8 στους 10 εφήβους χρησιμοποιούν το AI για το σχολείο – Πόσο πρέπει να το εμπιστεύονται όμως;
Νέα έρευνα του Oxford University Press (OUP) αποκάλυψε ότι οι περισσότεροι μαθητές χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για τις σχολικές τους εργασίες, αλλά πολλοί δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τις ψευδείς πληροφορίες.
Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) έχει πλέον μπει δυναμικά στη ζωή των παιδιών μας – και ειδικά των εφήβων. Νέα έρευνα του Oxford University Press (OUP) αποκάλυψε ότι οκτώ στους δέκα μαθητές ηλικίας 13 έως 18 ετών χρησιμοποιούν εργαλεία AI για τη μελέτη ή τις εργασίες τους. Από την παραγωγή κειμένων μέχρι τη λύση μαθηματικών ασκήσεων, η τεχνητή νοημοσύνη φαίνεται να αποτελεί τον νέο «ψηφιακό βοηθό» κάθε μαθητή.
Ωστόσο, τα αποτελέσματα δεν είναι τόσο απλά. Περισσότεροι από τους μισούς εφήβους παραδέχτηκαν ότι δυσκολεύονται να ξεχωρίσουν αν το περιεχόμενο που παράγει το AI είναι αληθινό ή όχι. Σχεδόν το ένα τρίτο δηλώνει ότι δεν μπορεί να καταλάβει αν κάτι είναι ψευδές, ενώ ένα ακόμη 20% είναι αβέβαιο.
Εξάρτηση των παιδιών από την τεχνητή νοημοσύνη: 7 προειδοποιητικά σημάδια για γονείς
Σύμφωνα με τον Dan Williams, υποδιευθυντή και υπεύθυνο AI στο Bishop Vesey’s Grammar School, οι περισσότεροι μαθητές χρησιμοποιούν ήδη την τεχνητή νοημοσύνη για εργασίες και επανάληψη. «Κάποιοι τη χρησιμοποιούν έξυπνα, σαν έναν προσωπικό δάσκαλο», λέει. «Όμως πολλοί απλώς αντιγράφουν και επικολλούν τις απαντήσεις χωρίς να ελέγχουν αν είναι σωστές. Δεν έχουν ακόμη την εμπειρία να κρίνουν την αξιοπιστία των πληροφοριών.»
Ακόμη και οι εκπαιδευτικοί δυσκολεύονται: περίπου το ένα τρίτο των μαθητών θεωρεί ότι οι καθηγητές τους δεν είναι αρκετά σίγουροι στη χρήση των εργαλείων AI. Γι’ αυτό το OUP δημιούργησε μια νέα πλατφόρμα «AI and Education», που βοηθά τους δασκάλους να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη, ενώ και το Υπουργείο Παιδείας του Ηνωμένου Βασιλείου έχει δημοσιεύσει οδηγίες για ασφαλή χρήση στα σχολεία .
Παρόλα αυτά, η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι μόνο απειλή. Η Dr Alexandra Tomescu από το OUP επισημαίνει ότι εννέα στους δέκα μαθητές δήλωσαν πως έχουν επωφεληθεί από τη χρήση AI, κυρίως αναπτύσσοντας δεξιότητες όπως η επίλυση προβλημάτων, η δημιουργική γραφή και η κριτική σκέψη.
Πώς χρησιμοποιούν οι Έλληνες έφηβοι την AI και το YouTube; Τι δείχνει έρευνα
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;
Οι ειδικοί προτείνουν στους γονείς να ενθαρρύνουν τα παιδιά να βλέπουν το AI ως εργαλείο μάθησης, όχι ως «έτοιμη λύση». Μπορεί να βοηθήσει στην κατανόηση δύσκολων εννοιών, στη δημιουργία ιδεών ή στην εξάσκηση, αλλά όχι να αντικαταστήσει τη σκέψη και την προσπάθεια.
Η AI μπορεί να μειώσει έως 7% τον χρόνο απόκτησης παιδιού μέσω υποβοηθούμενης αναπαραγωγής
Η ουσία είναι η ισορροπία: να μαθαίνουν τα παιδιά πώς να χρησιμοποιούν την τεχνολογία με υπευθυνότητα, να ελέγχουν τις πηγές τους και να καλλιεργούν την κριτική τους σκέψη. Γιατί η τεχνητή νοημοσύνη ήρθε για να μείνει — αλλά το πώς θα τη χρησιμοποιήσουμε, είναι στο χέρι μας.
Πηγή: bbc.com