«Πώς θα μιλήσω στο παιδί μου για τον θάνατο και την απώλεια;»

«Πώς θα μιλήσω στο παιδί μου για τον θάνατο και την απώλεια;»

Θάνατος! Και μόνο που ηχεί στα αυτιά μας μας τρομάζει, ασχέτως την ηλικία που βρισκόμαστε. Και μάλιστα όχι μόνο μας τρομάζει αλλά δεν ξέρουμε και πώς να φερθούμε όταν πεθαίνει ένα αγαπημένο μας πρόσωπο, πώς να το διαχειριστούμε, τι πρέπει να πούμε σε αυτόν που χάνει τον άνθρωπό του και το κυριότερο, όταν πρόκειται για τον άλλο γονιό και χρειάζεται μόνοι μας να μεγαλώσουμε το παιδί μας.

«Πώς θα μιλήσω στο παιδί μου για τον θάνατο και την απώλεια;»

Ίσως όχι τόσο δύσκολο συναίσθημα όπως αυτό της απώλειας, εξίσου όμως δύσκολη η θέση μας όταν το μικρό παιδάκι μας μας κάνει την ερώτηση «Εσύ, θα πεθάνεις; Που θα πας όταν πεθάνεις; ...θα με αφήσεις μόνο μου; ...εγώ τι θα κάνω; ...φοβάμαι!» Πως μπορεί ο γονιός να απαντήσει; Τι θα «πρέπει» να του πει;

Είναι αλήθεια ότι δύσκολα μπορούμε να αποδεχτούμε ότι δεν θα ξαναδούμε τον αγαπημένο μας άνθρωπο που φεύγει, η απώλεια είναι δυσβάσταχτη. Είναι ακόμη πιο δύσκολο όταν η απώλεια έρχεται «πρόωρα», εκεί που δεν την περιμένουμε και πόσο ακόμα δυσκολότερο όταν έρχεται σε ηλικία τρυφερή και πολύ ευαίσθητη, όπου ο θάνατος βιώνεται ως τραυματική εμπειρία καθώς αλλάζει εντελώς τη ζωή του παιδιού!

Το παιδί που βρίσκεται στην ηλικία των 3-6 ετών (προσχολική ηλικία), μπορεί και καταλαβαίνει ότι δεν υπάρχει πια το συγκεκριμένο «σημαντικό» πρόσωπο στην ζωή του, αλλά δεν μπορεί να κατανοήσει ότι αυτή είναι μία οριστική κατάσταση. Αντίθετα, πιστεύει ότι ο νεκρός θα ξαναγυρίσει αύριο και θα παίξουν και πάλι μαζί. Πόσοι γονείς που έχουν βιώσει την απώλεια του άλλου συντρόφου δεν έχουν ακούσει από το μικρό τους: «Εντάξει, αλλά πότε θα γυρίσει ο μπαμπάς από τον ουρανό να παίξουμε; ...πότε θα έρθει η μανούλα να με λούσει από εκεί που έχει πάει;» φράσεις που λυγίζουν τον ζωντανό γονιό αλλά και που δείχνουν πως το μικρό του αντιλαμβάνεται την έννοια του θανάτου!

Επιστημονικά, το παιδί στην ηλικία των 7-8 ετών μπορεί να αφομοιώσει την έννοια του θανάτου, καθώς έχει αποκτήσει την έννοια της ολότητας και της μη αντιστρεψιμότητας, σύμφωνα με τον JeanPiaget.

Έτσι λοιπόν, το παιδί μπορεί και αντιλαμβάνεται πλέον ότι ο θάνατος είναι κάτι που δεν μπορεί να αντιστραφεί, είναι δηλαδή μία οριστική και παντοτινή κατάσταση που δεν μπορεί να αλλάξει. Ο νεκρός δεν μπορεί να γυρίσει πίσω, δεν μπορεί να τον ξαναδεί και αυτή είναι μία πραγματικότητα. Επίσης, κατανοεί ότι ο θάνατος έχει μία σειρά, δηλαδή πρώτα πεθαίνουν οι γηραιότεροι, ότι ίσως κάποιες φορές μπορείς να τον ελέγξεις και να αλλάξεις το θλιβερό αποτέλεσμα της απώλειας (π.χ. σοβαρές ασθένειες του παππού ή της γιαγιάς, του σκύλου ή της γάτας...). Δεν αγγίζει όμως στο μυαλό του καθόλου το ίδιο το παιδί, που θεωρεί ότι ο θάνατος είναι κάτι πολύ μακρινό για το ίδιο!

Όχι όμως τόσο μακρινό για τους γονείς του! Πόσοι από εμάς δεν έχουμε τέτοιες ιστορίες όπου ανησυχούσαμε μην «χαθεί» ο γονιός μας; Μήπως κάτι συμβεί στην υγεία του, στην καρδιά του και πεθάνει; Και τότε τι θα γίνουμε εμείς; Θυμάστε τις ανησυχίες σας αυτές; Την ανασφάλεια, τον φόβο, την απελπισία και την απόγνωση, ακόμα θυμάμαι τον φόβο που ένιωθα, λες και μετά θα ερχόταν η συντέλεια του κόσμου και η ζωή θα σταματούσε για όλα τα πλάσματα του πλανήτη!

Στην προεφηβεία, το παιδί γνωρίζει ότι ο θάνατος αφορά όλους, ότι δεν υπάρχει ηλικιακή σειρά, ότι μάλιστα μπορεί να αφορά και τα ίδια καθώς ενημερώνονται και έρχονται σε επαφή έστω και έμμεσα μέσα από τα ΜΜΕ ή μπορεί και να έχει συμβεί κάποια απώλεια συνομήλικου. Δεν μπορούν όμως να εμβαθύνουν ακόμα.

Στην εφηβεία, τα πράγματα αλλάζουν, μιας και ο έφηβος γνωρίζει πλέον ότι ο θάνατος είναι για όλα τα πλάσματα της φύσης, ενώ μπορούν να κάνουν συμβολισμούς, ερμηνείες, να ασχοληθούν με υπαρξιακά θέματα!

Ο γονιός χρειάζεται να έχει στο μυαλό του το συγκεκριμένο αναπτυξιακό στάδιο του παιδιού του, αλλά και το ότι δεν πενθούν όλοι οι άνθρωποι με τον ίδιο τρόπο και δεν εκδηλώνουν επίσης το συναίσθημά τους με τον ίδιο τρόπο. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τα παιδιά, τα οποία εκφράζουν το πένθος τους μέσα από το παιχνίδι κυρίως και τις ζωγραφιές τους αλλά και μέσα από συμπεριφορές που μπορεί να παραξενεύουν τους μεγάλους.

Μαρίνα Μόσχα
Ψυχοθεραπεύτρια, Συνεργάτης του Ινστιτούτου Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας του Θάνου Ασκητή

Κάντε τις ερωτήσεις σας στην Ψυχοθεραπεύτρια της σελίδας μας εδώ!

59.95 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
Παλτώ μονόχρωμο με γουνάκι
39.99 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
Παιδικά αθλητικά παπούτσια Puma
44.00 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
Zenit Ξύλινο κουκλόσπιτο Κάστρο
86.00 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
Djeco Κουκλόσπιτο Το σπίτι με τα χρώματα
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Μπορεί το άσθμα της εγκύου να επηρεάσει αργότερα το παιδί;

Μπορεί το άσθμα της εγκύου να επηρεάσει αργότερα το παιδί;

Το άσθμα είναι μια από τις πιο συχνές χρόνιες παθήσεις κατά τη…
Διάβασε τη συνέχεια
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Δώρα για ενός μηνός μωρό: 10 προτάσεις για να διαλέξετε

Δώρα για ενός μηνός μωρό: 10 προτάσεις για να διαλέξετε

Πριν αγοράσετε δώρο σε μωρό ενός έτους, ένα πρέπει να γνωρίζετε. Ότι…
Διάβασε τη συνέχεια
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Εξήντα οκτώ κορυφαίες ιδέες για να στολίσετε το Χριστουγεννιάτικο δέντρο

Εξήντα οκτώ κορυφαίες ιδέες για να στολίσετε το Χριστουγεννιάτικο δέντρο

Βρείτε 68 υπέροχες ιδέες για να διακοσμήσετε το χριστουγεννιάτικο δέντρο σας!
Διάβασε τη συνέχεια
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Τι να κάνετε όταν το 2χρονο παιδί σας δεν θέλει να κοιμηθεί

Τι να κάνετε όταν το 2χρονο παιδί σας δεν θέλει να κοιμηθεί

'Ενα παιδί πρέπει να κοιμάται γύρω στις 13 ώρες κάθε μέρα κατά…
Διάβασε τη συνέχεια
MOTHERTOOLS
novalac-logo
Η εγκυμοσύνη σας ανά εβδομάδα

Η εγκυμοσύνη σας ανά εβδομάδα

Η ανάπτυξη του εμβρύου ανά εβδομάδα

Η ανάπτυξη του εμβρύου ανά εβδομάδα

Το μωρό σας μήνα με το μήνα

Το μωρό σας μήνα με το μήνα

Υπολογισμός Σύλληψης & Ωορρηξίας

Εξετάσεις

Εξετάσεις

Θηλασμός

Θηλασμός

Μαιευτήριο

Μαιευτήριο

Ημερομηνία Υπολογισμού Τοκετού

Ημερομηνία Υπολογισμού Τοκετού

Υπολογισμός Εβδομάδας Κύησης

Υπολογισμός Εβδομάδας Κύησης

«Τι να μαγειρέψω σήμερα;» Εβδομαδιαίο πρόγραμμα διατροφής από το Mothersblog.gr
× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης