Αυτισμός: Μουσικοθεραπεία για παιδιά με αυτισμό

Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού σήμερα και είναι μια καλή αφορμή να μάθουμε περισσότερα πράγματα γι' αυτή την αναπτυξιακή διαταραχή.

 

Ο όρος αυτισμός προέρχεται από τη λέξη "εαυτισμός" και σημαίνει κλεισμένος στον εαυτό μου.

Ο αυτισμός αποτελεί μια σοβαρή νεύρο -ψυχολογική διαταραχή που διαρκεί μια ολόκληρη ζωή και είναι συνήθως παρούσα από τη γέννηση του παιδιού. Συνήθως εμφανίζεται από την ηλικία των τριών ετών. Χαρακτηρίζεται από μειωμένη κοινωνική αλληλεπίδραση και επικοινωνία καθώς και επαναλαμβανόμενη και στερεότυπη συμπεριφορά . Τα περισσότερα αυτιστικά παιδιά δεν εμφανίζουν σχεδόν καμία συναισθηματική αντίδραση . Θα λέγαμε πως είναι συναισθηματικά μπερδεμένα παιδιά.

Η μουσικοθεραπεία έχει ενταχθεί ευρέως εντός του ιατρικού μοντέλου, υποστηρίζοντας ότι πολλά είδη ανθρώπινης μεταβλητότητας πρέπει να νοούνται ως ασθένειες ή άλλα είδη παθολογικών καταστάσεων. Τα παιδιά με αυτισμό μπορούν να λάβουν ξεχωριστά συνεδρίες μουσικοθεραπείας. Μπορούν επίσης να επωφεληθούν από την εργασία μικρών ομάδων όπου μπορούν να έχουν μια κοινή μουσική εμπειρία. Με τη βοήθεια φωτογραφιών και της οπτικής επικοινωνίας, μπορούν να βοηθηθούν και να κατανοήσουν το περιβάλλον τους. Επίσης με τη βοήθεια χρονοδιαγραμμάτων ,καταφέρνουν να εξυπηρετηθούν σε καθημερινές συνήθειες ρουτίνας.

Η θεραπεία μέσω της μουσικής, σε πλαίσιο ομάδας βοηθάει τα παιδιά με αυτισμό να αλληλεπιδρούν κοινωνικά, αναπτύσσοντας περαιτέρω την επικοινωνία τους και σε κοινωνικές δεξιότητες. Με την βοήθεια της μουσικής , μπορούν να έρθουν σε επαφή με τον συναισθηματικό τους κόσμο και να τον ανακαλύψουν. Να τον ενεργοποιήσουν.

Επιπλέον, με διάφορες κατηγορίες μουσικών εμπειριών όπως:

Α. Ακρόαση μουσικών ήχων και τραγουδιών
Β. Μουσικών αυτοσχεδιασμών στο πλαίσιο παιχνιδιού με την βοήθεια μουσικών οργάνων όπως τύμπανα, μαράκες, κουδουνάκια, καζού, πιατίνια , πιάνο
Γ. Σταθερότητα ρυθμού με την βοήθεια μετρονόμου, ρυθμικό χτύπημα του ποδιού, το λίκνισμα, το κούνημα του κεφαλιού
Δ. Χρησιμοποιώντας την φωνή με την βοήθεια τραγουδιών , ως εργαλείο μίμησης απλών ρυθμών και κτύπων για την κατανόηση της γλώσσας , λέξεων και συλλαβών, μπορούν να ελαττώσουν την αδικαιολόγητη εμμονή , αγωνία , άρνηση , θυμό και να βελτιωθούν στην ομιλία, στον τονισμό και ρυθμό της φωνής . Βοηθούν στην έκκριση των λεγόμενων ‘’ορμονών της ευτυχίας’’ που προκαλούν την αίσθηση της ευεξίας.

Η μουσικοθεραπεία κυρίως χάρη στην ιδιότητά της - της μη λεκτικής επικοινωνίας μπορεί να εισχωρήσει στην ‘’ψυχωτική’’ κατάσταση και να προσφέρει στο παιδί ισορροπία σε ένα πιο αποδεκτό περιβάλλον επικοινωνίας.

Με την ένταξη μουσικών παιχνιδιών, και κυρίως με την βοήθεια της μίμησης, τα αυτιστικά παιδιά μπορούν να βοηθηθούν και να ξεπεράσουν προβλήματα σκέψεων και συναισθημάτων .

Για παράδειγμα:
-‘’το πήδημα του καγκουρό, του βατράχου’’
- ‘’το περπάτημα του ελέφαντα, της αγελάδας’’
‘’ το περπάτημα του λυπημένου, του χαρούμενου, του νυσταγμένου’’ κ.α
Μουσική είναι η ακριβής μινιατούρα των νόμων της φύσης. Εάν μελετήσουμε τους εαυτούς μας, θα ανακαλύψουμε ότι οι χτύποι της καρδιάς , η εισπνοή και η εκπνοή είναι όλα δουλειά του ρυθμού. Η αναπνοή εκδηλώνεται σαν φωνή , σαν λέξη, σαν ήχος μέσα μας. Αυτό είναι μουσική.

Γιάνναρη Μαρία
Καθηγήτρια Πιάνου-Μουσικοθεραπεύτρια
Facebook account
Ιnstagram account

Διαβάστε επίσης

Αυτισμός: Δες αν έχεις λόγο να το ψάξεις
Αυτισμός: Βιβλιάριο Αναπτυξιακής υγείας παιδιού - Ένα βήμα στην πρόληψη του Αυτισμού

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved