Από την εκπαίδευση μέχρι την ψυχολογία: Όσα προβλημάτισαν τους γονείς για την AI το 2025
Η φετινή ανασκόπηση επιχειρεί να χαρτογραφήσει τις σημαντικότερες έρευνες που απασχόλησαν τους γονείς το 2025 σχετικά με την Τεχνητή Νοημοσύνη και τα παιδιά.
Της Νίκης Παπανικολάου και Μαρίας Στρούβαλη
Το 2025 ήταν η χρονιά κατά την οποία η Τεχνητή Νοημοσύνη έγινε αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας όλων και, ιδιαίτερα, της ζωής των παιδιών. Από «έξυπνα» παιχνίδια και εφαρμογές μάθησης έως διαδικτυακές πλατφόρμες, η AI διεισδύει όλο και πιο βαθιά στον χώρο της εκπαίδευσης, της ανάπτυξης και της ανατροφής, ανοίγοντας νέους ορίζοντες για μάθηση και δημιουργικότητα.
Δεδομένου ότι η πρώιμη παιδική ηλικία καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τη γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική πορεία ενός ατόμου, η αυξανόμενη παρουσία της AI εγείρει επίσης σημαντικά ερωτήματα και ανησυχίες. Γονείς, εκπαιδευτικοί και φορείς καλούνται να επανεξετάσουν τον ρόλο της τεχνολογίας: ποια εργαλεία υποστηρίζουν πραγματικά τη μάθηση, την ισότητα και την πρόσβαση, και ποιες παγίδες πρέπει να αποφευχθούν όσον αφορά την ασφάλεια, την υπερβολική εξάρτηση ή τον περιορισμό της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης.
Εξάρτηση των παιδιών από την τεχνητή νοημοσύνη: 7 προειδοποιητικά σημάδια για γονείς
Η φετινή ανασκόπηση στοχεύει να χαρτογραφήσει τις σημαντικότερες έρευνες που απασχόλησαν τους γονείς το 2025, φωτίζοντας τι γνωρίζουμε έως σήμερα, ποιες πτυχές παραμένουν να διερευνηθούν και πώς μπορούμε να στηρίξουμε τα παιδιά ώστε να αναπτυχθούν με ασφάλεια και ισορροπία σε έναν κόσμο που όλο και περισσότερο διαμορφώνεται από την AI.

Τεχνητή Νοημοσύνη και εκπαίδευση
Η χρήση συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) σε σχολικές τάξεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αυξάνεται ταχύτατα σε όλο τον κόσμο, με αποτέλεσμα να εγείρονται σημαντικές ανησυχίες σχετικά με τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις στους μαθητές. Σύμφωνα με την έκθεση «Η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στα σχολεία συνδέεται με αυξημένους κινδύνους» ("Schools’ Embrace of AI Connected to Increased Risks") του Center for Democracy and Technology (CDT), η αξιοποίηση της ΑΙ έγινε σχεδόν καθολική κατά το σχολικό έτος 2024-2025.
- 85% των εκπαιδευτικών χρησιμοποίησαν εργαλεία ΑΙ στο σχολικό έτος 2024-25.
- 86% των μαθητών χρησιμοποίησαν επίσης ΑΙ την ίδια περίοδο.
Η αύξηση αυτή συνδέεται, εν μέρει, με το γεγονός ότι αρκετά εκπαιδευτικά εργαλεία ενσωματώνουν αυτόματα λειτουργίες ΑΙ: 24% των εκπαιδευτικών ανέφεραν ότι οι πλατφόρμες που χρησιμοποιούν πρόσθεσαν ΑΙ χωρίς δική τους πρωτοβουλία.
Οι μαθητές μου χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη. Και λοιπόν;
Αρνητικές επιπτώσεις της ΑΙ στην εκπαίδευση
- Το 50% των μαθητών δήλωσε ότι η χρήση ΑΙ στην τάξη τους κάνει να αισθάνονται λιγότερο συνδεδεμένοι με τους δασκάλους τους.
- 47% των εκπαιδευτικών ανησυχούν ότι η ΑΙ μειώνει τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ μαθητών.
- Το ίδιο πιστεύει και το 50% των γονέων.
- 70% των εκπαιδευτικών φοβούνται ότι η ΑΙ αποδυναμώνει την κριτική σκέψη και τις ερευνητικές δεξιότητες των μαθητών.
Πρέπει να μάθω στα παιδιά μου να χρησιμοποιούν την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI);
Επιπλέον κίνδυνοι
Η έκθεση επισημαίνει ακόμη σοβαρά συστημικά ζητήματα:
- μεγάλης κλίμακας παραβιάσεις δεδομένων,
- τεχνολογικά υποκινούμενη παρενόχληση και cyberbullying,
- άδικη ή άνιση μεταχείριση μαθητών από συστήματα ΑΙ.
Θετικές επιδράσεις της ΑΙ για εκπαιδευτικούς
Παρά τις ανησυχίες, η ΑΙ φαίνεται να ενισχύει ορισμένες πλευρές της διδασκαλίας:
- 69% των εκπαιδευτικών ανέφεραν ότι τα εργαλεία ΑΙ βελτίωσαν τις διδακτικές τους πρακτικές.
- 59% είπαν ότι η ΑΙ επέτρεψε πιο εξατομικευμένη μάθηση.
- 55% ανέφεραν ότι η ΑΙ τους έδωσε περισσότερο χρόνο για άμεση αλληλεπίδραση με τους μαθητές.
Έρευνα: Τα παιδιά που χρησιμοποιούν το ChatGPT ως βοηθό έχουν χαμηλή επίδοση στο σχολείο

Ανάγκη για θεσμικό πλαίσιο και καθοδήγηση
Ειδικοί τονίζουν ότι η διαχείριση των κινδύνων απαιτεί:
- εκπαίδευση εκπαιδευτικών και μαθητών στη σωστή χρήση της ΑΙ,
- πολιτικές και κανονιστικά πλαίσια που ορίζουν σαφείς «δικλίδες ασφαλείας» στη χρήση των εργαλείων.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η εκπαίδευση αλλάζει ταχύτερα από ό,τι μπορούμε να το αντιληφθούμε και η τεχνητή νοημοσύνη καθοδηγεί αυτή την αλλαγή.
Πολλά από τα παραπάνω στοιχεία καθώς και νέα επιβεβαιώνονται και από έρευνες της Microsoft,και του Pew Research Center που δημοσιεύτηκαν το 2025. Οπως προέκυψε, οι μαθητές ηγούνται της υιοθέτησης της ΑΙ στην εκπαίδευση, χρησιμοποιώντας την για βελτίωση της μάθησης και της ακαδημαϊκής επίδοσης.
Σε αντίθεση με παλαιότερες εκπαιδευτικές τεχνολογίες που απαιτούσαν ειδικές άδειες ή εκπαίδευση, τα σύγχρονα εργαλεία ΑΙ είναι εύκολα προσβάσιμα και απλά στη χρήση, γεγονός που επιτρέπει στους μαθητές να τα χρησιμοποιούν αυτόνομα, χωρίς να περιμένουν να προσαρμοστούν τα σχολεία.
Μαθητές και τεχνητή νοημοσύνη: Ποιες είναι οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες του μέλλοντος
Η πλειονότητα των μαθητών Λυκείου χρησιμοποιεί AI
Το 2025, ο οργανισμός College Board, ένας από τους σημαντικότερους εκπαιδευτικούς φορείς των Ηνωμένων Πολιτειών που είναι υπεύθυνος για εξετάσεις όπως το SAT και τα προγράμματα Advanced Placement (AP), διεξήγαγε έρευνα για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στα λύκεια.
Η μελέτη κατέδειξε μια ριζική αλλαγή στην καθημερινότητα των μαθητών, αναδεικνύοντας μια πραγματικότητα που μοιάζει ήδη οικεία και στη χώρα μας: η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται όλο και πιο συχνά για σχολικές εργασίες, έρευνα, επεξεργασία κειμένων και ανάπτυξη ιδεών. Οι πρόσφατες εξελίξεις στα εργαλεία Γενετικής Τεχνητής Νοημοσύνης (GenAI), όπως το ChatGPT, φαίνεται να έχουν συμβάλει καθοριστικά σε αυτή την τάση, φέρνοντας στο προσκήνιο νέα ερωτήματα για τη μάθηση, την ακαδημαϊκή ακεραιότητα και την προετοιμασία των μαθητών για τον ψηφιακό κόσμο.
Τα ευρήματα από απαντήσεις μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών ανέξειξαν τρεις βασικές τάσεις:
Η χρήση εργαλείων GenAI από μαθητές λυκείου αυξάνεται συνεχώς
Το ποσοστό των μαθητών που ανέφεραν ότι χρησιμοποίησαν εργαλεία Γενετικής Τεχνητής Νοημοσύνης (GenAI) για τις σχολικές τους εργασίες αυξήθηκε από 79% σε 84% μεταξύ Ιανουαρίου και Μαΐου 2025. Περίπου οι μισοί μαθητές λυκείου αξιοποίησαν αυτά τα εργαλεία για δημιουργία νέων ιδεών, επεξεργασία ή αναθεώρηση εκθέσεων και/ή για διεξαγωγή έρευνας και εντοπισμό πηγών. Το ChatGPT αποτελεί το δημοφιλέστερο εργαλείο GenAI, με το 69% των μαθητών να δηλώνει ότι το χρησιμοποίησε για σχολικές εργασίες και μελέτη τον Μάιο του 2025.

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Προστατέψτε τα παιδιά από την υπερβολική χρήση AI
Μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί αναγνωρίζουν τα οφέλη της AI αλλά εκφράζουν και ανησυχίες
Οι μαθητές τηρούν στάση αναμονής: το 50% ούτε συμφωνεί ούτε διαφωνεί ότι τα οφέλη της χρήσης AI υπερτερούν των κινδύνων· το ένα τέταρτο συμφωνεί και το άλλο τέταρτο διαφωνεί. Μεταξύ των γονέων μαθητών λυκείου, σχεδόν 6 στους 10 συμφώνησαν ότι είναι καλύτερο οι μαθητές να χρησιμοποιούν GenAI για τη σχολική τους εργασία παρά να μην το χρησιμοποιούν καθόλου. Από την πλευρά των εκπαιδευτικών, η πλειοψηφία εξακολουθεί να ανησυχεί για ζητήματα ακαδημαϊκής ακεραιότητας, για το αν πλήττονται βασικές μαθησιακές δεξιότητες των μαθητών και για τις τεχνικές και επαγγελματικές ανάγκες υποστήριξης των ίδιων.
Σε άλλη έρευνα του Κέντρου Εφαρμοσμένης Έρευνας στην Εκπαίδευση (CARE) οι γονείς συνεχίζουν να έχουν ανάμεικτες αντιλήψεις και απόψεις σχετικά με τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση.
Μεταξύ των γονιών που απάντησαν, το ένα τέταρτο έως το ένα τρίτο προτίμησε να μην πάρει θέση σχετικά με την AI, συμπεριλαμβανομένων ερωτήσεων όπως αν η χρήση AI αποτελεί απάτη, αν τα σχολεία θα πρέπει να την απαγορεύσουν ή αν βοηθά τα παιδιά να μάθουν. Παράλληλα, περίπου οι μισοί γονείς είπαν ότι τα σχολεία πρέπει να διδάσκουν στους μαθητές πώς να χρησιμοποιούν την AI, ενώ το 25% ότι τα σχολεία θα έπρεπε να την απαγορεύσουν πλήρως. Σχεδόν τα δύο τρίτα εκτ'ιμησαν ότι η χρήση AI μπορεί να υπονομεύσει την ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων των παιδιών, αν και το 50% θεώρησε ότι η AI μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά στη μάθηση.
Φαίνεται ότι ορισμένες οικογένειες έχουν αφομοιώσει τα πιθανά οφέλη της AI, άλλες τις πιθανές επιπτώσεις της, ενώ κάποιες άλλες βλέπουν τόσο τους κινδύνους όσο και τα οφέλη, νιώθοντας πιθανώς διχασμένες ανάμεσα στα δύο.
Περισσότερα παιδιά μιλούν με AI φίλους – Τι πρέπει να ξέρουν οι γονείς
Πολιτικές GenAI στα σχολεία
Το 55% των διευθυντών δήλωσε ότι τα λύκειά τους δεν έχουν μπλοκάρει την πρόσβαση μαθητών ή εκπαιδευτικών σε εργαλεία GenAI μέσω του σχολικού δικτύου, ενώ το υπόλοιπο 45% ανέφερε ότι υπάρχουν περιορισμοί.
Όσον αφορά τη χρήση, περίπου 2 στα 5 σχολεία δεν επιτρέπουν στους μαθητές να χρησιμοποιούν GenAI ενώ περίπου 1 στα 5 επιτρέπει τη χρήση αλλά χωρίς επίσημη πολιτική. Το 13% ενθαρρύνει τη χρήση GenAI σε όλα τα μαθήματα, ενώ το 16% αναθέτει τον καθορισμό πολιτικής στους εκάστοτε εκπαιδευτικούς και το 12% σε τμήματα ή επίπεδα τάξεων.
Πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να μεταμορφώσει την εκπαίδευση μέχρι το 2050
Η Τεχνητή Νοημοσύνη εξελίσσεται ραγδαία και σύμφωνα με τον ψυχολόγο και κοινωνικό επιστήμονα Howard Gardner - τον δημιουργό της θεωρίας της Πολλαπλής Νοημοσύνης, μέχρι το 2050, η εκπαίδευση αναμένεται να έχει ριζικά διαφορετική μορφή από τη σημερινή.
Ο κ. Gardner χαρακτήρισε την τεχνητή νοημοσύνη ως τη σημαντικότερη και πιο θεμελιώδη αλλαγή που έχει βιώσει η εκπαίδευση εδώ και έναν ολόκληρο αιώνα, υποστηρίζοντας μάλιστα ότι μπορεί να καταστήσει παρωχημένες πολλές από τις μορφές νοητικής λειτουργίας που ο ίδιος έχει περιγράψει στα έργα του. «Η ιδέα ότι όλοι οι μαθητές πρέπει να κάνουν το ίδιο πράγμα στην τάξη και να αξιολογούνται με τον ίδιο τρόπο θα μοιάζει εντελώς παλιομοδίτικη», σημείωσε.
Κατά την άποψη του επιστήμονα, περίπου το 2050, κάθε παιδί θα χρειάζεται μόνο λίγα χρόνια βασικής εκπαίδευσης — ανάγνωση, γραφή, αριθμητική και βασικό προγραμματισμό. Στη συνέχεια, ο ρόλος των εκπαιδευτικών θα μετατοπιστεί προς έναν ρόλο καθοδηγητή: θα σχεδιάζουν δραστηριότητες που ενισχύουν την κριτική και δημιουργική σκέψη των μαθητών, θα τους εκθέτουν σε ποικίλες εμπειρίες και θα τους βοηθούν να ανακαλύψουν τα ενδιαφέροντα και τις επαγγελματικές τους κατευθύνσεις. Όπως σημείωσε, το μοντέλο της πολύχρονης, τυποποιημένης φοίτησης πιθανότατα θα θεωρείται ξεπερασμένο.
«Δεν νομίζω ότι το να πηγαίνουμε σχολείο για 10 ή 15 χρόνια όπως το κάνουμε μέχρι τώρα, έχει νόημα», είπε χαρακτηριστικά σε φόρουμ του Harvard Graduate School of Education

Πιλοτικό Πρόγραμμα «AI in Schools» στην Ελλάδα
Η Ελλάδα ξεκίνησε το πιλοτικό πρόγραμμα «AI in Schools» το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026, σε συνεργασία με την OpenAI, το Ίδρυμα Ωνάση και τον οργανισμό The Tipping Point in Education. Το πρόγραμμα στοχεύει στην ασφαλή και δημιουργική ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσω του ChatGPT Edu, ειδικής έκδοσης του ChatGPT σχεδιασμένης για σχολεία.
Στην πρώτη φάση, το πρόγραμμα εφαρμόζεται σε 20 Λύκεια (14 πρότυπα και πειραματικά λύκεια και 6 δημόσια Ωνάσεια σχολεία).
Στόχοι του Προγράμματος
- Ενίσχυση του γραμματισμού στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς και μαθητές.
- Υπεύθυνη ενσωμάτωση του ChatGPT Edu στην καθημερινή διδασκαλία και τη μαθησιακή διαδικασία.
- Αύξηση της παραγωγικότητας των εκπαιδευτικών και υποστήριξη της δημιουργικότητας των μαθητών σε projects και εργασίες.
Φάσεις Εφαρμογής
- Πιλοτική Χρήση από Εκπαιδευτικούς (Δεκέμβριος 2025 – Φεβρουάριος 2026).
- Δοκιμή του εργαλείου στα μαθήματα υπό καθοδήγηση των εκπαιδευτικών.
- Ενσωμάτωση από Μαθητές (Μάρτιος – Ιούνιος 2026)
Μαθητές θα μάθουν πώς να χρησιμοποιούν το ChatGPT Edu για εργασίες, projects και δημιουργικές δραστηριότητες. Μετά την πιλοτική φάση, από το 2026-2027, το πρόγραμμα θα εισαχθεί σε πλήρη λειτουργία, με ενεργό συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών σε όλα τα συμμετέχοντα σχολεία.
Τεχνητή Νοημοσύνη και Ψυχολογία
Η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) δεν αποτελεί πλέον μόνο εργαλείο μάθησης για παιδιά και εφήβους. Τα τελευταία χρόνια, έρευνες από το Me, Myself & AI (2025), τη Common Sense Media (2025), τη Save the Children Italy (2025), το BBC Bitesize & BBC Radio 5 Live (2025) και το The Future Report – Google & Livity (2025) καταγράφουν ότι τα παιδιά στρέφονται ολοένα και περισσότερο σε AI συνομιλίες και chatbots για συναισθηματική στήριξη, συντροφιά και καθημερινή καθοδήγηση. Τα στοιχεία δείχνουν σημαντικές τάσεις που επηρεάζουν την ψυχική υγεία τους, με τόσο θετικές όσο και αρνητικές συνέπειες.
Μπορούν τα AI παιχνίδια να αλλάξουν τον τρόπο που μεγαλώνουν τα παιδιά;

AI και συναισθηματική υποστήριξη
- 35% των παιδιών που χρησιμοποιούν chatbots λένε ότι το να μιλούν σε AI μοιάζει με συνομιλία με φίλο.
- 15% των παιδιών θα προτιμούσαν να μιλήσουν σε AI αντί σε άνθρωπο.
- 12% των παιδιών χρησιμοποιούν AI επειδή δεν έχουν κανέναν άλλο να μιλήσουν.
- 71% των ευάλωτων παιδιών (με ψυχοκοινωνικές αδυναμίες) χρησιμοποιούν AI chatbots.
- 26% των ευάλωτων παιδιών θα προτιμούσαν chatbot αντί σε άνθρωπο.
- 23% των ευάλωτων παιδιών χρησιμοποιούν AI επειδή δεν έχουν άλλο συνομιλητή.
- 50% των ευάλωτων παιδιών αισθάνονται ότι το AI είναι «φίλος».
- 16% των ευάλωτων παιδιών χρησιμοποιούν AI επειδή «ήθελαν φίλο».
- 33% των εφήβων έχουν αναπτύξει στενές σχέσεις ή φιλίες με AI συνομιλίες.
- Περίπου 33% των εφήβων βρίσκουν τις συνομιλίες με AI εξίσου ή πιο ικανοποιητικές από ανθρώπινες.
- 12% των εφήβων μοιράζονται προσωπικά μυστικά με AI που δεν θα έλεγαν σε φίλους ή οικογένεια.
- 42% των εφήβων 15–19 ετών στρέφονται σε AI όταν νιώθουν λύπη, άγχος ή χρειάζονται συναισθηματική στήριξη.
- 30% χρησιμοποιούν εργαλεία AI καθημερινά, εκτιμώντας ότι η AI είναι πάντα διαθέσιμη και δεν τους κρίνει.
Τα παιδιά λένε τα μυστικά τους στην Τεχνητή Νοημοσύνη:Γιατί δεν μιλούν σε εμάς και τους φίλους τους;
Συμβουλές και καθοδήγηση
- 23% των παιδιών έχουν χρησιμοποιήσει AI chatbots για συμβουλές – από καθημερινά θέματα μέχρι θέματα ψυχικής υγείας.
- 40% των παιδιών δεν έχουν καμία ανησυχία να ακολουθήσουν συμβουλές από AI.
- 36% δεν ξέρουν αν πρέπει να ανησυχούν για τις συμβουλές από AI.
Μοναξιά και κοινωνική απομόνωση
- 21% των Βρετανών εφήβων 13–17 ετών δηλώνουν ότι νιώθουν συχνά μόνοι.
- 33% των εφήβων αντικαθιστούν ανθρώπινες σχέσεις με AI συνομιλίες.

Τα AI Chatbots επηρεάζουν τη συμπεριφορά των παιδιών, προειδοποιεί παιδοψυχίατρος
Συναισθηματική εξάρτηση και κοινωνικές δεξιότητες
- Το 12% των παιδιών νιώθουν άνετα να μοιράζονται προσωπικά ζητήματα με AI. Ωστόσο, υπάρχει κίνδυνος συναισθηματικής εξάρτησης και μειωμένη αναζήτηση βοήθειας από ενήλικες.
- Το 30% - 42% (ανάλογα την ηλικία) κάνει χρήση της AI, θεωρώντας πως είναι ο «έξυπνος φίλος» τους που δεν κρίνει.
Κίνδυνοι για την ψυχική υγεία των παιδιών
- Δυσκολία στη διάκριση μεταξύ ψηφιακού και πραγματικού κόσμου.
- Νευρικότητα όταν τα παιδιά δεν έχουν πρόσβαση στο κινητό ή στην AI.
- Δυσκολία στην επικοινωνία πρόσωπο με πρόσωπο.
- Μειωμένη ενσυναίσθηση και κοινωνικές δεξιότητες.
- Δυσκολία στη διαχείριση συναισθημάτων.
- Ενίσχυση προβληματικών σκέψεων λόγω αλγοριθμικών συμβουλών.
- Έκθεση σε ακατάλληλο, βίαιο ή παραπλανητικό περιεχόμενο.
- Περιορισμένη αναζήτηση βοήθειας από γονείς ή εκπαιδευτικούς.
Περισσότερα παιδιά μιλούν με AI φίλους – Τι πρέπει να ξέρουν οι γονείς
Στοιχεία ψυχικής ευαισθησίας και ανθεκτικότητας
- 69% των Βρετανών εφήβων αισθάνονται άγχος συχνά ή περιστασιακά.
- 66% ανησυχούν για ψευδείς ειδήσεις και παραπληροφόρηση.
- 30% ανησυχούν για το εργασιακό τους μέλλον, αλλά και για την ανθρώπινη δημιουργικότητα.
- 47% χρησιμοποιούν AI για σχολικές εργασίες.
Οι γονείς παραμένουν βασική πηγή υποστήριξης, αλλά ένα σημαντικό ποσοστό παιδιών δεν λαμβάνει καθόλου ψυχολογική βοήθεια.

Συμβουλές ειδικών
- Η AI μπορεί να προσφέρει υποστήριξη, αλλά πρέπει να συνοδεύεται από καθοδήγηση και ψυχολογική φροντίδα.
- Γονείς και εκπαιδευτικοί πρέπει να ενισχύουν δραστηριότητες που η AI δεν μπορεί να αντικαταστήσει την τέχνη, τον αθλητισμό και τις διαπροσωπικές σχέσεις.
- Η ισορροπία είναι το κλειδί: τα παιδιά πρέπει να χρησιμοποιούν την AI ως εργαλείο υποστήριξης και όχι ως «φάρμακο για τα συναισθήματα».
- Ενσυναίσθηση, επικοινωνία και ενεργή παρουσία των γονέων παραμένουν τα πιο ισχυρά μέσα για ψυχική ανθεκτικότητα.
Η συνολική εικόνα που προκύπτει από τη σύγκριση όλων των ερευνών
- Τα παιδιά του 2025 χρησιμoποίησαν την AI όχι μόνο για γνώση, αλλά για συναισθηματική επιβεβαίωση.
- Η AI έχει γίνει «έξυπνος φίλος» αλλά μπορεί να εξελιχθεί σε πηγή εξάρτησης.
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος δεν είναι η τεχνολογία καθαυτή αλλά το κενό που έρχεται να καλύψει.