Οδική Ασφάλεια & Παιδιά: Ευάλωτοι Χρήστες ως Πεζοί και Επιβάτες

Σε παγκόσμιο επίπεδο, 186.300 παιδιά χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία κάθε χρόνο. Αυτό σημαίνει πως κάθε μέρα, περισσότερα από 500 παιδιά χάνουν την ζωή τους, ενώ χιλιάδες άλλα τραυματίζονται. Οι τροχαίες συγκρούσεις αποτελούν ένα από τα κύρια αίτια θανάτου για τα παιδιά 15 έως 17 ετών.

Οδική Ασφάλεια & Παιδιά: Ευάλωτοι Χρήστες ως Πεζοί και Επιβάτες

Η Ευρώπη διαθέτει την πιο προχωρημένη νομοθεσία και τις ασφαλέστερες υποδομές σε σύγκριση με τις άλλες ηπείρους. Κι όμως, πάνω από 15.000 νέοι κάτω των 20 ετών χάνουν κάθε χρόνο τη ζωή τους στο Ευρωπαϊκό Οδικό Δίκτυο. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Eurostat, τη δεκαετία 1996-2007, 22.104 παιδιά μέχρι 14 ετών έχασαν την ζωή τους στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στο ίδιο διάστημα στη χώρα μας, 600 παιδιά περίπου έχασαν τη ζωή τους, γεγονός που τοποθετεί τη χώρα μας στη χειρότερη θέση ανάμεσα στις Ευρωπαϊκές χώρες. Επιπλέον, η μείωση του αριθμού των παιδιών που σκοτώθηκαν σε τροχαία στην Ελλάδα είναι πολύ μικρότερη από την αντίστοιχη μείωση του αριθμού των ενηλίκων.

Σε όλες τις παραμέτρους που αφορούν την οδική ασφάλεια των παιδιών, η χώρα μας βρίσκεται στην τελευταία Ευρωπαϊκή θέση ή ανάμεσα στους τελευταίους. Ενδεικτικά, για τα έτη 2010-2012, η Ελλάδα κατέλαβε την πρώτη θέση σε θανάτους παιδιών που επέβαιναν σε αυτοκίνητα αναλογικά με τον πληθυσμό της, με ποσοστό υπερδιπλάσιο του ευρωπαϊκού μέσου όρου!

Η ψευδαίσθηση που έχουν πολλοί συμπολίτες μας ότι κρατώντας τα παιδιά στην αγκαλιά τους, τα προστατεύουν από πιθανή σύγκρουση καταρρίπτεται αν αναλογιστεί κανείς ότι το βάρος μας αλλάζει ανάλογα με την ταχύτητα σύγκρουσης. Σε σύγκρουση π.χ. με ταχύτητα 30 χλμ/ώρα το βάρος μας γίνεται 20 φορές μεγαλύτερο, ενώ με 50χλμ/ώρα γινόμαστε 40 φορές βαρύτεροι. Ένα παιδί, δηλαδή, 15 κιλών σε ένα ατύχημα με 50χλ/ώρα ζυγίζει περίπου 600 κιλά, ενώ ένας ενήλικας 75 κιλών ζυγίζει περίπου 3 τόνους!

Είναι προφανές λοιπόν ότι όχι μόνον «η αγκαλιά δεν σώζει», αλλά σε ενδεχόμενη σύγκρουση το παιδί λειτουργεί ως «αερόσακος» στην κίνηση του γονιού που το κρατάει αγκαλιά. Αριθμός θανάτων που σχετίζονται με τη χρήση καθίσματος αυτοκινήτου (Μελέτη Casimir) ανέδειξε το ζήτημα της σωστής χρήσης του παιδικού καθίσματος. Σύμφωνα με την παραπάνω μελέτη, μόνο το 32% των παιδικών καθισμάτων εφαρμόζεται σωστά στο όχημα. Από τα παιδικά καθίσματα που έλεγξαν οι Εκπαιδευτές Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής, μόνο το 24% των παιδικών καθισμάτων, πληρούσαν όλες τις προδιαγραφές σωστής αγκύρωσης στο όχημα.

Από τα παραπάνω συνάγεται ότι υπάρχει γνωστικό κενό και άμεση ανάγκη κάλυψης όλων αυτών των θεμάτων που αφορούν τα μέσα συγκράτησης των επιβατών οχημάτων.

Η Συντονιστική Επιτροπή Εκπαιδευτών Αττικής ( www.seseoa.gr ), σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ( www.uth.gr ) και την Περιφέρεια Αττικής, (www.patt.gov.gr) έχουν αποφασίσει να στηρίξουν με στοχευμένες δράσεις και ενημερώσεις στην πορεία για το 1ο Διεπιστημονικό Συνέδριο με θέμα τα Μέσα Συγκράτησης Επιβατών στα Οχήματα, που θα γίνει στην Αθήνα την Άνοιξη του 2016. Στο πλαίσιο αυτό διοργανώνουν την πρώτη, από τις τρείς, Εκπαιδευτική Ημερίδα με τίτλο: Παιδικά καθίσματα: Προβληματισμοί – Προτάσεις – Πρακτικές Εφαρμογές.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Η ημερίδα θα γίνει το Σάββατο, 13 Ιουνίου 2015, 10:00 – 16:00, στο Αμφιθέατρο της Κεντρικής Υπηρεσίας Μεταφορών (Μεσογείων 156) και θα περιλαμβάνει εισηγήσεις και παράλληλα εργαστήρια, μέσα από τα οποία θα εξετάζονται πρακτικές ιδέες και εφαρμογές όσον αφορά στην Αποτελεσματική Διδασκαλία και χρήση του Παιδικού καθίσματος.

Στόχος της ημερίδας είναι η διερεύνηση και η αξιολόγηση του επιπέδου χρήσης των παιδικών καθισμάτων στη χώρα μας, αλλά και των προσπαθειών και καινοτομιών που σχεδιάζονται και υλοποιούνται για την βελτίωση της ασφάλειας οδηγών, επιβατών και κυρίως παιδιών στο ελληνικό οδικό δίκτυο.

Οι θεματικές ενότητες που θα αναπτυχθούν είναι:
• Σχεδιάζοντας την ασφαλέστερη μετακίνηση των παιδιών
• Προτεραιότητες και κίνδυνοι τραυματισμού, μακροπρόθεσμες συνέπειες.
• Παιδιατρικές προσεγγίσεις για την βελτιστοποίηση συγκράτησης.
• Συμπεριφορά των παιδιών στα αυτοκίνητα και κρίσιμα συμβάντα.
• Νατουραλιστικές μελέτες οδήγησης για τους επιβάτες και τα παιδιά σε σχέση με την απόσπαση της προσοχής του οδηγού
• Οι πρόσφατες εξελίξεις στη ρύθμιση και τα συστήματα διαβάθμισης που σχετίζονται με την ασφάλεια των παιδιών


Στο πλαίσιο της ημερίδας θα υλοποιηθεί Work Shop όπου θα παρουσιαστούν μεθοδολογίες και διαδικασίες υλοποίησης μέσων συγκράτησης, με έμφαση τα παιδικά καθίσματα, την χρήση τους, τις προδιαγραφές τους και την σωστή τοποθέτησή τους. Επίσης, θα παρουσιαστούν διεθνείς εμπειρίες και καινοτόμες πρακτικές και θα συζητηθεί η εφαρμοσιμότητα και τα πιθανά αποτελέσματα τους στις εγχώριες συνθήκες.

Ειδικότερα το Work Shop θα στοχεύει σε καίρια θέματα όπως:
• Επιλογή παιδικού καθίσματος
• Σωστή τοποθέτηση, αγκυρώσεις - έλεγχοι
• Tips & Tricks
• Συνήθη λάθη
• Προδιαγραφές ασφαλείας και συμμόρφωση κατασκευαστών

Στους συμμετέχοντες θα δοθεί πιστοποιητικό συμμετοχής. Για όσους ελεγκτές ΚΤΕΟ και Εκπαιδευτές Οδήγησης & Κυκλοφοριακής Αγωγής επιθυμούν να αποκτήσουν Πιστοποιητικό Επάρκειας, θα πρέπει να συμμετάσχουν σε εξετάσεις που θα διενεργήσει το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, σε συνεργασία με την Συντονιστική Επιτροπή Εκπαιδευτών Αττικής.

Για τη συμμετοχή στις εξετάσεις είναι προαπαιτούμενο το πιστοποιητικό συμμετοχής στην ημερίδα. Λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων, οι ενδιαφερόμενοι, θα πρέπει να δηλώσουν εγκαίρως τη συμμετοχή και την προτίμησή τους σε ένα παράλληλο εργαστήρι, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του www.seseoa.gr στη διεύθυνση από την 1η μέχρι την 10η Ιουνίου 2015. Για περαιτέρω πληροφορίες στείλτε e-mail στην διεύθυνση: info@seseoa.gr

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved