Μία νέα επιστημονική ανακάλυψη. Ακόμη κι ο πλακούντας έχει μικρόβια!

Μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι μικρόβια υπήρχαν μόνο στον έξω κόσμο.

Μία νέα επιστημονική ανακάλυψη. Ακόμη κι ο πλακούντας έχει μικρόβια!

Τώρα μία νέα έρευνα έρχεται να «ταράξει» τα νερά, καθώς σύμφωνα με αυτήν ακόμη κι ο μέχρι τώρα αποστειρωμένος πλακούντας έχει μικρόβια!

Πρόκειται για μία ανακάλυψη την οποία δεν περίμενε κανείς. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μία μικρή κοινότητα βακτηρίων ζουν στον πλακούντα. Το όργανο της μέλλουσας μητέρας που τρέφει το έμβρυο μέσω του ομφάλιου λώρου.
Πρόκειται για ένα ιατρικό επίτευγμα, καθώς είναι η πρώτη φορά που ανακαλύπτεται ότι όλοι οι πλακούντες, ακόμη κι αυτοί των υγιών γυναικών, περιέχουν ένα μικρό αριθμό βακτηρίων.

Σύμφωνα με τους μελετητές, τα μικρόβια αυτά έχουν συγγένεια με εκείνα του στόματος! Αυτό βέβαια έρχεται να επιβεβαιώσει το πόσο σημαντική είναι η στοματική υγιεινή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Στην έρευνα, με επικεφαλής τη γυναικολόγο Κιέρστι Ααγκάαρντ του Κολλεγίου Ιατρικής Μπέιλορ του Πανεπιστημίου του Τέξας στο Χιούστον, συμμετείχαν 320 γυναίκες όπου οι επιστήμονες ανέλυσαν το μικροβίωμα του πλακούντα τους. Τα περισσότερα είδη βακτηρίων που βρέθηκαν είναι «αθώοι» μικροοργανισμοί που βοηθάνε σε βασικές λειτουργίες, όπως ο μεταβολισμός των βιταμινών.
Εδώ και λίγο καιρό οι επιστήμονες είχαν ανακαλύψει ότι στο έντερο του νεογέννητου υπάρχουν διάφορα βακτήρια και μάλιστα δεν ταιριάζουν με αυτά στον κόλπο της μητέρας, οπότε αποκλείεται να τα απέκτησε το μωρό καθώς γεννιόταν. Η ανακάλυψη μικροβίων στον ίδιο τον πλακούντα δίνει πλέον μια εξήγηση για την ύπαρξή τους.

Η συγγένεια των πλακουντικών μικροβίων με εκείνα του στόματος πιθανότατα υποδηλώνει ότι τα μικρόβια φθάνουν στον πλακούντα από το στόμα της μητέρας μέσω της κυκλοφορίας του αίματός της, ίσως καθώς βουρτσίζει τα δόντια της και μερικά από αυτά βρίσκουν ευκαιρία να εισχωρήσουν στο αίμα της και από εκεί να καταλήξουν στο αίμα του μωρού. Μια άλλη πιθανή εναλλακτική οδός είναι τα μητρικά μικρόβια να εισδύουν στο αμνιακό υγρό, το οποίο μετά καταπίνει το έμβρυο.

Οι επιστήμονες επεσήμαναν ότι είναι ακόμη πρόωρο να πει κανείς με βεβαιότητα πώς φθάνουν τα μικρόβια στον πλακούνται και τι ακριβώς κάνουν εκεί. Δεν αποκλείεται πάντως ορισμένες παθήσεις του παιδιού (π.χ. αυτισμός) ή ακόμη και η τάση για παχυσαρκία να ξεκινούν από αυτά ακριβώς τα κρυφά μικρόβια.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο ιατρικό περιοδικό «Science Translational Medicine».