Γονική άδεια: Ποιοι γονείς θα δικαιούνται μια επιπλέον μέρα και πότε
Γιατί θα δίνεται μια έξτρα μέρα άδειας στους γονείς με παιδιά στο Γυμνάσιο και το Λύκειο.

Η καθιέρωση μίας επιπλέον ημέρας γονικής άδειας για τους γονείς μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου, προβλέπεται στο σχέδιο για την Εθνική Στρατηγική για την Πρόληψη και την Αντιμετώπιση της Βίας και της Παραβατικότητας Ανηλίκων που παρουσιάστηκε πρόσφατα.
Εθνική Στρατηγική για τη βία των ανηλίκων: Τι περιλαμβάνει - Σε λειτουργία η εφαρμογή Kids Wallet
Ειδικότερα, προτείνεται η καθιέρωση υποχρεωτικής ενδοσχολικής συνεκπαίδευσης εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων/ασκούντων την επιμέλεια την 11η Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού, με προσκλήσεις ειδικών σε ζητήματα π.χ. πρώιμης παρέμβασης, διαπαιδαγώγησης ανηλίκων, ψυχικής υγείας και ανθεκτικότητας.
Αυτήν την ημέρα θα παρέχεται δικαιολογημένη άδεια στους γονείς από την εργασία τους, βάσει νομοθετικής ρύθμισης των συναρμόδιων Υπουργείων που αναμένεται το προσεχές διάστημα.

Ποιος είναι ο στόχος της της συγκεκριμένης γονικής άδειας
Τις τελευταίες δεκαετίες τονίζεται εμφατικά μέσα από διάφορες θεωρίες και μοντέλα, η αναγκαιότητα της γονικής συμμετοχής στην εκπαίδευση και η διαμόρφωση ενός σχολείου ανοιχτό στην κοινωνία.
Τα μοντέλα αυτά συμπεριλαμβάνουν τους γονείς ως εταίρους στη σχολική μονάδα ενδοσχολική βία και τονίζουν τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ σχολείου και οικογένειας ως βασική προϋπόθεση για τη γνωστική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών/ριών.
Το νομοθετικό πλαίσιο της χώρας μας αναγνωρίζει την αναγκαιότητα της επικοινωνίας ανάμεσα στο σχολείο και την οικογένεια και προβλέπει τη συμμετοχή των γονέων στα εκπαιδευτικά δρώμενα (άρθρα 9 και 21 του Συντάγματος του 1975/1986/2001 και Ν. 1566/1985 και Ν. 2621/1998).
Ωστόσο, λείπει από το εκπαιδευτικό σύστημα η ανάπτυξη μιας κουλτούρας συνεργασίας. Το σχολείο υποδέχεται τους γονείς των μαθητών/ ριών σαν άτομα αποκομμένα από τη λειτουργία του και περιορίζεται συνήθως στο επίπεδο της τυπικής ενημέρωσης των γονέων για την πρόοδο του παιδιού τους, στερώντας τους το δικαίωμα να συμμετέχουν σε σημαντικές αποφάσεις που τους αφορούν.
Προκύπτει λοιπόν η αναγκαιότητα συνεκπαίδευσης εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων/ασκούντων την επιμέλεια, η οποία θα στηρίζεται στις αρχές της «μικτής μάθησης» και θα κυμαίνεται από τη διά ζώσης, πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία, μέχρι την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, με βάση τις αρχές της σύγχρονης και ασύγχρονης επικοινωνίας.
Έτσι, λοιπόν προτείνεται η καθιέρωση μιας επιπλέον γονικής άδειας στους γονείς την 11η Δεκεμβρίου, που είναι και η Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού. Σε πρώτη φάση θα χορηγείται σε γονείς μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου ενώ παραμένει ανοιχτό το εδεχόμενο να επεκταθεί και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Προς αυτή την κατεύθυνση προτείνονται επίσης και οι εξής δράσεις:
- «Ανοικτές ημέρες» την εβδομάδα που περιλαμβάνει την 6η Μαρτίου (Παγκόσμια Ημέρα κατά της Ενδοσχολικής Βίας και του Εκφοβισμού) με δράσεις από τους/τις μαθητές/ ριες και συμμετοχή των γονέων και των μελών της σχολικής και τοπικής κοινότητας, με σκοπό τη διαμόρφωση ενός σχολικού κλίματος κατά της Ε.ΒΙ.Ε..
- Θεσμοθέτηση λειτουργίας ομάδων γονέων/ ασκούντων την επιμέλεια ανά σχολική μονάδα για υποστήριξη τους σε ζητήματα διαχείρισης συμπεριφοράς των παιδιών τους. Οι ομάδες θα συντονίζονται από εκπαιδευτικούς, σχολικούς ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και στελέχη εκπαίδευσης ή/και λοιπούς εμπειρογνώμονες.
- Προώθηση της συμμετοχής των γονέων/ ασκούντων την επιμέλεια παιδιών στη σχολική ζωή με διάφορους τρόπους (π.χ. εγχειρίδια-οδηγοί με πληροφορίες, σύνταξη επιστολών στη μητρική γλώσσα) και διαρκής εμπλουτισμός της ιστοσελίδας του σχολείου με υλικό ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης (π.χ. ανάρτηση πρωτοκόλλων, εκπαιδευτικού υλικού, πορισμάτων επιμορφωτικών συναντήσεων, βίντεο των μαθητών/ριών για δράσεις σχετικές με τον εκφοβισμό).
- Δημιουργία κεντρικού ψηφιακού Αποθετηρίου Καλών Πρακτικών στην Ελλάδα και το εξωτερικό και Ψηφιακού Οδηγού με αποτελεσματικά προγράμματα και επιπρόσθετο υλικό κατά της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού (π.χ. άρθρα, βίντεο, ομιλίες, οργανισμοί) προσβάσιμο από τους/τις εκπαιδευτικούς, τους/τις μαθητές/ριες και τους γονείς/ ασκούντες την επιμέλεια και ειδικά διαμορφωμένο για τις ανάγκες της κάθε ομάδας-στόχου.

Άδεια παρακολούθησης σχολικής επίδοσης: Πόσες μέρες δικαιούνται οι γονείς
Εργαζόμενοι γονείς (φυσικοί, θετοί, ανάδοχοι, τεκμαιρόμενες μητέρες του άρθρου 1464 του Αστικού Κώδικα, που αποκτούν τέκνο με τη διαδικασία της παρένθετης μητρότητας), πλήρους ή μερικής απασχόλησης, έχουν δικαίωμα για κάθε παιδί, ηλικίας μέχρι δεκαοκτώ (18) ετών συμπληρωμένων, που παρακολουθεί μαθήματα στοιχειώδους ή μέσης εκπαίδευσης, καθώς και γονείς τέκνου με ειδικές ανάγκες, ανεξαρτήτως της ηλικίας του τέκνου, που φοιτά σε δομή ειδικής εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας ή είναι ενταγμένο και παρακολουθεί προγράμματα σε Κέντρα Διημέρευσης Ημερήσιας Φροντίδας ατόμων με ειδικές ανάγκες (ΚΔ-ΗΦ ΑμεΑ), Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης ατόμων με ειδικές ανάγκες (κδαπ ΑμεΑ) και ειδικά εκπαιδευτήρια, να απουσιάζουν, χωρίς περικοπή των αποδοχών τους και μετά από άδεια του εργοδότη, ορισμένες ώρες ή ολόκληρη την ημέρα, από την εργασία τους, μέχρι τη συμπλήρωση τεσσάρων (4) εργάσιμων ημερών, κάθε ημερολογιακό έτος, με σκοπό να επισκέπτονται το σχολείο των παιδιών τους, για την παρακολούθηση της σχολικής τους επίδοσης και της εν γένει παρουσίας τους.
Η άδεια χορηγείται έπειτα από κοινές, ως προς το περιεχόμενο, υπεύθυνες δηλώσεις των γονέων προς τον εργοδότη ή τους εργοδότες τους, για το ποιος γονέας εκ των δύο θα κάνει χρήση της άδειας ή, αν συμφωνούν να τη μοιραστούν, για τη γνωστοποίηση των συγκεκριμένων χρονικών διαστημάτων που θα κάνει χρήση τμήματος της άδειας ο καθένας τους. Οι εργοδότες υποχρεούνται να παρέχουν στους εργαζόμενους, σχετικές βεβαιώσεις (Ν. 4808/2021 άρθρο 38)
Διευκρινίζεται ότι η άδεια μπορεί να χορηγείται και κατά την ημέρα του αγιασμού, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, καθώς και κατά τις ημέρες των σχολικών εορτών ή εκδηλώσεων, επειδή ο γονέας μπορεί να ενημερωθεί και κατά τις ημέρες αυτές για θέματα λειτουργίας και οργάνωσης του σχολείου, για τον προγραμματισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας, για την επίδοση του παιδιού, ενώ μπορεί να ενημερώσει και να συζητήσει γενικότερα θέματα ή προβλήματα που αφορούν τη φοίτηση, τη συμπεριφορά, την ένταξη του παιδιού στην σχολική μονάδα ή την αλληλεπίδραση με τα άλλα παιδιά (Εγκ. 47972/2021).