Έρευνα: Τι πραγματικά χρειάζονται τα παιδιά με αυτισμό στο σχολείο

Τι αλλαγές πρέπει να γίνουν στο εκπαιδευτικό σύστημα για να μπορέσουν τα άτομα που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού να επιτύχουν στη ζωή τους. 

Έρευνα: Τι πραγματικά χρειάζονται τα παιδιά με αυτισμό στο σχολείο
Bigstock

Μια έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Δουβλίνου (Dublin City University) έρχεται να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε την εκπαίδευση των παιδιών στο φάσμα του αυτισμού . Για πρώτη φορά, δόθηκε προτεραιότητα στη φωνή των ίδιων των αυτιστικών ανθρώπων — εκείνων που γνωρίζουν καλύτερα από όλους τι χρειάζεται για να ανθίσει ένας μαθητής με αυτισμό μέσα στο σχολείο.

Από τη «διόρθωση» στην αποδοχή

Για χρόνια, η εκπαίδευση των παιδιών με αυτισμό στηρίχθηκε σε ένα «ιατρικό» μοντέλο: να «διορθώσουμε» ό,τι θεωρείται διαφορετικό. Η έμφαση δινόταν στο να αυξηθεί η οπτική επαφή, να μειωθεί το stimming (οι επαναλαμβανόμενες κινήσεις ή ήχοι που βοηθούν το παιδί να αυτορυθμιστεί) και να αποκτήσει το παιδί «κοινωνικές δεξιότητες» που να μοιάζουν με των νευροτυπικών συνομηλίκων του.

Όμως το κίνημα της νευροδιαφορετικότητας αλλάζει αυτή την οπτική. Αντί να προσπαθούμε να κάνουμε το παιδί «λιγότερο αυτιστικό», στόχος είναι να προσαρμόσουμε το περιβάλλον, ώστε να χωρά και να υποστηρίζει τη διαφορετικότητα.

Γιατί πολλά παιδιά με αυτισμό δυσκολεύονται να μιλήσουν;

paidi-me-aftismo.jpg

Τι ζητούν οι άνθρωποι στο φάσμα του αυτισμού ως μαθητές

Η έρευνα, στην οποία συμμετείχαν αυτιστικοί ενήλικες και εκπαιδευτικοί από την Ιρλανδία, αποκάλυψε κάτι συγκινητικό: οι προτεραιότητες των αυτιστικών και μη αυτιστικών εκπαιδευτικών δεν διαφέρουν τόσο όσο νομίζαμε.

Όλοι σχεδόν συμφώνησαν ότι η εκπαίδευση πρέπει να δίνει έμφαση στην:

  • Αυτονομία: να μάθουν τα παιδιά να παίρνουν αποφάσεις για τον εαυτό τους.
  • Κοινωνική ένταξη: όχι επιφανειακά, αλλά ουσιαστικά, μέσα σε περιβάλλοντα που τα αποδέχονται.
  • Επικοινωνία: με τον τρόπο που ταιριάζει σε κάθε παιδί, είτε μιλά, είτε χρησιμοποιεί εναλλακτικούς τρόπους έκφρασης.

Αντίθετα, οι συμμετέχοντες αντέδρασαν στην ιδέα των εκπαιδευτικών στόχων που εστιάζουν στο να «βελτιωθεί» η οπτική επαφή ή να περιοριστεί το stimming. Όπως τόνισαν, τέτοιες πρακτικές μπορεί να πλήξουν την ψυχική ευεξία και να εμποδίσουν την ουσιαστική πρόοδο του μαθητή.

Νέα μελέτη: Τα άτομα με αυτισμό και εκείνα με κοινωνικό άγχος βιώνουν διαφορετικά την ενσυναίσθηση

Η ευεξία πάνω από όλα

Τα ακαδημαϊκά μαθήματα έχουν τη θέση τους, αλλά η πλειονότητα των συμμετεχόντων συμφώνησε: χωρίς ευεξία, δεν υπάρχει πραγματική μάθηση. Η ψυχική και σωματική υγεία, η αίσθηση ασφάλειας και η αποδοχή είναι τα θεμέλια πάνω στα οποία μπορεί να χτιστεί οποιαδήποτε επιτυχία στο σχολείο.

paidia-me-autismo.jpg

Η ανάγκη για ενημερωμένους δασκάλους

Πολλοί εκπαιδευτικοί δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει επαρκή εκπαίδευση γύρω από τον αυτισμό. Όμως, καθώς ολοένα και περισσότερα παιδιά στο φάσμα φοιτούν σε γενικά σχολεία, είναι πιο σημαντικό από ποτέ να υπάρχουν εκπαιδευτικοί που κατανοούν και σέβονται τη νευροδιαφορετικότητα.

Τι πρέπει να ξέρετε σχετικά με τη σύνδεση ανάμεσα στον αυτισμό και την ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή

Η λύση; Περισσότερη πρακτική εκπαίδευση, συνεργασίες μεταξύ πανεπιστημίων και σχολείων, και — όπως ζητούν οι ίδιοι οι άνθρωποι στο φάσμα του αυτισμού — μια εκπαίδευση που βάζει πάνω απ’ όλα την αποδοχή , την κατανόηση και την ευτυχία του παιδιού.

Γιατί, στο τέλος της ημέρας, κάθε παιδί αξίζει ένα σχολείο που το βλέπει, το ακούει και το αγκαλιάζει όπως είναι.

Πηγή: theconversation.com

© 2012-2025 Mothersblog.gr - All rights reserved