Η γλωσσική ανάπτυξη των νηπίων (2-5 ετών) - Όσα πρέπει να γνωρίζετε

Στη νηπιακή ηλικία οι επικοινωνιακές και γλωσσικές δεξιότητες αναπτύσσονται ραγδαία.

 

Η γλωσσική ανάπτυξη των νηπίων (2-5 ετών) - Όσα πρέπει να γνωρίζετε

Το παιδί στην ηλικία αυτή έχει δεχτεί και συνεχίζει να δέχεται αρκετά ερεθίσματα από το περιβάλλον του και με τη βοήθεια πλέον του λόγου και της ομιλίας συνδέεται με τους ανθρώπους και τα αντικείμενα, συνδιαλέγεται και επικοινωνεί.

Όμως αρκετοί γονείς ανησυχούν για καθυστέρηση λόγου καθώς συγκρίνουν τον λόγο τους παιδιού τους με τον λόγο του μεγαλύτερου παιδιού ή άλλων συνομηλίκων.

2 ετών

To λεξιλόγιο του έχει αυξηθεί σημαντικά, χρησιμοποιεί περισσότερες 50 λέξεις, ενώ αυτές που καταλαβαίνει είναι πολύ περισσότερες. Είναι σε θέση να κατονομάσει αρκετά οικεία αντικείμενα που βλέπει γύρω του ή σε εικόνες βιβλίων, ενώ ρωτάει συχνά για τα ονόματα πραγμάτων που δε γνωρίζει. Πλέον συμμετέχει σε απλές μικρές συζητήσεις και παρακολουθεί πιο γενικές συζητήσεις.

2,5 ετών

Σε αυτή την ηλικία αναμένεται να χρησιμοποιεί 200 ή περισσότερες λέξεις, σαφώς όμως με ανώριμη άρθρωση. Ωστόσο, γίνεται κατανοητό από τα οικεία του πρόσωπα. Σχολιάζει αντικείμενα και καταστάσεις που το ενδιαφέρουν. Αρχίζει να κάνει ερωτήσεις που ξεκινούν με το «Τι» και «Ποιος». Ενώ σιγά σιγά χρησιμοποιεί τις προσωπικές αντωνυμίες όπως το «εγώ», «εσύ», «εμένα». Παράλληλα όταν παίζει π.χ. με ένα αυτοκινητάκι, μιλάει κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.

3 ετών

Γνωρίζει αρκετές περισσότερες λέξεις και πλέον είναι πιο κατανοητό από τρίτους χωρίς φυσικά να λείπουν οι αντικαταστάσεις ήχων. Σε επίπεδο γραμματικής χρησιμοποιεί σωστά τις προσωπικές αντωνυμίες, τον πληθυντικό αλλά και προθέσεις. Όταν παίζει συνεχίζει να κάνει μονολόγους μιλώντας στον εαυτό του, ενώ μπορεί να πει σύντομα τι κάνει εκείνη τη στιγμή ή τι έκαναν στο σχολείο. Συνεχίζει να κάνει ερωτήσεις με το «τι», «πού» και «ποιος».

4 ετών

Mιλάει πιο καθαρά αν και απλοποιεί λέξεις που έχουν συμφωνικά συμπλέγματα. Οι αφηγήσεις του έχουν περισσότερο νόημα. Κατανοεί ορισμένες αφηρημένες έννοιες όπως «αν», «πριν», «μετά». Αντιλαμβάνεται περισσότερο τα αστεία και διασκεδάζει με αυτά.

5 ετών

Έχει περισσότερη ευχέρεια πλέον στο λόγο, ενώ ακολουθεί τους γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες. Στην άρθρωση παραμένουν κάποιες δυσκολίες στους φθόγγους «ρ». Κατανοεί τις έννοιες του χρόνου και «πρώτα», «μετά», «τέλος», ενώ μπορεί να δώσει ορισμό για συγκεκριμένα αντικείμενα αναφέροντας τη χρήση τους. Ρωτάει για καινούριες έννοιες.

Το παιδί μου είναι πιο πίσω στο λόγο, πρέπει να ανησυχώ;

Τα όσα αναφέρονται αφορούν την γλωσσική επίδοση που αναμένεται να έχει ένα παιδί σύμφωνα με τα στάδια ανάπτυξης της γλώσσας. Ωστόσο, όπως γνωρίζετε κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης, αλλά αν δείτε ότι παρουσιάζει σημαντική απόκλιση από τα βασικά ορόσημα που αναφέρθηκαν τότε καλό είναι να απευθυνθείτε σε ένα αναπτυξιακό κέντρο, ώστε να γίνει μια αναπτυξιακή εξέταση του παιδιού με το αναπτυξιακό Check up Plus το οποίο εξετάζει βασικούς τομείς της ανάπτυξης όπως τομέας του Λόγου και της Ομιλίας.

Διαβάστε επίσης

Πώς εξελίσσεται ο λόγος στα βρέφη;
Το παιχνίδι ως μέσο εκπαίδευσης για το παιδί

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved