Ο ρόλος του φολικού οξέος στην ανδρική γονιμότητα

Χρειάζονται οι άνδρες φολικό οξύ για να αυξήσουν τη γονιμότητά τους; 

Ο ρόλος του φολικού οξέος στην ανδρική γονιμότητα
Bigstock

Το φολικό οξύ είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη που ανήκει στο σύμπλεγμα βιταμινών Β.

Το φολικό οξύ (folate) είναι η βιταμίνη που υπάρχει φυσικά στις τροφές ενώ το φυλλικό οξύ (folic acid) είναι το συνθετικό μόριο που δημιουργήθηκε στο εργαστήριο, για πρώτη φορά το 1943. Το φυλλικό οξύ δεν υπάρχει εκ φύσεως στις τροφές αλλά βρίσκεται στα συμπληρώματα διατροφής και στα εμπλουτισμένα τρόφιμα.

Η συνιστώμενη ποσότητα φολικού οξέος για τους ενήλικες είναι περίπου 400 mg.

Ανδρική γονιμότητα και φολικό οξύ

Οι άνδρες που ακολουθούν διατροφή πλούσια σε φολικό oξύ, είναι καλύτερα προστατευμένοι από την παραγωγή μη φυσιολογικών σπερματοζωαρίων.

Μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϋ διαπίστωσε ότι «οι άνδρες που είχαν χαμηλότερα επίπεδα φολικού οξέος στη διατροφή τους είχαν υψηλότερο ποσοστό μη φυσιολογικών χρωμοσωμάτων στο σπέρμα τους».

Σύμφωνα με τους Αμερικανούς ερευνητές, ποσοστό έως 4% των σπερματοζωαρίων που παράγουν υγιείς άνδρες μπορεί να έχουν λάθος αριθμό χρωμοσωμάτων. Η διαταραχή αυτή αποκαλείται ανευπλοειδία και σχετίζεται με δυσκολίες στη σύλληψη, αποβολές και με γέννηση παιδιών με γενετικές ασθένειες, όπως τα σύνδρομα Down και Terner. Εντούτοις δεν είναι γνωστό γιατί μεταλλάσσονται ορισμένα από τα σπερματοζωάρια των ανδρών.

Όπως διαπίστωσαν, οι άνδρες που κατανάλωναν το περισσότερο φολικό οξύ σε καθημερινή βάση, είχαν 20% έως 30% χαμηλότερα επίπεδα ανευπλοειδίας σε σύγκριση με όσους κατανάλωναν το λιγότερο.

Οι άντρες που κατανάλωναν πολύ φολικό οξύ προσλάμβαναν από την διατροφή τους ποσότητα 722 έως 1.150 μικρογραμμαρίων, σχεδόν διπλάσια έως τριπλάσια από την καθημερινώς συνιστώμενη για καλή υγεία.

gonimotita-2.jpg

Ποιες τροφές έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φολικό οξύ;

Τα φυλλώδη πράσινα λαχανικά όπως το σπανάκι, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το λάχανο είναι πλούσια σε φολικό οξύ, αρκεί να μη μαγειρεύονται για πολύ. Επίσης, τα ρεβίθια, οι φακές και τα φασόλια είναι πλούσια σε αυτή τη βιταμίνη όπως και τα περισσότερα φρούτα. Υπάρχουν παράλληλα και αρκετά δημητριακά που είναι εμπλουτισμένα με φολικό οξύ.

Ποια είναι τα οφέλη από τη λήψη φολικού οξέος για τους άνδρες;

Υπάρχουν πολλά οφέλη για τους άνδρες. Η διατήρηση ενός υγιούς επιπέδου φολικού οξέος προστατεύει την καρδιά και το καρδιαγγειακό τους σύστημα, μπορεί να μειώσει την εμφάνιση κατάθλιψης και να ενισχύσει τον αριθμό των σπερματοζωαρίων. Χρησιμοποιείται επίσης συχνά για τη θεραπεία του κοιλιοκάκη και της αναιμίας.

diatrofi-andriki-gonimotita.jpg

Ποιες είναι οι παρενέργειες της λήψης φoλικού οξέος;

Οι περισσότεροι άνθρωποι που λαμβάνουν φολικό οξύ δεν έχουν παρενέργειες, σύμφωνα με το NHS . Ωστόσο, έχουν αναφερθεί συμπτώματα όπως αίσθημα κόπωσης, αδιαθεσία, απώλεια όρεξης, φούσκωμα ή αέρια.

Ποια είναι τα συμπτώματα της ανεπάρκειας φολικού οξέος για τους άνδρες;

Τα πιο συχνά σημάδια ανεπάρκειας της συγκεκριμένης βιταμίνης είναι η κόπωση, η έλλειψη ενέργειας, τα στοματικά έλκη, πληγή στη γλώσσα, μυϊκή αδυναμία και προβλήματα μνήμης.

Με πληροφορίες από το motherandbaby.co.uk

DPG Network
Δείτε επίσης