Το ChatGPT είναι η πιο δημοφιλής εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης μεταξύ των εφήβων, σύμφωνα με έρευνα
TikTok, YouTube, Instagram και chatbots κυριαρχούν στην καθημερινότητα των εφήβων.
Τα κοινωνικά δίκτυα και τα chatbots τεχνητής νοημοσύνης αποτελούν πλέον αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας των εφήβων.
Περίπου 1 στους 5 Αμερικανούς εφήβους αναφέρει ότι βρίσκεται στο TikTok και το YouTube «σχεδόν συνεχώς», ενώ η καθημερινή χρήση του Instagram παραμένει επίσης ιδιαίτερα υψηλή, με πολλούς εφήβους να το θεωρούν βασική πηγή ενημέρωσης, έκφρασης και κοινωνικής επαφής.
Οι ειδικοί προειδοποιούν: Προστατέψτε τα παιδιά από την υπερβολική χρήση AI
Την ίδια στιγμή, η παρουσία της τεχνητής νοημοσύνης στη ζωή των νέων έχει επεκταθεί εντυπωσιακά. Σύμφωνα με έρευνα* του Pew Research Center, 64% των εφήβων στις ΗΠΑ δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν chatbots τεχνητής νοημοσύνης, όπως το ChatGPT ή το Google Gemini ενώ 28% αναφέρουν ότι τα χρησιμοποιούν καθημερινά. Μάλιστα, ένα μικρό αλλά σημαντικό ποσοστό (4%) δηλώνει ότι χρησιμοποιεί chatbots «σχεδόν συνεχώς».
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ChatGPT είναι μακράν το πιο ευρέως χρησιμοποιούμενο chatbot, με ποσοστό 59%, που είναι υπερδιπλάσιο από τα επόμενα πιο συχνά χρησιμοποιούμενα chatbots: Gemini (23%) και Meta AI (20%).
Η Αυστραλία απαγορεύει τα social media στα παιδιά κάτω των 16 ετών
Χρήση των AI chatbots από εφήβους
Τα δεδομένα της έρευνας αναδεικνύουν πόσο βαθιά έχει διεισδύσει η AI στην ψηφιακή κουλτούρα των νέων μέσα σε μόλις τρία χρόνια από την κυκλοφορία του ChatGPT, η οποία πυροδότησε ένα τεράστιο κύμα επενδύσεων, καινοτομίας και προώθησης προϊόντων τεχνητής νοημοσύνης από τη βιομηχανία τεχνολογίας.
Η χρήση των AI chatbots από εφήβους είναι πολύμορφη. Πολλοί τα αξιοποιούν για σχολικές εργασίες, άλλοι για δημιουργικά πρότζεκτ όπως μουσική και γραφή, ενώ αυξάνεται και η χρήση τους ως εργαλείο συναισθηματικής υποστήριξης – μια εξέλιξη που εγείρει σοβαρές ανησυχίες. Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι παρά την αυξανόμενη χρήση, 36% των εφήβων δήλωσε ότι δεν χρησιμοποιεί καθόλου chatbots.
TikTok, YouTube, Instagram
Την ίδια στιγμή, η επίδραση των κοινωνικών δικτύων παραμένει καθοριστική. Ειδικότερα:
- Το YouTube παραμένει μακράν η πιο δημοφιλής πλατφόρμα για μάθηση, tutorials και μουσική (92%).
- Το TikTok συνεχίζει να αποτελεί την πιο εθιστική πλατφόρμα με τους εφήβους να το χρησιμοποιούν για τάσεις, χιούμορ, ψυχαγωγία και ενημέρωση (68%).
- Το Instagram εξακολουθεί να προσελκύει τους εφήβους, λειτουργώντας ως βασικός χώρος έκφρασης, προβολής και κοινωνικής αλληλεπίδρασης (63%).
Ένα κάπως μικρότερο ποσοστό δηλώνει ότι χρησιμοποιεί το Snapchat (55%) ενώ
λιγότεροι χρησιμοποιούν το Facebook (31%) και το WhatsApp (24%). Και όχι περισσότεροι από ένας στους πέντε λένε το ίδιο για το Reddit ή το X (πρώην Twitter).
Πώς χρησιμοποιούν οι Έλληνες έφηβοι την AI και το YouTube; Τι δείχνει έρευνα
Προβληματισμοί
Παρά τη ραγδαία εξάπλωση των AI chatbots, η χρήση τους από ανηλίκους συνεχίζει να προκαλεί συζητήσεις και αντιδράσεις. Κάποιες εταιρείες τεχνολογίας έχουν δεχθεί αγωγές από οικογένειες που κατηγορούν τα chatbots για επικίνδυνη καθοδήγηση, ενώ Αμερικανοί νομοθέτες έχουν προτείνει ακόμη και νομοθετικές απαγορεύσεις στη διάθεσή τους σε ανηλίκους.
Τα βίντεο για παιδιά από AI κατακλύζουν το YouTube - Τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς
Το τοπίο των κοινωνικών δικτύων και της τεχνητής νοημοσύνης το 2025 δείχνει πως οι έφηβοι βρίσκονται σε ένα περιβάλλον που αλλάζει ραγδαία. Από το TikTok και το Instagram μέχρι τα AI chatbots, οι ψηφιακές εμπειρίες τους διαμορφώνουν την καθημερινότητά τους - αλλά και θέτουν νέες προκλήσεις για γονείς, εκπαιδευτικούς και την ίδια τη βιομηχανία τεχνολογίας.
*η νέα έρευνα του Pew Research Center διεξήχθη σε 1.458 εφήβους στις ΗΠΑ ηλικίας 13 έως 17 ετών.