Διγλωσσία: Μπορεί να προκαλέσει προβλήματα λόγου και ομιλίας στο παιδί;

Ένα παιδί, δύο γλώσσες. 

Διγλωσσία: Μπορεί να προκαλέσει προβλήματα λόγου και ομιλίας στο παιδί;

Τα παιδιά μπορούν να μάθουν να είναι δίγλωσσα. 

Bigstock

Με τον όρο διγλωσσία αναφερόμαστε στην κατάκτηση και χρήση δύο γλωσσών, που γίνεται παράλληλα κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων ανάπτυξης του παιδιού.

Ορόσημα στη δίγλωσση γλωσσική ανάπτυξη

  • Κάθε δίγλωσσο παιδί είναι μοναδικό.
  • Τα παιδιά που μαθαίνουν δύο γλώσσες ταυτόχρονα περνούν από τα ίδια αναπτυξιακά στάδια/αναπτυξιακά ορόσημα που παρατηρούνται σε μονόγλωσσα παιδιά.
  • Τα δίγλωσσα παιδιά μπορεί να αρχίσουν να μιλούν λίγο αργότερα από τα μονόγλωσσα, αλλά ακολουθούν τα ίδια ορόσημα εντός του «τυπικού» χρονικού πλαισίου.
  • Τα δίγλωσσα παιδιά είναι σε θέση να διαφοροποιήσουν τις δύο (ή περισσότερες) γλώσσες τους από νωρίς - π.χ. αλλάζουν γλώσσες ανάλογα με τον συνομιλητή (π.χ. μιλάνε αγγλικά σε αγγλόφωνο γονέα και μετά αλλάζουν στα ελληνικά με ελληνόφωνο γονέα).
  • Η ανάπτυξη δύο γλωσσών εξαρτάται από την ποιότητα και την εμπειρία χρήσης και των δύο γλωσσών.
diglossa-paidia.jpg

Εάν ένα παιδί έχει γλωσσικές δυσκολίες ή δυσκολίες ομιλίας, θα εμφανιστούν και στις δύο γλώσσες.

Φυσιολογική διαφοροποίηση και άλλα χαρακτηριστικά στη δίγλωσση ανάπτυξη (από τη γέννηση)

Σύμφωνα με τον Σύλλογο Επιστημόνων Λογοπαθολόγων - Λογοθεραπευτών Ελλάδος (ΣΕΛΛΕ) οι δύο γλώσσες των παιδιών μπορεί να αναπτυχθούν με πολύ διαφορετικούς ρυθμούς.

  • Τα παιδιά μπορεί να αποκτήσουν μεγαλύτερη επιδεξιότητα σε μια γλώσσα παρά σε άλλη
  • Πιθανές προσωρινές ανατροπές (π.χ. λόγω ταξιδιών σε άλλη χώρα)
  • Οι μονόγλωσσες εκφωνήσεις μπορεί να παρουσιάζουν γραμματικά χαρακτηριστικά τυπικά μόνο μιας γλώσσας – όταν τα παιδιά λένε εκφράσεις με λέξεις από μία μόνο γλώσσα, χρησιμοποιούν σειρά λέξεων και γραμματικά χαρακτηριστικά (ανάλογα με το στάδιο ανάπτυξης) αυτής της γλώσσας (DeHouwer, 1994).
  • Μερικά παιδιά λένε αρκετές μικτές εκφράσεις μόλις ξεκινήσουν να μιλούν με συνδυασμούς τριών ή τεσσάρων λέξεων (κάποια άλλα παιδιά δεν το κάνουν)
  • Το κατά πόσο τα παιδιά αναμειγνύουν τις γλώσσες, εξαρτάται από το πώς αντιδρούν οι άνθρωποι γύρω τους
  • Στο 3ο έτος της ζωής τους, τα δίγλωσσα παιδιά είναι σε θέση να ανταποκριθούν όπως αναμένεται σχετικά με το ποια γλώσσα θα χρησιμοποιήσουν και πότε (ανάλογα με το πρόσωπο, το πλαίσιο, το θέμα κ.λπ.)

Γλωσσικές, επικοινωνιακές δυσκολίες και δυσκολίες ομιλίας σε παιδιά με Διγλωσσία/Πολυγλωσσία

Εντοπίζοντας τα παιδιά με διγλωσσία και γλωσσικές, επικοινωνιακές δυσκολίες και δυσκολίες ομιλίας:

  • Εάν ένα παιδί έχει γλωσσικές δυσκολίες ή δυσκολίες ομιλίας, θα εμφανιστούν και στις δύο γλώσσες.
  • Οι δυσκολίες αυτές δε δημιουργούνται από την εκμάθηση δύο γλωσσών.
  • Η υπέρ-διάγνωση των γλωσσικών και μαθησιακών δυσκολιών είναι γνωστό πρόβλημα στην αξιολόγηση παιδιών από πολύγλωσσο, πολυπολιτισμικό υπόβαθρο. (Gutierrez-Clellen et al., 2006)
  • Πρόβλημα επίσης είναι και ο μη εντοπισμός αυτών. (Donovan & Cross, 2002)

Πηγή: selle.gr

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved