Παιδί και βιβλίο: Η πρώτη επαφή των παιδιών με τα βιβλία

Μαριαλένα Κυριακάκου

Όσο και αν ακούγεται παράξενο και δύσκολο να το πιστέψει κανείς, ακόμη και ένα προνήπιο 2-3 ετών μπορεί να μάθει πράγματα μέσα από ένα βιβλίο, χωρίς γνώση του αλφαβήτου!

Όταν ένα παιδί επιλέγει ένα βιβλίο να το μοιραστεί στην αγκαλιά της μητέρας του, επιθυμεί να την ακούει να διαβάζει καθώς έτσι το βοηθά να βελτιώσει την ικανότητα της ομιλίας του, χαίρεται να ακούει και προετοιμάζεται για το σχολείο.

Έτσι μια χρήσιμη συμβουλή είναι η διαδικασία της ανάγνωσης να γίνει μία καθημερινή ρουτίνα με το παιδί, ακόμη και μέσα από ένα παιδικό παραμύθι λίγο πριν τον ύπνο. Άλλωστε τι καλύτερο από μία κλειστή τηλεόραση και 10-20 λεπτά μέσα στην αγκαλιά της μαμάς ακούγοντάς την να διαβάζει μία ιστορία. Ταυτόχρονα αυτή η ρουτίνα ηρεμίας θα προσφέρει ένα αίσθημα ασφάλειας και έναν πιο ήρεμο ύπνο, τόσο για το παιδί όσο και για τους γονείς.

Έτσι λοιπόν είναι καλό να κατανοήσουν οι γονείς ποιες ικανότητες έχει ένα παιδί 2 ετών όσον αφορά το θέμα των βιβλίων και της ανάγνωσης:

  • μπορεί να επιλέγει μεταξύ διαφόρων βιβλίων εκείνο με το οποίο θέλει να ασχοληθεί κάθε στιγμή
  • δείχνει προτιμήσεις, καθώς μπορεί να ζητά το ίδιο βιβλίο ξανά και ξανά!
  • αρχίζει να επαναλαμβάνει κάποιες φράσεις ή λέξεις που έχει ακούσει από τους γονείς όταν διαβάζουν ένα κείμενο
  • αρχίζει να έχει απορίες, όπως «τι είναι αυτό» ή «τι λέει εδώ»
  • αρχίζει να αγαπά μία βόλτα σε ένα βιβλιοπωλείο ή ακόμη και ένα πέρασμα στη βιβλιοθήκη των γονιών!

Ταυτόχρονα και οι γονείς μπορούν να ομορφύνουν αυτή την ενασχόληση του παιδιού με τα βιβλία, με διάφορους τρόπους, όπως:

  • να διαμορφώσουν μία ήσυχη γωνιά μέσα στο σπίτι αφιερωμένη στο βιβλίο
  • να υιοθετήσουν τη διαδικασία ανάγνωσης ενός βιβλίου, σαν έναν τρόπο να ηρεμούν και να χαλαρώνουν το παιδί
  • να μετρούν τις φωτογραφίες και να δίνουν χρόνο στο παιδί να επαναλάβει τους αριθμούς
  • να απαντούν με ενθουσιασμό σε κάθε του ερώτηση και απορία
  • να αρχίζουν ένα διάλογο, επαναλαμβάνοντας μία λέξη που είπε το παιδί

Περνώντας στην ηλικία των 3 ετών, το παιδί αποκτά νέες ικανότητες που αυξάνουν την αλληλεπίδραση με τους γονείς, μέσα από το ξεφύλλισμα ενός βιβλίου. Πλέον είναι σε θέση να:

  • ονοματίσει τα βιβλία του και να επιλέξει ξεκάθαρα με το όνομά του αυτό που θέλει να μελετήσει
  • προσποιείται πως διαβάζει ένα βιβλίο δυνατά
  • διηγείται μία ιστορία
  • ρωτάει πιο σύνθετες απορίες, ιδιαίτερα για βιβλία που βλέπει πως ενθουσιάζουν και τους γονείς του
  • διορθώνει τους γονείς εάν προσπεράσουν μία λέξη ή μια σελίδα στο αγαπημένο του βιβλίο

Έτσι, οι γονείς μπορούν και πάλι να το βοηθήσουν να διευρύνει τη φαντασία και τους ορίζοντές του, με εύκολους τρόπους, όπως:

  • να το ρωτούν πιο σύνθετες ερωτήσεις, προκειμένου να το βάζουν στη διαδικασία να διηγηθεί μία ιστορία
  • να προσπαθούν να κάνουν συσχετίσεις και πιο σύνθετες σκέψεις, όπως για παράδειγμα «μπορείς να βρεις όλα τα μπλε χρώματα στη σελίδα» ή «δείξε μου όλα τα ζωάκια που μπορούν να πετάξουν»
  • να χρησιμοποιούν εκτός από αριθμούς πλέον τα χρώματα, τα σχήματα και τα γράμματα
  • να επιδιώκουν πιο συχνές επαφές του παιδιού με τις προσωπικές τους βιβλιοθήκες ή με το αγαπημένο τους βιβλιοπωλείο.

Δρ.Μαριαλένα Κυριακάκου
www.kyriakakou.gr
inkedin.com/in/kyriakakou
marialenakyriakakou@gmail.com

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved