Πώς μπορούν οι γονείς να ενισχύσουν τη δημιουργικότητα του παιδιού τους;

Προσφάτως έπεσε στα χέρια μου μια έρευνα η οποία αναφερόταν στη λεξιλογική διαφορά των παιδιών, εκείνων των οποίων οι γονείς διαβάζουν παραμύθια και εκείνων που δεν έχουν προσβασιμότητα σ’ αυτή τη διαδικασία. Αλήθεια, σοκαρίστηκα με τη σκέψη για το πόσες χιλιάδες λέξεις χωρίζουν αυτά τα παιδιά μεταξύ τους.

Πώς μπορούν οι γονείς  να ενισχύσουν τη δημιουργικότητα του παιδιού τους;

Κάποτε, ο Αϊνστάιν είχε ερωτηθεί από κάποια μητέρα για το τι θα μπορούσε να κάνει για το παιδί της ώστε να γίνει εξυπνότερο. Της είχε απαντήσει λακωνικά: «Διαβάστε του παραμύθια».

Της Βίβιαν Κλεφτόγιαννη

Ανικανοποίητη η μητέρα από την απάντηση του διάσημου επιστήμονα, ρώτησε ξανά το τι περισσότερο από αυτό θα μπορούσε να κάνει… Ο Αϊνστάιν τής αποκρίθηκε πάλι: «Διαβάστε του περισσότερα παραμύθια». Είναι γνωστό ότι ο ίδιος, εκκεντρικός ως προσωπικότητα, πρέσβευε την αξία της τρέλας και ιδιαίτερα της φαντασίας, δύο βασικά συστατικά τα οποία πίστευε πως οδηγούν στη γνώση. Μάλιστα, σε κάποια διάλεξη του είχε πει ότι «η φαντασία είναι πιο σημαντική από τη γνώση».

DIMIOYRGIKOTITA 4

Κάνοντας αναδρομή στο σημερινό παρόν, μπορούμε να παρατηρήσουμε τις ιδιαίτερες δυσκολίες τις οποίες αντιμετωπίζουν τα παιδιά όταν έρχονται «αντιμέτωπα» με τη λευκή σελίδα. Σε κάποια παιδιά αποτελεί μεγάλο πρόβλημα η συγκρότηση της σκέψης του όσο και η προσπάθεια να αποτυπώσουν στο χαρτί τις ιδέες, τις εικόνες, τις εμπειρίες τους συνολικά. Αποτέλεσμα είναι να αυτοεγκλωβίζονται και να αποθαρρύνονται από τη συγγραφική διαδικασία. Επομένως, στόχος των εκπαιδευτικών αλλά και των γονιών είναι η ενίσχυση των παιδιών –ήδη από τη νηπιακή ηλικία– στο ν’ απελευθερώσουν τη σκέψη του αλλά και στο να μάθουν να «συσσωρεύουν» το πολύτιμο εμπειρικό υλικό που τους παρέχεται στην καθημερινότητα τους – μέσα από φωτογραφίες, κινούμενα σχέδια, κινηματογραφικές σκηνές, εικαστικά έργα.

Τι εννοώ με όλα αυτά; Είναι απαραίτητο να εργαστούν τα παιδιά με τις αισθήσεις τους (αφή, όσφρηση, γεύση, ακοή και όραση) και να εντρυφήσουν σ’ αυτές. Άλλωστε, μία εικόνα χίλιες λέξεις δεν λένε; Πόσο τετριμμένο ακούγεται, αλλά και πόσο μα πόσο αληθινό!

DIMIOYRGIKOTITA 2

Θα ήθελα να αναφερθώ ακόμη σε δραστηριότητες που οι γονείς μπορούν να κάνουν μαζί με τα παιδιά τους, χωρίς να εκλείπει το στοιχείο του παιχνιδιού. Με αυτόν τον τρόπο θα ενισχυθεί η περιγραφική και αφηγηματική ικανότητα των ίδιων συμβάλλοντας παράλληλα και στην πνευματική του εξέλιξη. Δραστηριότητες οι οποίες προσφέρονται με απλό κι ελκυστικό τρόπο μέσω των οποίων το ίδιο το παιδί γίνεται κοινωνικά αποδεκτό και εντάσσεται στο κοινωνικό γίνεσθαι.

Τα παιδιά έχουν έμφυτη αγάπη για την ποίηση. Εξάλλου, αποτελεί και την πρώτη πνευματική τροφή γι’ εκείνα μέσα από τα νανουρίσματα. Επιπλέον, εξοικειώνονται με την αίσθηση της μουσικής και συνολικά με τη δημιουργικότητα.

DIMIOYRGIKOTITA 3

Πώς θα συνδράμετε ως γονείς στην εξέλιξη της δημιουργικότητας του παιδιού σας;

1.Θα μπορούσατε, λ.χ. ένα απόγευμα Σαββάτου, να κάνετε κάτι δημιουργικό μαζί του. Πώς θα σας φαινόταν να διαβάζατε παρέα το αγαπημένο σας παραμύθι, αλλά να δίνατε το δικό σας τέλος; Αφού πρώτα το ερμηνεύσετε μπορείτε να το ζωγραφίσετε αλλά και να το παίξετε, να γίνετε δηλαδή εσείς οι συγγραφείς και οι εικονογράφοι του βιβλίου.
2. Ακόμη και να δημιουργήσετε εσείς μία ιστορία με πρωταγωνιστή το αγαπημένο σας αντικείμενο. Παίζοντας το σαν θεατρικό και ζωγραφίζοντάς το. Ακόμη και να δώσετε την αφορμή έμπνευσης στο παδί ώστε να ξεχωρίσει και να ονοματίσει εκείνα τα ελκυστικά στοιχεία που του αρέσει να συναντάει στα παραμύθια… (Καλά το φαντάζεστε: αυτό το στοιχείο έχει πολλές πιθανότητες να είναι και το μαγικό στοιχείο το οποίο συναντά συχνά στα παραμύθια που διαβάζετε).
3. Μπορείτε να το κόψετε και να το κολλήσετε στον τοίχο παράλληλα δίνοντας του ένα νέο όνομα – το δικό σας κρυφό όνομα, δημιουργώντας έτσι νέους χαρακτήρες. Αργότερα, μέσα από πολλές ερωτήσεις κατευθύνοντας το παιδί σας μπορείτε να δώσετε στον νέο σας ήρωα συγκεκριμένη εμφάνιση, αλλά και χαρακτήρα. Είναι ένας τρόπος να εκμαιεύετε τη φαντασία του και ύστερα να το εμπιστευτείτε. Είναι βέβαιο ότι με αυτόν τον τρόπο η ελευθερία την οποία δώσατε στη φαντασία του παιδιού, θα καλπάσει. Δεν είναι απαραίτητο να αγοράζετε συνεχώς παραμύθια, δημιουργείστε τα στο σπίτι σας.
4. Μία συμβουλή, χωρίς την πρόθεση να επισκιάσω τη δουλειά των εικονογράφων: Μην κοιτάζετε τις εικόνες των παραμυθιών. Είναι εξίσου ενδιαφέρον να διαβάζετε τα παραμύθια κλείνοντας τα ματάκια του παιδιού και να προσπαθήσετε να το κάνετε να δει με κλειστά μάτια, να δώσει σάρκα και οστά στις δικές του εικόνες, αυτές που εκείνο επέλεξε – μόνο του θα αποφασίσει για το πώς θα είναι οι εικόνες του, για το πώς θα τις αντικρίσει μέσα από τη φαντασία του.

Διαβάστε επίσης

Ο λόγος που πρέπει να διαβάζουμε στα παιδιά βιβλίαΟ λόγος που πρέπει να διαβάζουμε στα παιδιά βιβλία
Διαβάστε παραμύθια στο παιδί σας: Τα σημαντικά οφέλη

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved