Προσχολική αγωγή: η ποιότητα είναι αυτή που μετράει

Μαριαλένα Κυριακάκου

Με το καλοκαίρι να φτάνει σταδιακά προς το τέλος του και οι αδειούχοι γονείς να επιστρέφουν σταδιακά πίσω, ένα ερώτημα που τίθεται για πολλούς είναι η φροντίδα του παιδιού από το Σεπτέμβριο.

Για πολλούς η εγγραφή του παιδιού σε προγράμματα προσχολικής ηλικίας αποτελεί τη μόνη λύση. Ωστόσο σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Παιδιάτρων, η επιλογή αυτή καθορίζει σημαντικά τις εμπειρίες του παιδιού και τη μελλοντική του πορεία. Δυστυχώς, για πολλές οικογένειες η παροχή υψηλής ποιότητας φροντίδας για το παιδί δεν είναι εφικτή, κυρίως λόγω των οικονομικών απαιτήσεων.

Δεδομένου ότι πρόκειται για την πιο κρίσιμη περίοδο ανάπτυξης ενός υγιούς εγκεφάλου, το είδος της προσχολικής αγωγής που θα επιλεχθεί είναι λιγότερο σημαντικό, σε σύγκριση με την ποιότητα που θα παρέχεται και θα λαμβάνει το παιδί. Πολλοί γονείς, ωστόσο, κάνουν την επιλογή τους βάσει παραμέτρων που ελάχιστα έχουν να κάνουν με την ποιότητα της αγωγής και περισσότερο με το κόστος και τη διευκόλυνση.

Για τα νέα ζευγάρια και ειδικά για όσους γονείς εργάζονται οι επιλογές σίγουρα είναι πολλές. Παρόλο αυτά, αποτελεί γεγονός πως η προσχολική φροντίδα του παιδιού αποτελεί σημαντικό έξοδο για την οικογένεια, καθώς στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής υπερβαίνει το 27% του μέσου εισοδήματος για μια οικογένεια. Έρευνες ωστόσο που έχουν διεξαχθεί, επιβεβαιώνουν πως ένα πρόγραμμα υψηλής ποιότητας για παιδιά οικογενειών με χαμηλό εισόδημα, έχει θετική επίδραση και βελτιώνει τις γνωστικές και κοινωνικές ικανότητές τους, καθώς τα παιδιά αυτά εμφανίζουν καλύτερες μαθηματικές και γλωσσικές δεξιότητες. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, πως η ποιότητα της προσχολικής ηλικίας μπορεί να θεωρηθεί μία «επένδυση», με καλή απόδοση.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Παιδιατρική Ένωση, στοιχεία καλής ποιότητας ενός κέντρου προσχολικής αγωγής μπορεί να είναι τα παρακάτω:

Μικρές ομάδες παιδιών:

ώστε κάθε παιδί να λαμβάνει ατομική προσοχή και φροντίδα από τον παιδαγωγό. Οι γονείς θα πρέπει να υπολογίζουν την αναλογία των παιδιών ανά δασκάλα, ώστε να είναι σύμφωνη με τις διεθνείς προδιαγραφές. Για παράδειγμα σε μία τάξη με 4 παιδάκια 13-35 μηνών θα πρέπει να υπάρχει 1 άτομο, με 5-8 παιδάκια 2 άτομα, ενώ ο αριθμός των παιδιών δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 8 ανά δωμάτιο.

Σταθερό προσωπικό και ελάχιστες αλλαγές προσώπων:

τα μικρά παιδάκια, ειδικά τα βρέφη και τα νήπια, χρειάζονται σταθερούς δεσμούς και σχέσεις με τα άτομα που τα φροντίζουν. Οι γονείς θα πρέπει να ελέγχουν πόσο καιρό εργάζεται το προσωπικό στο συγκεκριμένο χώρο, εάν λαμβάνει περαιτέρω εξειδίκευση με τη μορφή επιμορφωτικών σεμιναρίων, καθώς σε ένα καλό κέντρο προσχολική αγωγής το παιδί θα παραμένει με το ίδιο άτομο, για όσο το δυνατό περισσότερο χρονικό διάστημα. Έτσι δεν αρκεί ένας καλός διευθυντής, αλλά και ικανοποιημένο προσωπικό, που αμείβεται σωστά και έχει αρκετές παροχές, ώστε να παραμένει στη συγκεκριμένη θέση εργασίας, μειώνοντας τις εναλλαγές προσωπικού και ενισχύοντας την ποιότητα του κέντρου.

Τακτικές επισκέψεις παιδιάτρου:

καθώς είναι ελάχιστοι οι χώροι που έχουν μόνιμο ιατρικό προσωπικό, τη στιγμή που τα μικρά παιδιά κυρίως, δεν εκφράζουν εύκολα τα συμπτώματα που νιώθουν, ενώ ταυτόχρονα είναι πολύ ευάλωτα σε ιώσεις και λοιμώξεις. Ένας καλός και ποιοτικός χώρος θα πρέπει να επιβλέπεται συχνά από παιδίατρο, ο οποίος θα παρέχει βοήθεια και οδηγίες σχετικά με θέματα υγείας, όπως η διαχείριση των φαρμάκων, ο έλεγχος των λοιμώξεων, η ανοσοποίηση και η πρόληψη τραυματισμών. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να παρακολουθεί τα παιδάκια ως προς την ανάπτυξή τους, τη στοματική υγεία, την ακοή, την όραση και περιπτώσεις παιδιών με ειδικές ανάγκες για σωστή ένταξή τους.

Σίγουρα η επιλογή ενός κέντρου προσχολικής αγωγής δεν είναι εύκολη υπόθεση για τους γονείς και απαιτεί πολύ χρόνο και έρευνα. Ωστόσο αυτό που θα πρέπει να θυμούνται όλοι, είναι πως η παιδεία ξεκινά και τελειώνει μέσα στο σπίτι.

Η ανάγνωση ενός βιβλίου παρέα με το παιδί για παράδειγμα, μπορεί να το εκπαιδεύσει να ακούει αλλά και να μιλάει και να συζητάει, προετοιμάζοντάς το έτσι για το σχολείο. Την ίδια στιγμή θα πρέπει να υπάρχει ενδιαφέρον για όσα μαθαίνει το παιδί στο σχολείο, με ερωτήσεις όπως «τι μάθατε σήμερα?» ή ακόμη και επανάληψη στο σπίτι κάποιων δραστηριοτήτων που να του κινούν το ενδιαφέρον και να εξάπτουν τη φαντασία του.

Δρ.Μαριαλένα Κυριακάκου
www.kyriakakou.gr
inkedin.com/in/kyriakakou
marialenakyriakakou@gmail.com

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved