Πέτρες στα νεφρά: Τι πρέπει να τρώτε για να αποφύγετε τα δυσάρεστα συμπτώματα

Πέτρες στα νεφρά: Τι πρέπει να τρώτε για να αποφύγετε τα δυσάρεστα συμπτώματα

Η νεφρολιθίαση είναι μια πάθηση του ουροποιητικού συστήματος, που προκαλείται από την συγκέντρωση κρυστάλλων στα νεφρά και στον ουρητήρα.

Πέτρες στα νεφρά: Τι πρέπει να τρώτε για να αποφύγετε τα δυσάρεστα συμπτώματα

Οι πέτρες στα νεφρά, όπως τις αποκαλούμε, αποτελούνται κυρίως από οξαλικό ασβέστιο, ουρικό οξύ, φωσφορικό ασβέστιο, κυστίνη και στουρβίτη. Υπάρχουν πέτρες που μπορεί να αποβληθούν από τον οργανισμό χωρίς να το καταλάβουμε, αλλά, αν το μέγεθός τους είναι μεγάλο, προκαλούν πόνο (κολικός νεφρού και πόνος κατά την ούρηση), αιματουρία, ακόμα και ουρολοιμώξεις.

Η καθιστική ζωή σε συνδυασμό με την έλλειψη φυσικής δραστηριότητας οδηγεί σε νεφρολιθίαση. Η διατροφή σχετίζεται άμεσα με τη νόσο, αφού η υπερκατανάλωση ζωικής πρωτεΐνης, βιταμίνης C, οξαλικών οξέων και η αυξημένη παραγωγή βιταμίνης D ευνοούν τη δημιουργία λίθων. Το σημαντικότερο όμως είναι η μειωμένη πρόσληψη νερού, που οδηγεί σε λίγα και πυκνά ούρα, κατάσταση που οδηγεί σε πέτρες στα νεφρά.

Διατροφική αντιμετώπιση της νεφρολιθίασης

Τα βασικά θρεπτικά συστατικά που σχετίζονται με τη νεφρολιθίαση είναι η πρωτεΐνη, το ασβέστιο, το νάτριο και τα οξαλικά οξέα, καθώς και η κατανάλωση υγρών:

Τι πρέπει να τρώτε
Πίνετε άφθονα υγρά, ιδιαίτερα νερό. Καταναλώστε τουλάχιστον 8-10 ποτήρια ημερησίως. Πίνετε τόσο, ώστε τα ούρα σας να έχουν πολύ ανοιχτό κίτρινο χρώμα ή να είναι διαυγή. Επίσης, καλό είναι να καταναλώνετε καφέ και τσάι χωρίς καφεΐνη, χυμό λεμονιού, χυμό φρούτων και γάλα.

Καταναλώστε φυτικές ίνες, και συγκεκριμένα αδιάλυτες (σιτάρι, σίκαλη, κριθάρι, ρύζι). Οι αδιάλυτες φυτικές ίνες ενώνονται με το ασβέστιο και αποβάλλονται μαζί μέσω των κοπράνων. Επίσης, επιταχύνουν το πέρασμα των θρεπτικών συστατικών από το έντερο, οπότε περιορίζεται ο χρόνος στον οποίο απορροφάται το ασβέστιο.

Αυξήστε την πρόσληψη καλίου. Έρευνες δείχνουν ότι αποτρέπει την αποβολή ασβεστίου στα ούρα. Τροφές πλούσιες σε κάλιο είναι τα πορτοκάλια, οι μπανάνες, οι ξηροί καρποί, οι πατάτες, οι τομάτες και τα καρότα.

Εάν έχετε πέτρες οξαλικού ασβεστίου παλαιότερα ο γιατρός θα σας συνιστούσε να περιορίσετε το ασβέστιο. Σήμερα, αντίθετα, προτείνεται μια σχετικά υψηλή πρόσληψη ασβεστίου μέσω της διατροφής. Ιδιαίτερα ευεργετικά είναι τα γαλακτοκομικά, καθώς περιέχουν και φώσφορο, ο οποίος ενισχύει την εντερική απέκκριση του ασβεστίου, βοηθώντας στον περιορισμό της ασβεστιουρίας. Καταναλώστε 2-3 μερίδες καθημερινά.

Τι δεν πρέπει να τρώτε
Περιορίστε την κατανάλωση ζωικής πρωτεΐνης και ιδιαίτερα το κρέας, τα πουλερικά και το ψάρι. Καταναλώστε πρωτεΐνη ανάλογα με το σωματικό σας βάρος, ποσότητα που ανέρχεται σε 1gr/kg ΣΒ. Δηλαδή αν ένα άτομο ζυγίζει 70kg, θα πρέπει να καταναλώνει το πολύ 70gr πρωτεΐνης την ημέρα. Αν την ποσότητα αυτή την μεταφράσουμε σε κρέας και δεδομένου ότι πρωτεΐνη δεν υπάρχει μόνο σε αυτό, αλλά και στα γαλακτοκομικά και στα αμυλούχα τρόφιμα, ένας μέσος άνθρωπος βάρους 70kg δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 150gr κρέας την ημέρα. Μεγαλύτερη κατανάλωση κρέατος αυξάνει το ασβέστιο, τα οξαλικά και το ουρικό οξύ, τα οποία προκαλούν το σχηματισμό λίθων.

Περιορίστε το αλάτι και τις τροφές πλούσιες σε νάτριο: αλλαντικά, σάλτσες, τουρσιά, παστά, κονσέρβες, ξηρούς καρπούς αν είναι αλατισμένοι, σούπες, λουκάνικα, τυριά, κρέας, ελιές, πατατάκια, αλλά και όλα τα τυποποιημένα προϊόντα. Δώστε προσοχή στις ετικέτες όσον αφορά στην περιεκτικότητά τους σε νάτριο. Προσοχή: τα συστατικά των τροφίμων που αναγράφονται στις ετικέτες είναι τοποθετημένα όχι με αλφαβητική σειρά, αλλά ανάλογα με την ποσότητά τους στο τρόφιμο. Επομένως, όσο πιο "ψηλά" βλέπετε το στοιχείο "Na" σε μια ετικέτα τροφίμου, επιστρέψτε το στο ράφι.

Περιορίστε το έτοιμο φαγητό και τα fast food και προτιμήστε τα φρέσκα προϊόντα. Εάν θέλετε να δώσετε γεύση στα φαγητά προτιμήστε λεμόνι και καρυκεύματα. Εναλλακτική επιλογή είναι και τα σκευάσματα με χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο (υποκατάστατα αλατιού).

Μην παίρνετε συμπληρώματα ασβεστίου, βιταμίνης C και D. Μην ξεχνάτε ότι αν ακολουθείτε μια ισορροπημένη διατροφή, τα συμπληρώματα είναι περιττά.

Αποφεύγετε τρόφιμα πλούσια σε οξαλικά οξέα: φιστίκια, σοκολάτα, τσάι, στιγμιαίος καφές, σπανάκι και σκούρα πράσινα λαχανικά, φράουλες, παντζάρια, προϊόντα σόγιας.

Εάν έχετε πέτρες ουρικού οξέος ιδιαίτερα αποφύγετε τα εντόσθια, τα ζωικά παράγωγα, το ζωμό κρεάτων, τις αντζούγιες, τις σαρδέλες, την ρέγκα, το σκουμπρί και τα χτένια.

Γίνεται σαφές ότι η διατροφή και ο τρόπος ζωής συνδέονται άμεσα με τη νεφρολιθίαση. Επομένως, με τη βοήθεια του γιατρού και του διαιτολόγου σας μπορείτε να προλάβετε, αλλά και να αντιμετωπίσετε τα δυσάρεστα συμπτώματα της νόσου.

179.99 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
Hape Happy Family Ξύλινο Κουκλόσπιτο Mansion (E3405Α)
16.95 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
Παιδική φόρμα
89.00 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
Duchess of Nemours
19.50 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
Αμάνικο μπουφάν πράσινο DMN για αγόρι
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Γιατί είναι σημαντικό το παιδί σας να γράψει γράμμα στον Αη Βασίλη

Γιατί είναι σημαντικό το παιδί σας να γράψει γράμμα στον Αη Βασίλη

Δώστε του μολύβι και χαρτί για να ξεκινήσει σήμερα.
Διάβασε τη συνέχεια
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Με τα σκίτσα αυτής της μαμάς σίγουρα θα ταυτιστείτε (pics)

Με τα σκίτσα αυτής της μαμάς σίγουρα θα ταυτιστείτε (pics)

Η εγκυμοσύνη είναι πολύ σημαντική για όλες τις γυναίκες.
Διάβασε τη συνέχεια
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Η απόλυτη χριστουγεννιάτικη συνταγή: Μπισκότα Gingerbread με γλάσσο βανίλιας (vid)

Η απόλυτη χριστουγεννιάτικη συνταγή: Μπισκότα Gingerbread με γλάσσο βανίλιας (vid)

Πόσο όμορφα και πόσο γευστικά είναι τα Χριστούγεννα!
Διάβασε τη συνέχεια
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Δημοσίευσε για πρώτη φορά φωτογραφία του γιου της: «Τον αγαπώ τόσο πολύ» (pics)

Δημοσίευσε για πρώτη φορά φωτογραφία του γιου της: «Τον αγαπώ τόσο πολύ» (pics)

Γέννησε νωρίτερα, εξέπληξε τους θαυμαστές και τους φίλους της και τώρα ήρθε…
Διάβασε τη συνέχεια

Best of DPG network

MOTHERTOOLS
novalac-logo
Η εγκυμοσύνη σας ανά εβδομάδα

Η εγκυμοσύνη σας ανά εβδομάδα

Η ανάπτυξη του εμβρύου ανά εβδομάδα

Η ανάπτυξη του εμβρύου ανά εβδομάδα

Το μωρό σας μήνα με το μήνα

Το μωρό σας μήνα με το μήνα

Υπολογισμός Σύλληψης & Ωορρηξίας

Εξετάσεις

Εξετάσεις

Θηλασμός

Θηλασμός

Μαιευτήριο

Μαιευτήριο

Ημερομηνία Υπολογισμού Τοκετού

Ημερομηνία Υπολογισμού Τοκετού

Υπολογισμός Εβδομάδας Κύησης

Υπολογισμός Εβδομάδας Κύησης

Τα πάντα για τον Αυτισμό

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies