας, μαρινάδες με «επικίνδυνα» άλευρα και ξύδι που περιέχει βύνη

Ποτά

αναψυκτικά, τσάι, καφές, αλκοολούχα όπως κρασί, ρούμι, τεκίλα

Ποτά

Μπύρα, τζιν, καφές από κριθάρι

 Ποιες οι πιο συχνές διατροφικές ανεπάρκειες σε ασθενείς με κοιλιοκάκη;
Οι πιο συνήθεις διατροφικές ελλείψεις που μπορεί να παρουσιαστούν είναι η έλλειψη σιδήρου και ασβεστίου οδηγώντας μακροπρόθεσμα σε σιδηροπενική αναιμία και οστεοπενία. Για το λόγο αυτό η ενίσχυση της διατροφής με τροφές πλούσιες σε σίδηρο (π.χ. κόκκινο κρέας, όσπρια, πράσινα φυλλώδη λαχανικά) και ασβέστιο (π.χ. γαλακτοκομικά, ξηροί καρποί) είναι σημαντική.

Τί πρέπει να προσέχετε κατά το μαγείρεμα;
- Δώστε σημασία στο καλό πλύσιμο των χεριών πριν το μαγείρεμα.
- Καθαρίστε καλά την επιφάνεια εργασίας, τα σκεύη και όλα τα εργαλεία που θα χρησιμοποιηθούν.
- Μην επαναχρησιμοποιείτε νερό και λάδι όπου έχετε μαγειρέψει τροφές με γλουτένη.
- Αποθηκεύετε ξεχωριστά στο ψυγείο τα φαγητά χωρίς γλουτένη.
Σε περίπτωση που γευματίζετε σε κάποιο εστιατόριο, μην ξεχνάτε να ενημερώνετε το προσωπικό για την κοιλιοκάκη και να τονίζετε τη σημασία του κατάλληλου μαγειρέματος του γεύματός σας.

Περιμένω τις απορίες και τις ερωτήσεις σας εδώ!

Ευσταθία Παπαδά
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, M.Sc., Ph.D. (Cand)
Πτυχιούχος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου &
University College London (UCL)
Υποψ. Διδάκτωρ Χαροκοπείου Πανεπιστημίου
e-mail: efpapada@gmail.com 

 

29.99 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
Gorjuss My Umbrella Σακίδιο Τριγωνικό Μικρό (177303)
12.50 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
Βusquets Κασετίνα τριπλή 'Route 66'
42.99 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
Αθλητικά μποτάκια Puma 1948 Mid L V 358990-05
37.10 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
Αθλητικά μποτάκια Puma Liza Mid Dazz V PS 361564-01
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Εγκυμοσύνη: Πώς μπορείτε να μειώσετε τις πιθανότητες για πρόωρο τοκετό;

Εγκυμοσύνη: Πώς μπορείτε να μειώσετε τις πιθανότητες για πρόωρο τοκετό;

Δεν είναι πάντα δυνατό να αποφύγουμε έναν πρόωρο τοκετό, όμως μπορούμε να…
Διάβασε τη συνέχεια
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Τρίτη Δημοτικού: Η τάξη- πρόκληση!

Τρίτη Δημοτικού: Η τάξη- πρόκληση!

Η Τρίτη τάξη Δημοτικού, αποτελεί ορόσημο στην πορεία του παιδιού στο Δημοτικό.
Διάβασε τη συνέχεια
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Κριθαρότο με λαχανικά - Μια νόστιμη συνταγή για να φάνε λαχανικά τα παιδιά σας

Κριθαρότο με λαχανικά - Μια νόστιμη συνταγή για να φάνε λαχανικά τα παιδιά σας

Αν τα παιδιά σας δεν τρώνε λαχανικά, σίγουρα θα τα καταφέρετε με…
Διάβασε τη συνέχεια
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
7 λόγοι που θα σε πείσουν ότι τα δίχρονα δεν είναι τρομερά αλλά μαγικά!

7 λόγοι που θα σε πείσουν ότι τα δίχρονα δεν είναι τρομερά αλλά μαγικά!

Κι όμως τα δίχρονα είναι υπέροχα! 
Διάβασε τη συνέχεια
MOTHERTOOLS
novalac-logo
Η εγκυμοσύνη σας ανά εβδομάδα

Η εγκυμοσύνη σας ανά εβδομάδα

Η ανάπτυξη του εμβρύου ανά εβδομάδα

Η ανάπτυξη του εμβρύου ανά εβδομάδα

Το μωρό σας μήνα με το μήνα

Το μωρό σας μήνα με το μήνα

Υπολογισμός Σύλληψης & Ωορρηξίας

Εξετάσεις

Εξετάσεις

Θηλασμός

Θηλασμός

Μαιευτήριο

Μαιευτήριο

Ημερομηνία Υπολογισμού Τοκετού

Ημερομηνία Υπολογισμού Τοκετού

Υπολογισμός Εβδομάδας Κύησης

Υπολογισμός Εβδομάδας Κύησης

Τα πάντα για τον Αυτισμό

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies