8 συμβουλές για να ενθαρρύνετε τα παιδιά
Επιβραβεύστε πολύ για μια καλή προσπάθεια και μείνετε συνεπείς!
Όλοι χρειαζόμαστε κίνητρο για να ολοκληρώνουμε τις δουλειές μας, είτε πρόκειται για το γυμναστήριο είτε για κάτι που πρέπει να γίνει και που αναβάλλουμε.
Για τα παιδιά, το κίνητρο μπορεί να είναι δύσκολο να το βρουν.
«Κάνε τα μαθήματά σου». «Καθάρισε το δωμάτιό σου». «Φάε τα λαχανικά σου». Υπάρχει μια ολόκληρη λίστα με πράγματα που ζητάμε από τα παιδιά να κάνουν (συμπεριλαμβανομένου του πλυσίματος ρούχων, τώρα που το ανέφερες). Και δεν είναι πάντα πρόθυμα να τα κάνουν.
Πώς να παρακινήσετε ένα παιδί που δεν έχει κίνητρο, να κάνει κάτι
Δεν υπάρχει μαγικό ραβδί που θα κάνει το παιδί σας να αφήσει το tablet και να βουρτσίσει τα δόντια του. Αλλά υπάρχουν έξυπνες στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν.
Ο παιδίατρος Joshua Coleman, MD, μοιράζεται πρακτικές συμβουλές.

1. Επιβραβεύετε περισσότερο απ’ ό,τι τιμωρείτε
Τι πραγματικά κινητοποιεί το παιδί σας; Η επιβράβευση. Πολλή επιβράβευση.
Οι ερευνητές λένε: «Η θετική ενίσχυση λειτουργεί πολύ καλύτερα και πιο γρήγορα από την τιμωρία.» Γιατί; Η επιβράβευση και οι ανταμοιβές κάνουν τα παιδιά να αισθάνονται πολύτιμα και με αυτοπεποίθηση.
Ακόμα κι αν δεν το δείχνουν πάντα, τα παιδιά θέλουν να σας κάνουν χαρούμενους. Και η θετική ενίσχυση τα κρατάει κινητοποιημένα να κάνουν το σωστό — όχι μόνο να αποφύγουν την τιμωρία.
«Να είστε γενναιόδωροι με την επιβράβευση και πολύ προσεκτικοί με τις τιμωρίες», συμβουλεύει ο Dr. Coleman.
Με άλλα λόγια, κρατήστε τις τιμωρίες — όπως απομάκρυνση προνομίων ή παρατήρηση — για τις περιπτώσεις που πραγματικά τις αξίζουν.
Μήπως επιβραβεύετε υπερβολικά τα παιδιά σας;
2. Προσέξτε τα καλά πράγματα που κάνουν
Νιώθετε ότι ψάχνετε συνεχώς για κάποιο «λάθος»; Παρατηρείτε μόνο τις φορές που το παιδί δεν ακολουθεί τους κανόνες;
Τι θα γινόταν αν αντί για αυτό προσέχατε τα καλά πράγματα που κάνει; Και του λέγατε ότι το βλέπετε;
Η αναγνώριση της υπευθυνότητας , της ευγένειας ή του θάρρους μπορεί να κινητοποιήσει το παιδί να συνεχίσει αυτές τις θετικές συμπεριφορές.
Επιβραβεύστε το για:
- Χρήση ευγενικών λέξεων
- Μοιρασιά παιχνιδιών
- Προσοχή στις οδηγίες
- Ολοκλήρωση καθηκόντων χωρίς διαμάχη
- Δοκιμή νέων τροφών
- Εκμάθηση νέων δεξιοτήτων
- Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων με κατάλληλο τρόπο
«Πολλές φορές χάνουμε την ευκαιρία να αναδείξουμε τα θετικά που κάνουν τα παιδιά μόνα τους», σημειώνει ο Dr. Coleman. «Η αναγνώριση και επισήμανση όταν κάνουν το σωστό χτίζει αυτοεκτίμηση και ενισχύει το κίνητρο.»
Ο σωστός τρόπος για να επιβραβεύετε τα παιδιά σας
Όσο περισσότερο ξέρουν τι σας κάνει χαρούμενους, περήφανους και ευγνώμονες, τόσο περισσότερο θα θέλουν να συνεχίσουν αυτές τις συμπεριφορές.

3. Να είστε συγκεκριμένοι
Το παιδί σας δεν μπορεί να διαβάσει το μυαλό σας. Κανείς δεν μπορεί.
Αν δεν ξέρει τι περιμένετε και τι εκτιμάτε, θα δυσκολεύεται να καταλάβει τι ακριβώς απαιτείται, για παράδειγμα:
*(συγκεκριμένα παραδείγματα δεν περιλαμβάνονται εδώ, αλλά θα μπορούσαν να είναι όπως το να ζητήσετε να μαζέψει το δωμάτιο και να εξηγήσετε τι σημαίνει “καθαρό”)
Παραδείγματα:
| Τι να πείτε | Τι να αποφύγετε |
| Μετά το δείπνο, θέλω να τελειώσεις τις ασκήσεις των μαθηματικών σου. | Πήγαινε να διαβάσεις. |
| Ευχαριστώ που μοιράστηκες τα παιχνίδια σου με τον αδερφό σου. | Χαίρομαι να σας βλέπω να παίζετε καλά μαζί. Μπράβο. |
| Όταν κάποιος σου δίνει κάτι, πρέπει να πεις ευχαριστώ. | Πού πήγαν οι τρόποι σου; |
| Ο χρόνος οθόνης τελείωσε. Βάλε το τηλέφωνό σου στον φορτιστή. | Τέλος το κινητό. |
4. Μείνετε συνεπείς
Μπορείτε να διδάξετε στα παιδιά να ολοκληρώνουν αυτά που ξεκινούν εξηγώντας τους τα αποτελέσματα των ενεργειών τους.
Για παράδειγμα, στο σούπερ μάρκετ, το παιδί ζητάει σοκολάτα. Λέτε όχι και εξηγείτε γιατί.
Αν ενδώσετε, το παιδί μαθαίνει ότι η γκρίνια φέρνει αποτέλεσμα. Την επόμενη φορά θα το ξανακάνει.
Αν είστε σταθεροί, μαθαίνουν ότι τα λόγια σας έχουν αξία. Το μάθημα αυτό αξίζει περισσότερο από τυχόν βλέμματα άλλων πελατών.
Το ίδιο ισχύει για το μπάνιο ή τα καθήκοντα. Αν δεν τα επιβάλετε, δεν θα έχουν κίνητρο να τα κάνουν.
Πώς να παρακινήσετε ένα παιδί που δεν έχει κίνητρο, να κάνει κάτι
5. Χρησιμοποιήστε σωστά τις ανταμοιβές
Οι ανταμοιβές δεν είναι δωροδοκία. Όταν χρησιμοποιούνται σωστά, είναι εργαλείο διδασκαλίας.
Η δωροδοκία είναι αντιδραστική. («Αν σταματήσεις να φωνάζεις, θα σου δώσω μπισκότο.») Οι ανταμοιβές είναι προληπτικές και προγραμματισμένες («Αν τελειώσεις τα μαθήματά σου αυτή την εβδομάδα, θα γιορτάσουμε μετά το σχολείο την Παρασκευή.»)
Οι ανταμοιβές δεν αφορούν μόνο ταμπελάκια για τα μικρά παιδιά. Παιδιά όλων των ηλικιών (και ενήλικες) μπορούν να κινητοποιηθούν με απτά σημάδια αναγνώρισης.
Συμβουλές:
- Ένα πράγμα τη φορά: Επιλέξτε μια συμπεριφορά ή καθήκον που θέλετε να ενισχύσετε.
- Συμφωνήστε στο σύστημα: Παιδί και γονιός πρέπει να συμφωνούν τι είναι η ανταμοιβή και πώς θα κερδηθεί.
- Γνωρίστε τι λειτουργεί για το παιδί: Για μεγαλύτερα παιδιά, μπορεί να χρειάζεται π.χ. νύχτα κινηματογράφου μετά από ανάγνωση βιβλίου.
- Σταδιακή κατάργηση: Μόλις η συμπεριφορά γίνει συνήθεια, μειώστε τις ανταμοιβές, κάνοντας μερικές φορές έκπληξη.

6. Δείξτε το παράδειγμα
Το «Κάνε ό,τι λέω, όχι ό,τι κάνω» δεν λειτουργεί.
Τα παιδιά μαθαίνουν παρατηρώντας. Δείξτε τις συμπεριφορές που θέλετε να δείτε.
«Αν φωνάζω να μην φωνάζεις στη μικρή σου αδερφή, τι μαθαίνεις πραγματικά;» αναφέρει ο Dr. Coleman.
Δείξτε στρατηγικές ηρεμίας, πείτε ότι δεν σας αρέσει να διπλώνετε ρούχα αλλά ακούτε podcast για να γίνει πιο ευχάριστο, ή πηγαίνετε για περπάτημα μαζί τους.
7. Κρατήστε ρεαλιστικές προσδοκίες
Κανείς δεν είναι τέλειος. Ούτε τα παιδιά σας, ούτε εσείς.
Εσείς θα κάνετε λάθη επίσης. Στόχος σας είναι να κάνετε το καλύτερο δυνατό.
«Αν οι προσδοκίες σας είναι πολύ υψηλές, δεν θα πετύχετε», αναγνωρίζει ο Dr. Coleman.
Κίνητρο ή τιμωρία; Ο λάθος τρόπος να παρακινείς το παιδί σου
8. Γνωρίζετε πότε να ζητήσετε βοήθεια
Μερικές φορές η έλλειψη κινήτρου δεν είναι θέμα κακής συμπεριφοράς ή τεμπελιάς. Παιδιά με άγχος , ADHD , κατάθλιψη ή άλλες καταστάσεις δυσκολεύονται να κινητοποιηθούν.
«Δεν μπορείτε να κινητοποιήσετε ένα παιδί από μια αναπτυξιακή ή συμπεριφορική κατάσταση. Συζητήστε με τον παιδίατρο σας αν υποπτεύεστε κάτι βαθύτερο», συμβουλεύει ο Dr. Coleman.
Το κίνητρο λειτουργεί καλύτερα όταν τα παιδιά αισθάνονται ασφαλή, υποστηριζόμενα και ικανά για επιτυχία. Κρατήστε το θετικό, συνεπές — και θυμηθείτε, ακόμη και μικρές νίκες αξίζουν μεγάλη επιβράβευση.