Μωρά 15 μηνών μπορούν να μάθουν λέξεις για αντικείμενα που δεν έχουν δει ποτέ, σύμφωνα με μελέτη
Τα μωρά μπορούν να κατανοήσουν λέξεις για άγνωστα αντικείμενα μόνο από τη συζήτηση.
Μια νέα μελέτη των Πανεπιστημίων Northwestern και Harvard παρέχει την πρώτη απόδειξη ότι τα βρέφη μόλις 15 μηνών μπορούν να αναγνωρίσουν ένα αντικείμενο για το οποίο έχουν μάθει μέσω της γλώσσας ακόμα κι αν το αντικείμενο παραμένει κρυφό.
Φανταστείτε ένα βρέφος να παίζει με τουβλάκια στο πάτωμα ενώ ακούει τους γονείς του να μιλούν για κουμκουάτ σε μια συζήτηση για πιο γνωστά φρούτα, όπως μήλα και μπανάνες. Θα μπορούσε το βρέφος να σχηματίσει μια αρχική αντίληψη ή «γενική ιδέα» για το τι σημαίνει «κουμκουάτ» -κάτι φαγώσιμο, πιθανότατα ένα φρούτο; Μπορούν στη συνέχεια να χρησιμοποιήσουν αυτήν την αρχική ιδέα όταν δουν για πρώτη φορά ένα νέο φρούτο; Αυτά είναι τα ερωτήματα που προσπάθησαν να απαντήσουν οι ερευνητές.

Πότε τα μωρά συνδέουν τις έννοιες των λέξεων; Η επιστήμη απαντά
Μάθηση λέξεων χωρίς οπτική αναφορά
«Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι για να μάθει ένα βρέφος μια νέα λέξη, πρέπει να την "συνδέσει" με ένα αντικείμενο που το βλέπει (π.χ., "Κοίτα το κουμκουάτ!"). Αλλά στην καθημερινότητα, είναι πολύ σύνηθες για εμάς - και για τα βρέφη - να ακούμε λέξεις όταν τα αντικείμενα στα οποία αναφέρονται δεν είναι άμεσα στο οπτικό μας πεδίο», δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας Sandra Waxman, καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Northwestern και διευθύντρια του Κέντρου Ανάπτυξης Βρεφών και Παιδιών.
Σε ποια ηλικία το μωρό σας καταλαβαίνει το «όχι»
Στην έρευνα συμμετείχαν 134 βρέφη: 67 σε ηλικία 12 μηνών και 67 σε ηλικία 15 μηνών, σε μια τριμερή δοκιμασία.
Πρώτο στάδιο: Παρουσίασαν στα βρέφη λέξεις που κατανοούν, συνδυασμένες με εικόνες των αντίστοιχων αντικειμένων (π.χ., μήλο, μπανάνα, σταφύλια).
Δεύτερο στάδιο: Τα βρέφη άκουσαν μια νέα λέξη ενώ η εικόνα ενός νέου αντικειμένου (π.χ., κουμκουάτ) ήταν κρυμμένη από το οπτικό τους πεδίο.
Τρίτο στάδιο: Εμφανίστηκαν δύο νέα αντικείμενα (π.χ. ένα κουμκουάτ και ένα σύρμα χτυπήματος αβγών) και ζητήθηκε από τα βρέφη να εντοπίσουν το «κουμκουάτ».
Τα βρέφη 15 μηνών, αλλά όχι τα 12 μηνών, κοίταξαν περισσότερο το νέο φρούτο (κουμκουάτ) παρά το νέο εργαλείο (σύρμα χτυπήματος). Αν και δεν είχαν δει ποτέ κάποιο αντικείμενο να συνδέεται με αυτήν τη νέα λέξη, τα 15 μηνών βρέφη χρησιμοποίησαν τα γλωσσικά συμφραζόμενα για να αναγνωρίσουν ποιο αντικείμενο ήταν πιθανότερο να είναι αυτό που αναφερόταν η νέα λέξη.
«Η μελέτη δείχνει ότι ακόμα και τα μωρά που μόλις αρχίζουν να λένε τις πρώτες τους λέξεις, μαθαίνουν από τη γλώσσα που ακούν, ακόμα κι αν τα αντικείμενα για τα οποία γίνεται λόγος δεν είναι μπροστά τους», δήλωσε η Waxman.
Αναφερόμενη στα βρέφη 12 μηνών, είπε πως μπορεί να μην γνωρίζουν αρκετές από τις γνωστές λέξεις που άκουσαν για ν' αρχίσουν να σχηματίζουν μια αντίληψη για τη σημασία της νέας λέξης.

Συμπερασματικά
Η μελέτη αυτή παρέχει νέες γνώσεις σχετικά με την αναπτυξιακή προέλευση της ανθρώπινης ικανότητας να μαθαίνει για πράγματα που δεν είναι άμεσα ορατά. Αναδεικνύει επίσης τη δύναμη της γλώσσας στην καθημερινή ζωή των βρεφών. Ακούγοντας συζητήσεις και διαβάζοντας βιβλία, τα βρέφη συχνά ακούνε λέξεις που δεν κατανοούν ακόμη και που δεν μπορούν να συνδέσουν άμεσα με ένα αντικείμενο ή γεγονός.
Πέντε λόγοι να συνεχίσετε να διαβάζετε βιβλία στο παιδί σας
Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν ότι μέχρι τους 15 μήνες, τα βρέφη χρησιμοποιούν αυθόρμητα το γλωσσικό πλαίσιο στο οποίο εμφανίζεται μια νέα λέξη για να δημιουργήσουν μια αρχική αντίληψη της σημασίας της, η οποία θα τα βοηθήσει σε μελλοντική μάθηση.
«Όταν ακούμε νέες λέξεις, όπως "κουμκουάτ", σε μια συζήτηση χωρίς να υπάρχουν κουμκουάτ γύρω μας, δεν χάνουμε την ευκαιρία να αποκτήσουμε μια ιδέα για τη σημασία τους», δήλωσε η Waxman. «Τώρα ξέρουμε ότι το ίδιο ισχύει και για τα μικρά μωρά», πρόσθεσε.