Προβλήματα σχολικής απόδοσης: Τι να κάνετε αν το παιδί σας υστερεί στο σχολείο
Αν το παιδί σας υστερεί στο σχολείο, μάθετε πώς να εντοπίσετε τις αιτίες, να μιλήσετε με τον παιδίατρο και το σχολείο, και να δημιουργήσετε ένα πλάνο δράσης που θα το βοηθήσει.
Ανεξαρτήτως ηλικίας του παιδιού σας, κάποιες δυσκολίες στο σχολείο είναι φυσιολογικές. Όταν όμως αυτές οι δυσκολίες επαναλαμβάνονται, συχνά προκαλούν ανησυχία ― από γονείς και/ή δασκάλους.
Αν υποψιάζεστε ότι κάτι δεν πάει καλά, εμπιστευτείτε το ένστικτό σας και μιλήστε!
Συζητήστε με τον παιδίατρο σας
Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής (AAP) συνιστά να μιλήσετε με τον παιδίατρο του παιδιού σας για οποιαδήποτε σχολική δυσκολία. Η έλλειψη ακαδημαϊκής προόδου συχνά υποδηλώνει πιο σύνθετα ζητήματα, όπως συνδυασμούς συμπεριφορικών, ψυχολογικών και μαθησιακών δυσκολιών . Το κοινωνικό στρες, ασθένειες και χρόνιες ιατρικές παθήσεις μπορεί επίσης να επηρεάζουν την απόδοση του παιδιού.
28 ενδείξεις για τις μαθησιακές δυσκολίες

Πότε να αναφέρετε τις ανησυχίες σας;
Η ετήσια εξέταση του παιδιού είναι κατάλληλη στιγμή
Οι παιδίατροι παρακολουθούν την ανάπτυξη και την πρόοδο του παιδιού στις ετήσιες εξετάσεις ―συμπεριλαμβανομένης της ακαδημαϊκής προόδου από την τελευταία επίσκεψη. Για να προετοιμαστείτε, φτιάξτε μια λίστα με θέματα που θέλετε να συζητήσετε, όπως ετοιμότητα για το σχολείο, προβλήματα συμπεριφοράς, ύπνου, διατροφής ή ψυχικής υγείας. Θέστε τα ζητήματα στην αρχή της επίσκεψης.
Fact: Οι χρόνιες ασθένειες των παιδιών, όπως το άσθμα ή ο διαβήτης τύπου 1, που δεν έχουν διαγνωστεί ή δεν ελέγχονται σωστά, μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την απόδοσή τους στο σχολείο και τη συχνότητα παρουσίας τους. Η AAP προτείνει να συζητήσετε με τον παιδίατρο σας τη δημιουργία ενός σχολικού πλάνου δράσης για να βοηθηθεί το παιδί να διαχειριστεί την κατάστασή του στο σχολείο.
Αναζητήστε περισσότερα στοιχεία
Μάθετε για εξειδικευμένες παραπομπές και αξιολογήσεις
Ο παιδίατρος μπορεί να παραπέμψει το παιδί για ψυχολογικές και εκπαιδευτικές αξιολογήσεις, για να διερευνηθούν πιθανές νευροαναπτυξιακές ή γλωσσικές διαταραχές , μαθησιακές και νοητικές δυσκολίες, προβλήματα συναισθηματικής υγείας και πηγές στρες. Μην ανησυχείτε αν λάβετε παραπομπή!
Αυτές οι ενδελεχείς αξιολογήσεις μπορούν να γίνουν από ειδικούς όπως:
- Παιδίατροι ανάπτυξης-συμπεριφοράς
- Παιδικοί νευροψυχολόγοι
- Παιδίατροι νευρολόγοι
- Παιδοψυχίατροι
- Παιδοψυχολόγοι
- Λογοθεραπευτές
- Παιδιατρικοί εργοθεραπευτές
- Παιδιατρικοί φυσιοθεραπευτές
Τα αποτελέσματα μπορούν να βοηθήσουν να κατανοήσετε γιατί το παιδί δυσκολεύεται στο σχολείο, τι χρειάζεται και ποιες στρατηγικές θα μπορούσαν να το στηρίξουν.

Λάβετε υποστήριξη στο σχολείο
Μετά από μια αξιολόγηση, οι παιδίατροι μπορούν να βοηθήσουν τις οικογένειες να ζητήσουν και να υποστηρίξουν το καλύτερο Εξατομικευμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΕΠ) για το παιδί στο ελληνικό σχολείο. Το ΕΕΠ καθορίζει τους ακαδημαϊκούς στόχους του παιδιού και περιγράφει τις υπηρεσίες και την υποστήριξη που θα παρέχει το σχολείο.
Η υποστήριξη του παιδιού για να επανέλθει στο σωστό επίπεδο απαιτεί συνεργασία ομάδας. Όταν ένα παιδί υστερεί στο σχολείο, η συνεργασία μεταξύ οικογένειας, σχολείου και παιδιατρικής ομάδας είναι κρίσιμη. Εσείς και το παιδί είστε στο κέντρο αυτής της ομάδας.
Η αποτελεσματική επικοινωνία είναι το κλειδί. Οι γονείς συχνά αναλαμβάνουν να διασφαλίσουν ότι όλες οι πληροφορίες μοιράζονται σωστά μεταξύ των μελών της ομάδας που φροντίζει το παιδί.
Να θυμάστε ότι δεν είστε μόνοι!
Στις ΗΠΑ, περίπου 6,6 εκατομμύρια παιδιά (13% του συνόλου των μαθητών δημόσιων σχολείων) υποστηρίζονται από προγράμματα ειδικής εκπαίδευσης.
Στο σχολικό έτος 2017-18, οι πιο κοινές διαγνώσεις ήταν:
- Ειδική μαθησιακή δυσκολία (35%)
- Διαταραχές ομιλίας ή γλώσσας (20%)
- Προβλήματα υγείας (13%)
- Διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (9%)
- Νοητική αναπηρία (6%)
- Αναπτυξιακή καθυστέρηση (6%)
- Ακουστικές, ορθοπεδικές ή οπτικές δυσκολίες, τραυματικά εγκεφαλικά τραύματα κ.ά. (<2% η κάθε μία)
Στην Ελλάδα, περίπου 60.000–70.000 μαθητές δημόσιων σχολείων υποστηρίζονται από προγράμματα ειδικής αγωγής, με τις πιο συχνές διαγνώσεις να περιλαμβάνουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, διαταραχές ομιλίας και γλώσσας, αυτισμό, νοητική αναπηρία και αναπτυξιακές καθυστερήσεις.
Να είστε υπομονετικοί με τη διαδικασία

Η επίλυση αυτών των σύνθετων ζητημάτων μπορεί να είναι μακρά και δύσκολη. Ως καλύτερος υποστηρικτής του παιδιού σας, μπορεί να χρειαστεί να αξιολογήσετε αποτελέσματα εξετάσεων, να σκεφτείτε τις επιλογές και να συνεργαστείτε με την ιατρική ομάδα για να σχεδιάσετε ένα πλάνο που θα επιτρέψει στο παιδί να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητές του. Η υπομονή είναι απαραίτητη για τη μείωση του στρες.
(Μην ξεχνάτε να εμπλέκετε το παιδί σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων, αν είναι αρκετά μεγάλο, για να ενισχύσετε την αυτοεκτίμησή του που ίσως έχει επηρεαστεί από τις σχολικές δυσκολίες).
Κάποιες αναπτυξιακές καταστάσεις ή καταστάσεις υγείας που μπορούν να επηρεάσουν την πρόοδο στο σχολείο
| Τύποι | Παραδείγματα |
| Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες | Δυσκολία στην κατανόηση ή χρήση της γλώσσας, προβλήματα στην ακρόαση, σκέψη, ομιλία, ανάγνωση, γραφή, ορθογραφία ή μαθηματικά. |
| Καρδιά, αίμα & κυκλοφορικό σύστημα | Προωρότητα, συγγενείς καρδιοπάθειες, αναιμία, διαταραχές πήξης κ.ά. |
| Λοιμώδη νοσήματα | Μηνιγγίτιδα/εγκεφαλίτιδα, λοιμώξεις μητέρας-παιδιού |
| Τραυματισμοί | Κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, κακοποίηση, τραυματικό στρες |
| Διαταραχές προσοχής/συναισθηματικές/αυτισμός | ADHD, κατάθλιψη, άγχος, ASD κ.ά. |
| Νευρολογικά | Νοητικές αναπηρίες, σπασμοί, συντονισμός κινήσεων, Tourette |
| Κοινωνικά | Φτώχεια, πείνα, απουσίες, προβλήματα οικογένειας, bullying, υιοθεσία |
| Αισθητηριακά | Προβλήματα όρασης ή ακοής |
| Ύπνος | Διαταραχές ύπνου, άπνοια |
| Ομιλία & Γλώσσα | Διαταραχές γλώσσας, εκμάθηση δεύτερης γλώσσας, διαταραχή κοινωνικής επικοινωνίας |
| Χρόνιες ασθένειες | Άσθμα, διαβήτης τύπου 1 και 2, θυρεοειδής, έκζεμα, τερηδόνα, παιδικός καρκίνος |
| Άλλα | Παρενέργειες φαρμάκων, γενετικές ή συγγενείς διαταραχές |