Μουσικό παιχνίδι: Πώς μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί και πώς να το εμπνεύσει

Ψυχολογία παιδιού: «Μπορείς να ανακαλύψεις περισσότερα για έναν άνθρωπο μέσα σε μια ώρα μουσικού παιχνιδιού, από ότι μέσα σε ένα χρόνο συζήτησης» Πλάτωνας 427-347 π.Χ.

Μέσα από την διαδικασία του μουσικού παιχνιδιού είναι σαφές ότι το κάθε παιδί επικοινωνεί με το περιβάλλον του, κοινωνικοποιείται, κατακτά ένα σημαντικό ορόσημο στην αυτογνωσία του, μαθαίνει για τον κόσμο και διαμορφώνει(αλλά κυρίως διαμορφώνεται) από ένα πλήθος βασικών κοινωνικών, νοητικών, γνωστικών, φυσικών, συναισθηματικών και φυσικών διεργασιών που θα ήταν δύσκολο (αν όχι ανέφικτο) να εκφράσουν αλλιώς, μόνο από την λεκτική επικοινωνία.

Λόγω της ιδιαιτερότητας κάθε παιδιού ξεχωριστά και του μοναδικού τρόπου με τον οποίο αντιλαμβάνεται τον κόσμο, το σημαντικό που πετυχαίνουμε μέσω του μουσικού παιχνιδιού δεν είναι μονάχα η επικοινωνία του παιδιού με το ευρύτερο περιβάλλον του, αλλά κυρίως ότι μέσω του ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ, το ίδιο «επικοινωνεί» τον εαυτό του, στους άλλους και στο εγγύτερο ή πιο πλατύ περιβάλλον του!

Μέσα από το μουσικό παιχνίδι το παιδί μαθαίνει να συνδυάζει και κυρίως να συμβαδίζει τον εσωτερικό του κόσμο και το εξωτερικό περιβάλλον στο οποίο ζει και ανήκει. Ανακαλύπτει συνεχώς και αποκτά νέους τρόπους συμπεριφοράς και σκέψης που του επιτρέπουν να διαβιώνει καλύτερα και ευχερέστερα στην καθημερινότητα του, αντιμετωπίζοντας τις νέες προκλήσεις στις οποίες δοκιμάζεται.

Είναι βασικό να τονιστεί ότι η βιωματική μάθηση μέσω του μουσικού παιχνιδιού είναι αναγκαίο να διενεργείται μέσα σε ένα ασφαλές περιβάλλον, όπου το παιδί θα μπορεί να είναι ο εαυτός του, και να είναι υποστηρικτικό κατά τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να μπορεί να δοκιμάζει να ξεπερνά τον εαυτό του, και να ενισχύεται να ανακαλύπτει, ολοένα και περισσότερα γνωρίσματά του και ιδιαίτερα ταλέντα του.

Για αυτό είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος του Ειδικού Μουσικού Παιδαγωγού/Μουσικού Θεραπευτή από τον οποίο το παιδί θα λαμβάνει συναισθηματική υποστήριξη αλλά και μαζί να διερευνήσουν και να δημιουργήσουν ένα πιο λειτουργικό επίπεδο, που θα στηρίζεται στην ειλικρίνεια και εμπιστοσύνη.

Με την ενεργητική συμμετοχή του Μουσικού Θεραπευτή, ο οποίος οφείλει να έχει οξυμένη την προσοχή του και να λειτουργεί με όλες τις αισθήσεις του σε επιφυλακή. Να αφουγκράζεται με δημιουργικό τρόπο και να εξελίσσει με συστηματικό τρόπο, όλες εκείνες τις ανάγκες, τις επιθυμίες και κυρίως τις αναξιοποίητες ικανότητες του παιδιού και μαζί να τις πάνε παραπέρα, ώσπου αυτές να παγιωθούν και να συγκεκριμενοποιηθούν.

Η παρατηρητικότητα, η ανίχνευση και η δοκιμασία μέσα στο μουσικό παιχνίδι του Παιδιού, μέσα από τεχνικές «δημιουργικής απεικόνισης», «μουσικού αυτοσχεδιασμού», «ρυθμικής κίνησης», «παιχνίδι ρόλων», «μελωδικής αναπαράστασης», δίνει τη δυνατότητα στον Μουσικό Θεραπευτή, που πρέπει να ξέρει πότε να παρεμβαίνει και πότε να μην είναι καθόλου κατευθυντικός να διακρίνει τάσεις, κλίσεις και ταλέντα που υπάρχουν και προκύπτουν σε υπολανθάνουσα μορφή.

Είναι μια διαδικασία, όπου μέσα από το ΜΟΥΣΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ και την μάθηση που επιτυγχάνεται, βήμα βήμα και με σταθερό τρόπο, φτάνουμε σε μια κυψέλη δυνατοτήτων, που έχει το παιδί, και που μαζί με το σύνολο των κινήτρων του μπορούμε να εξελίξουμε και να συστηματοποιήσουμε εντατικότερα, δίνοντας του μια πιο επαγγελματική χροιά.

Να τονιστεί πως είναι σκόπιμο, αυτή η διαδικασία μάθησης παιχνιδιού, αλλά και ανίχνευσης μουσικών επαγγελματικών ταλέντων και κλήσεων να αρχίσει από πολύ νωρίς, όπου οι επαγγελματικές επιλογές έχουν την μορφή έμπνευσης (αποτελούν στοιχείο έμπνευσης), που σχετίζεται ή μάλλον φανερώνεται κυρίως μέσω του μουσικού παιχνιδιού, αλλά και την φαντασία, καθώς αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο αυτά αποτυπώνονται.

Γιάνναρη Μαρία
Καθηγήτρια Πιάνου-Μουσικοθεραπεύτρια
Facebook account
Ιnstagram account

Διαβάστε επίσης:
Μουσικοθεραπεία για παιδιά με Σύνδρομο Down

Τα 7 σημαντικά οφέλη της μουσικής στην ανάπτυξη του παιδιού, που θα σας εκπλήξουν

Τέσσερα εύκολα μουσικά όργανα που μπορείτε να φτιάξετε μόνες για να απασχολήσετε το παιδί σας

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved