Από το TikTok και το YouTube στα Chatbots AI – Τα παιδιά αλλάζουν συνήθειες
Σύμφωνα με έρευνα το ενδιαφέρον το παιδιών για την τεχνητή νοημοσύνη ( AI) αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς.
Στον σύγχρονο ψηφιακό κόσμο, τα παιδιά αλληλεπιδρούν με την τεχνολογία περισσότερο από ποτέ. Και θα ήταν μάλλον παράδοξο αν η τεχνητή νοημοσύνη άφηνε αδιάφορη την πλειοψηφία των παιδιών.
Σύμφωνα λοιπόν με την ετήσια έκθεσή της Kaspersky για τα ψηφιακά ενδιαφέροντα των παιδιών, που καλύπτει την περίοδο από τον Μάιο 2024 έως τον Απρίλιο 2025, καταγράφεται μια αυξανόμενη έλξη προς τα chatbot τεχνητής νοημοσύνης, τη viral εξάπλωση ιταλικών “brainrot” memes όπως το «tralalero tralala», καθώς και την αυξανόμενη δημοτικότητα του Sprunki — ενός παιχνιδιού που συνδυάζει μουσική και κίνηση. Το YouTube παραμένει η πιο δημοφιλής εφαρμογή παγκοσμίως, ενώ το WhatsApp ξεπέρασε το TikTok και ανέβηκε στη δεύτερη θέση.
Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι τα παιδιά ηλικίας 8–10 ετών περνούν κατά μέσο όρο έξι ώρες ημερησίως μπροστά σε οθόνες, ενώ οι προέφηβοι (11–14 ετών) αγγίζουν τις εννέα ώρες. Με τόσο μεγάλο μέρος της καθημερινότητάς τους να εκτυλίσσεται διαδικτυακά, είναι σημαντικό οι γονείς να κατανοούν τι τραβά την προσοχή των παιδιών: ποιες πλατφόρμες χρησιμοποιούν, τι αναζητούν και ποιες τάσεις επηρεάζουν τη συμπεριφορά και τα ενδιαφέροντά τους.
Πρέπει να μάθω στα παιδιά μου να χρησιμοποιούν την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI);
Δημοφιλή εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης
Στην έκθεση της φετινής χρονιάς, καταγράφηκε ραγδαία αύξηση στο ενδιαφέρον για τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης . Ενώ καμία σχετική εφαρμογή δεν βρισκόταν στο Top 20 των πιο χρησιμοποιούμενων την περίοδο 2023–2024, πλέον το Character.AI μπήκε στη λίστα. Πάνω από το 7,5% των αναζητήσεων αφορούσαν chatbot τεχνητής νοημοσύνης, με κορυφαία ονόματα όπως το ChatGPT, το Gemini και ιδίως το Character.AI — μια πλατφόρμα που επιτρέπει στους χρήστες να δημιουργούν ή να συνομιλούν με bots που μιμούνται φανταστικούς ή πραγματικούς χαρακτήρες. Πρόκειται για υπερδιπλάσια αύξηση σε σύγκριση με πέρυσι (3,19%).
Ωστόσο, οι αλληλεπιδράσεις με bots δεν είναι πάντα ακίνδυνες. Ορισμένα μπορεί να εκθέσουν τα παιδιά σε έντονα συναισθηματικό περιεχόμενο, παραπληροφόρηση ή ακατάλληλα θέματα, ειδικά όταν δημιουργούνται από άλλους χρήστες. Καθώς οι πλατφόρμες αυτές βασίζονται σε περιεχόμενο που δημιουργείται από την κοινότητα και συχνά δεν διαθέτουν αυστηρή εποπτεία, είναι σημαντικό οι γονείς να συζητούν ανοιχτά με τα παιδιά για τη χρήση των εργαλείων AI και να αξιοποιούν εφαρμογές ψηφιακής γονικής μέριμνας για ενημέρωση και προστασία.
.jpg?t=akgFneYuPJECO3w3RsfcVA)
Δημοφιλή memes
Τα memes, αν και αποτελούν μικρό ποσοστό των αναζητήσεων, προσφέρουν άλλη μια ματιά στον ψηφιακό πολιτισμό των παιδιών. Πολλά δημοφιλή memes εντάσσονται στην κατηγορία “brainrot” — παράλογο, χαοτικό χιούμορ που διαδίδεται μέσω σύντομων βίντεο. Ανάμεσα στα πιο δημοφιλή ήταν η ιταλική φράση «tralalero tralala» και το ηχητικό meme «tung tung tung sahur».
Αξιοσημείωτη ήταν επίσης η εμφάνιση του Sprunki - ενός browser-based παιχνιδιού που συνδυάζει γρήγορη μουσική και γραφικά. Η πολύχρωμη αισθητική του και ο εθιστικός ρυθμός του το έκαναν ιδιαίτερα αγαπητό στους μικρότερους χρήστες, όπως φαίνεται όχι μόνο στις αναζητήσεις Google, αλλά και στο YouTube, όπου συγκαταλέγεται πλέον στα πέντε πιο δημοφιλή gaming θέματα, δίπλα σε Roblox και Brawl Stars.

Online δραστηριότητες
Οι πιο συχνές online δραστηριότητες των παιδιών εξακολουθούν να σχετίζονται με την αναζήτηση βίντεο — σχεδόν το 18% όλων των queries αφορούσαν streaming. Το YouTube παραμένει η κορυφαία εφαρμογή σε Android, με αύξηση από 28,13% σε 29,77%. Το WhatsApp ανέβηκε στη δεύτερη θέση με 14,72%, ξεπερνώντας το TikTok (12,76%), ενώ το Snapchat και το Facebook συνέχισαν να υποχωρούν. Η αλλαγή αυτή αντικατοπτρίζει τις νέες συνήθειες επικοινωνίας — οι νέοι χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο τα chat apps για να μοιράζονται memes, συνδέσμους και σύντομα βίντεο.

Ο παραπάνω πίνακας δείχνει τι αναζήτησαν τα παιδιά στην Google από τον Μάιο 2024 έως τον Απρίλιο 2025
Τα βίντεο και τα παιχνίδια εξακολουθούν να είναι βασικά σημεία ενδιαφέροντος στις αναζητήσεις των παιδιών. Πλατφόρμες όπως το Netflix, το Twitch και η Disney+ διατηρούν τη δημοφιλία τους - εύρημα που ενισχύεται και από την πρόσφατη έκθεση της Kaspersky για το streaming, η οποία επισημαίνει πως οι πλατφόρμες ψυχαγωγίας συχνά γίνονται στόχοι κυβερνοεγκλήματος.
Στον χώρο του gaming, τα παιδιά παραμένουν πιστά στο Roblox και το Minecraft, με αυξανόμενο ενδιαφέρον για το Poki - μια πύλη με εκατοντάδες δωρεάν, απλά και άμεσα προσβάσιμα browser games.
Μαθητές και τεχνητή νοημοσύνη: Ποιες είναι οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες του μέλλοντος
«Οι φετινές τάσεις δείχνουν πόσο γρήγορα εξελίσσεται ο ψηφιακός κόσμος των παιδιών — τη μια μέρα συνομιλούν με AI bots, την άλλη τραγουδούν ιταλικά memes που κανείς ενήλικας δεν καταλαβαίνει. Πίσω από κάθε τάση όμως, υπάρχει μια ευκαιρία για επικοινωνία. Όταν οι γονείς αφιερώνουν χρόνο για να καταλάβουν τι παρακολουθούν, παίζουν ή αναζητούν τα παιδιά τους, ανοίγεται ο δρόμος για ουσιαστικές συζητήσεις και ασφαλέστερες ψηφιακές συνήθειες», σχολιάζει η Anna Larkina, ειδικός απορρήτου στην Kaspersky.

Συστάσεις της Kaspersky για ασφαλή ψηφιακή εμπειρία στα παιδιά:
Διατηρήστε ανοιχτή επικοινωνία με τα παιδιά σχετικά με τους πιθανούς διαδικτυακούς κινδύνους και θέστε σαφείς κανόνες.
Εξασφαλίστε ασφαλές gaming με μια αξιόπιστη λύση ασφαλείας.
Παραμείνετε ενημερωμένοι για νέες απειλές και παρακολουθήστε ενεργά τη δραστηριότητα των παιδιών στο διαδίκτυο.
Μάθετε στα παιδιά βασικές αρχές κυβερνοασφάλειας.
Χρησιμοποιήστε εφαρμογές ψηφιακής γονικής μέριμνας για διαχείριση χρόνου οθόνης, φιλτράρισμα περιεχομένου και παρακολούθηση τοποθεσίας.