Η συμβολή του δράματος και του θεάτρου στην εκπαιδευτική διαδικασία

Δήμητρα Καλλιγέρη
Φωτογραφία από τον χρήστη Mikhail Nilov στο Pexels

Τι είναι το δράμα;

Το δράμα είναι το πιο σημαντικό μοντέλο μάθησης και αποτελεί μια βασική δραστηριότητα για μάθηση. Είναι ο τρόπος να βοηθήσουν οι εκπαιδευτικοί τα παιδιά, να σκεφτούν τα ατομικά ή κοινωνικά τους προβλήματα. Τα παιδιά μπορούν να μάθουν να εξερευνούν θέματα, εκδηλώσεις και συνδέσεις μέσω του δράματος. Αντλούν από τη γνώση και την εμπειρία τους για τον πραγματικό κόσμο, προκειμένου να δημιουργήσουν έναν αυτοσχέδιο κόσμο.

Η δραματοποίηση παρέχει στα παιδιά την ευκαιρία να συνεργαστούν. Ως αποτέλεσμα, δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να εκφραστούν πιο αποτελεσματικά σε καθημερινές καταστάσεις. Ενθαρρύνει τα παιδιά να μάθουν πώς να μπαίνουν στη θέση των άλλων.

Πηγή: Photo by Pexels

Οι δραματικές φόρμες προκαλούν άλλες μορφές εκπαίδευσης και τέχνης. Ειδικότερα δηλαδή, σε δραματική δραστηριότητα μπορεί να χρησιμοποιηθεί γλώσσα, μουσική, χορός και κίνηση. Υπάρχουν δύο κύριες κατηγορίες δραματικών μορφών: παιχνίδι και αυτοσχεδιασμός.


Μέσω του παιχνιδιού, τα παιδιά μαθαίνουν να ανακαλύπτουν πώς να σχετίζονται μεταξύ τους. Το δράμα είναι παρόμοιο με το παιχνίδι, καθώς είναι χρήσιμο στην ανάπτυξη του παιχνιδιού, έτσι ώστε τα παιδιά να μπορούν να επεκταθούν δημιουργικά και εποικοδομητικά.

Μέσω της δραματοποίησης και του παιχνιδιού τα παιδιά πρέπει να είναι σε θέση να εκφράζουν και να επικοινωνούν τα συναισθήματα και τις αντιλήψεις τους με τους δικούς τους τρόπους. Συμπερασματικά, το δράμα θεωρείται ως «τρόπος παιχνιδιού» στην εκπαίδευση. Τόσο η φαντασία όσο και το παιχνίδι είναι εγγενή μέρη της αποτελεσματικής εκπαίδευσης. Έτσι, το δράμα αποτελεί ζωτικό μέρος της εκπαίδευσης στα σχολεία.

Πηγή: Photo by Ron Lach on Pixabay

Γιατί είναι σημαντικό το θεατρικό παιχνίδι στην εκπαίδευση;

Σήμερα δίνεται μεγάλη έμφαση σε εκπαιδευτικούς στόχους που προάγουν τη δημιουργικότητα, τη γνωστική μάθηση, τις αποκλίνουσες δεξιότητες σκέψης και τις δεξιότητες προφορικής και γραπτής επικοινωνίας.

Για χρόνια η πλειοψηφία της ατμόσφαιρας στην τάξη αναπτύχθηκε γύρω από τον δάσκαλο στο μπροστινό μέρος της τάξης παρέχοντας γνώση στους μαθητές. Ο δάσκαλος θα έκανε τις ερωτήσεις και ο μαθητής θα τις απαντούσε. Αυτός ο τύπος τάξης με επίκεντρο τον παραδοσιακό δάσκαλο δίνει μικρή ευκαιρία στους μαθητές να αναπτύξουν τη δημιουργικότητα και την εφευρετικότητά τους.

Η μαθησιακή εστίαση μπορεί να παρέχει στον μαθητή τον μηχανισμό για μάθηση και μπορεί να φέρει την ευθύνη για μεγάλο μέρος των αποκτηθέντων γνώσεων του μαθητή σε προσωπικό επίπεδο. Χρησιμοποιούμενο ως μεθοδολογία στην τάξη, το δημιουργικό δράμα μπορεί να προσφέρει μια μαθησιακή βάση για εκπαίδευση και παιδεία.

Η χρήση του δημιουργικού δράματος στην τάξη είναι μια διαδικασία που εστιάζει στους μαθητές, όπου η βιωματική μάθηση μπορεί να ενισχυθεί και να αναπτυχθεί μέσα σε οποιοδήποτε δεδομένο πρόγραμμα σπουδών.

Παλαιότερα, η οπτική οξύτητα και η αισθητική αντίληψη του κόσμου γύρω από τον μαθητή μαθαίνονταν ταυτόχρονα εύκολα στην παιδική χαρά, στο σπίτι και στο σχολείο.

Σήμερα, πολλά παιδιά δεν έχουν μεγάλη πρόσβαση σε αδόμητο παιχνίδι. Μεγάλο μέρος του παιχνιδιού τους αποτελείται από δομημένες δραστηριότητες όπου υπάρχει ελάχιστος χώρος για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της εφευρετικότητας. Πολλά παιδιά μένουν στο σπίτι και ασχολούνται με την τηλεόραση.

Πηγή: Photo by Anna Shvets on Pixabay

Η χρήση δημιουργικού δράματος στην τάξη είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την καταπολέμηση της αδράνειας που έχει εισέλθει στις ζωές των μαθητών.

Το δράμα δίνει στους εκπαιδευτικούς την ευκαιρία να διδάξουν στους μαθητές τους με έναν τρόπο, που θα δημιουργούσε μια αγάπη για τη μάθηση. Παρέχει πολύτιμες δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, κοινωνικές και δημιουργικές. Αγκαλιάζει τη φαντασία και τα συναισθήματα του παιδιού, τα οποία σε πολλές αίθουσες διδασκαλίας αποφεύγονται. Ίσως το πιο σημαντικό σημείο από όλα είναι ότι οι συμμετέχοντες στο δράμα συμμετέχουν και στη μάθηση, καθώς λαμβάνουν μέρος σε δραστηριότητες και εντρυφούν στους ρόλους που αναλαμβάνουν.

Επιπλέον, ενεργοποιεί ολόκληρο τον εγκέφαλο και εμπλέκει επίσης πολλά διαφορετικά είδη νοημοσύνης. Προσεγγίζει μαθητές που χρειάζονται πρόκληση, καθώς και μαθητές που δεν προσεγγίζονται μέσω παραδοσιακών μεθόδων διδασκαλίας. Εάν οι εκπαιδευτικοί επιθυμούν να προσεγγίσουν τους μαθητές τους και να τους διδάσκουν με τον πιο αποτελεσματικότερο δυνατό τρόπο, τότε θα ενσωματώσουν το δράμα και τις τέχνες στην τάξη τους.

Ο αντίκτυπος που μπορεί να έχει αυτό το είδος αυθεντικής μάθησης σε ένα παιδί είναι ανεκτίμητος. Η γνωστική, συναισθηματική και ψυχοκινητική επιδεξιότητα που αποκτάται με τη χρήση δράματος δημιουργεί κίνητρα στους μαθητές.

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved