Πόσο ενεργοί είναι οι μπαμπάδες στη σχολική ζωή των παιδιών τους; Τι δείχνει έρευνα

Bigstock

Αν και πολλοί μπαμπάδες ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στις σχολικές δραστηριότητες των παιδιών τους, συχνά αντιμετωπίζουν εμπόδια που περιορίζουν τη συμμετοχή τους. Η έρευνα δείχνει ποιοι είναι οι κύριοι λόγοι που τους κρατούν μακριά και τι είδους δραστηριότητες θα μπορούσαν να τους ενθαρρύνουν να εμπλακούν περισσότερο.

Η συμμετοχή των γονέων στη σχολική ζωή των παιδιών τους θεωρείται καθοριστικός παράγοντας για την εκπαιδευτική τους πορεία. Ωστόσο, έρευνες δείχνουν ότι οι μπαμπάδες τείνουν να εμπλέκονται λιγότερο από τις μητέρες, παρά το ενδιαφέρον τους να συμβάλουν περισσότερο.

Ειδικότερα, σύμφωνα με μια πανεθνική έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο με τη συμμετοχή 5.126 γονέων, οι πατέρες είναι λιγότερο πιθανό από τις μητέρες να συμμετέχουν ενεργά στο σχολείο αλλά πολλοί θα εξέταζαν το ενδεχόμενο να εμπλακούν περισσότερο αν τους δινόταν η ευκαιρία.

Πόσο εμπλέκονται οι μπαμπάδες στη σχολική ζωή;

Τα δύο τρίτα των πατέρων (67%) που απάντησαν στην έρευνα, δήλωσαν ότι είχαν συμμετάσχει σε τουλάχιστον μία σχολική δραστηριότητα τους τελευταίους έξι μήνες σε σύγκριση με τα τέσσερα πέμπτα των μητέρων (82%).

Πώς μπορεί ο πατέρας να συμμετέχει ενεργά στην εκπαίδευση του παιδιού του

Η πιο κοινή δραστηριότητα για τους μπαμπάδες ήταν η παρακολούθηση συναντήσεων γονέων και κηδεμόνων ή συναντήσεων με τους δασκάλους: το 59% των πατέρων δήλωσε ότι τις παρακολούθησε σε σύγκριση με το 77% των μητέρων. Ένα πέμπτο (21%) των πατέρων δήλωσε ότι συμμετείχε σε σχολικές έρευνες ή ομάδες συζήτησης, σε σύγκριση με το ένα τρίτο (34%) των μητέρων. Ένα ελαφρώς μεγαλύτερο (αν και μικρό) ποσοστό 5% δήλωσε ότι ήταν μέλη διοικητικών συμβουλίων ή μέλη ομάδων τους τελευταίους έξι μήνες, σε σύγκριση με το 4% των μητέρων.

Τι εμποδίζει περισσότερους μπαμπάδες να συμμετέχουν;

Συνολικά, οι πατέρες ήταν πιο πιθανό από τις μητέρες να δηλώσουν ότι ποτέ δεν είχαν συμμετάσχει σε κάποια σχολική δραστηριότητα αλλά θα εξέταζαν το ενδεχόμενο να το κάνουν αν τους δινόταν η ευκαιρία - υποδηλώνοντας ότι υπάρχουν συγκεκριμένα εμπόδια για τη συμμετοχή τους.

Πάνω από δύο πέμπτα των πατέρων δήλωσαν ότι θα σκεφτόντουσαν να συμμετάσχουν σε μια ομάδα που επηρεάζει ζητήματα του σχολείου (46%), να κάνουν καμπάνια για κάποιο συγκεκριμένο θέμα (43%) ή να συμμετάσχουν σε έρευνες και ομάδες συζήτησης (41%). Πάνω από το ένα τρίτο δήλωσαν ότι θα ήθελαν να γίνουν μέλη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων (37%) ή να προσφέρουν χρόνο/δεξιότητες στο σχολείο (36%).

