Πρέπει να βοηθάω το παιδί μου με τις σχολικές εργασίες ή να τις κάνει μόνο του;
Πώς να βρείτε τη σωστή ισορροπία ανάμεσα στο να βοηθάτε το παιδί σας και στο να το αφήνετε να αναλάβει την ευθύνη των σχολικών εργασιών.
Ένα από τα πιο συχνά ερωτήματα που απασχολεί τους γονείς – ιδιαίτερα κατά τα πρώτα σχολικά χρόνια – είναι το κατά πόσο πρέπει να επεμβαίνουν στη μελέτη και τις εργασίες των παιδιών τους. Είναι σωστή η παροχή βοήθειας ή μήπως, άθελά μας, στερούμε από το παιδί την ευκαιρία να αναπτύξει τις δικές του δεξιότητες;
Η απάντηση δεν βρίσκεται στα άκρα. Ούτε στην πλήρη αποστασιοποίηση, ούτε όμως και στην υπερπροστατευτική συμμετοχή που οδηγεί στη λύση των εργασιών από τον ίδιο τον γονέα. Ο «χρυσός κανόνας» είναι η στήριξη χωρίς αντικατάσταση.
Οι σχολικές εργασίες δεν είναι απλώς μία διαδικασία επανάληψης των μαθημάτων. Αποτελούν ένα μικρό «εργαστήριο» μέσα στο οποίο το παιδί εξασκεί δεξιότητες που θα του είναι χρήσιμες σε όλη του τη ζωή.
5 έξυπνοι τρόποι για να βοηθήσετε τα παιδιά σας με το διάβασμα
Αυτονομία και ικανότητα ανάληψης ευθύνης
Όταν το παιδί έχει την ευκαιρία να δουλέψει μόνο του, καταλαβαίνει ότι εκείνο είναι υπεύθυνο για την ολοκλήρωση της εργασίας. Μαθαίνει να αναλαμβάνει την ευθύνη για ένα έργο από την αρχή μέχρι το τέλος – χωρίς να περιμένει από κάποιον να το κάνει στη θέση του.
Οργάνωση σκέψης και χρόνου
Η εργασία απαιτεί να βάλει σε σειρά τα βήματα, να σκεφτεί ποιο σημείο θα απαντήσει πρώτα και πόσο χρόνο θα αφιερώσει. Αυτό το βοηθά να αναπτύξει δεξιότητες προγραμματισμού και ιεράρχησης – κάτι που αργότερα θα χρειαστεί σε πιο σύνθετες καταστάσεις (π.χ. διάβασμα για εξετάσεις, διαχείριση ελεύθερου χρόνου κ.λπ.).
Αντοχή στην προσπάθεια και επιμονή
Όταν το παιδί δυσκολεύεται αλλά επιμένει, μαθαίνει ότι η προσπάθεια είναι κομμάτι της διαδικασίας. Έτσι, δεν αποθαρρύνεται εύκολα στο πρώτο εμπόδιο και καλλιεργεί εσωτερική αντοχή.
Αυτοπεποίθηση μέσα από την προσωπική κατάκτηση
Η μεγαλύτερη ενίσχυση αυτοπεποίθησης έρχεται όταν το παιδί βλέπει ότι τα κατάφερε μόνο του. Η φράση «το έκανα – και τα κατάφερα» είναι πολύ πιο ενδυναμωτική από το «το κάναμε μαζί».
Καθημερινή μελέτη: Πώς να βοηθήσετε το παιδί να διαβάζει μόνο του τα μαθήματά του
Ο ρόλος του γονέα δεν είναι να κάνει την εργασία αντί για το παιδί, αλλά να το στηρίζει με τρόπο που ενισχύει την αυτονομία και την εμπιστοσύνη στις δυνάμεις του. Στην πράξη, αυτό μπορεί να περιλαμβάνει:
Σύντομη αρχική καθοδήγηση
«Πριν ξεκινήσεις, θες να δούμε μαζί τι ζητάει η άσκηση;»
Ενίσχυση της οργάνωσης
«Ποια άσκηση λες να κάνεις πρώτη; Έχεις όλα όσα χρειάζεσαι;»
Παρουσία χωρίς παρέμβαση
Είμαστε διαθέσιμοι στον ίδιο χώρο αν χρειαστεί, χωρίς να βιαζόμαστε να δώσουμε απάντηση με το πρώτο "δεν ξέρω".
Καθημερινή μελέτη: Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου στα μαθήματά του αποτελεσματικά
Στοχευμένη βοήθεια όταν πραγματικά χρειάζεται
Αν το παιδί μπλοκάρει, μπορούμε να δώσουμε ένα μικρό παράδειγμα ή μια ερώτηση-κλειδί για να το βοηθήσουμε να σκεφτεί.
Ενθάρρυνση της προσπάθειας και όχι του αποτελέσματος
«Μπράβο που το προσπάθησες μόνος σου! Μου άρεσε ο τρόπος που σκέφτηκες.»
Συμπερασματικά, ο ρόλος του γονέα είναι να το καθοδηγεί, να το ενθαρρύνει και να είναι δίπλα του όταν χρειάζεται, χωρίς να υποκαθιστά την προσπάθειά του. Με αυτόν τον τρόπο, το παιδί μαθαίνει όχι μόνο να βρίσκει απαντήσεις, αλλά και να εμπιστεύεται τον εαυτό του και τις δυνατότητές του – δεξιότητες που θα του φανούν χρήσιμες σε όλη του τη ζωή.
Βασιλική Πανταζή
Εκπαιδευτικός Προσχολικής Αγωγής
Instagram: vasia_pantazi