Έρευνα: Πώς η σχέση μπαμπά - παιδιού επηρεάζει τις σχολικές επιδόσεις

Δεδομένου ότι οι μπαμπάδες τείνουν να εργάζονται πολλές ώρες πλήρους απασχόλησης (π.χ., Norman, Elliot και Fagan 2014), η έλλειψη χρόνου ήταν ο κύριος λόγος που ανέφεραν για τη μη συμμετοχή τους στο σχολείο (50% των πατέρων).

Οι έμφυλες αντιλήψεις ότι η υποστήριξη της εκπαίδευσης είναι ευθύνη των μητέρων μπορεί επίσης να παίζουν ρόλο. Αρκετοί μπαμπάδες εκτός από τις επαγγελματικές δεσμεύσεις που επικαλέστηκαν ως εμπόδιο, ανέφεραν ότι οι μητέρες συνήθως ασχολούνται με τις σχολικές υποχρεώσεις των παιδιών.

Ωστόσο, αρκετοί μπαμπάδες (25%) δήλωσαν ότι ποτέ δεν τους ζητήθηκε να συμμετάσχουν στο σχολείο και το 17% ενέφερε ότι δεν ήξερε πώς να εμπλακεί ( το ένα πέμπτο (20%) ήταν αβέβαιο για τον ρόλο του στις σχολικές δραστηριότητες και το 17% των πατέρων ένιωθαν πολύ διστακτικοί).

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι υπήρχαν και κοινωνικοοικονομικές διαφορές στη σχολική εμπλοκή.Για παράδειγμα, μόνο το 7% των πατέρων από χαμηλότερες κοινωνικές τάξεις προσέφεραν εθελοντικά χρόνο και δεξιότητες στο σχολείο τους τελευταίους έξι μήνες, σε σύγκριση με το 14% των πατέρων από υψηλότερες κοινωνικές τάξεις.

Πέντε εύκολοι τρόποι να εμπλακούν οι μπαμπάδες στην εκπαίδευση του παιδιού

Γιατί έχει σημασία η συμμετοχή στο σχολείο;

Όλοι οι γονείς δεν διαθέτουν τον ίδιο χρόνο και τους ίδιους πόρους για να υποστηρίξουν την εκπαίδευση των παιδιών τους – όπως φαίνεται από το γεγονός ότι οι πατέρες από χαμηλότερες κοινωνικές τάξεις είναι λιγότερο πιθανό να εμπλακούν στο σχολείο. Είναι επίσης σημαντικό να μη θεωρείται ως δεδομένο ότι οι μητέρες είναι (ή πρέπει να είναι) υπεύθυνες για τη διαχείριση και τον συντονισμό της φροντίδας και της εκπαίδευσης των παιδιών.

Γενικά, η συμμετοχή των γονέων σε δραστηριότητες που υποστηρίζουν τη μάθηση των παιδιών, όπως η ανάγνωση και το παιχνίδι, είναι σημαντική για την εκπαιδευτική και συμπεριφορική ανάπτυξη του παιδιού – και η πρώιμη εμπλοκή των πατέρων έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζει άμεσα την μετέπειτα σχολική επίδοση των παιδιών τους (π.χ. Norman και Davies 2023). Οι πατέρες είναι λιγότερο πιθανό να συμμετέχουν σε τέτοιες δραστηριότητες σε σύγκριση με τις μητέρες. Για παράδειγμα, η έρευνα έδειξε ότι περίπου το ένα τέταρτο (26%) των πατέρων διαβάζει καθημερινά με τα παιδιά τους ή στα παιδιά τους, σε σύγκριση με το 37% των μητέρων. Η γεφύρωση αυτού του έμφυλου χάσματος θα μπορούσε να είναι καθοριστική για τη βελτίωση των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων των παιδιών, κάτι που μπορεί να έχει ιδιαίτερη σημασία για τις οικογένειες που αντιμετωπίζουν μειονεκτήματα.

Η πανεθνικά αντιπροσωπευτική έρευνα, με συμμετοχή 5.126 γονέων στο Ηνωμένο Βασίλειο, πραγματοποιήθηκε κατόπιν εντολής της Parentkind και διεξήχθη από την YouGov τον Ιούνιο του 2023 (το 48% των συμμετεχόντων ήταν πατέρες και το 52% μητέρες).

© 2012-2025 Mothersblog.gr - All rights reserved