Όταν τα παιδιά έχουν φανταστικούς φίλους-Πώς πρέπει να αντιδρούν οι γονείς;

Όταν τα παιδιά έχουν φανταστικούς φίλους-Πώς πρέπει να αντιδρούν οι γονείς;

Το φαινόμενο του φανταστικού φίλου είναι χαρακτηριστικό των παιδιών προσχολικής ηλικίας.

Όταν τα παιδιά έχουν φανταστικούς φίλους-Πώς πρέπει να αντιδρούν οι γονείς;

Συχνά τα παιδιά αυτού του αναπτυξιακού σταδίου αναφέρονται σε έναν φίλο με συγκεκριμένο όνομα και ταυτότητα σαν να πρόκειται για πραγματικό πρόσωπο. Η φυσικότητα με την οποία αναφέρονται σε αυτό και οι λεπτομέρειες με τις οποίες το περιγράφουν κάνουν γονείς και παιδαγωγούς να πιστέψουν ότι πρόκειται για ένα υπαρκτό πρόσωπο. Όταν συνειδητοποιούν ότι το πρόσωπο αυτό εμπίπτει στη σφαίρα του φανταστικού, θορυβούνται και απευθύνονται σε κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας.

Οι φανταστικοί φίλοι των παιδιών και γενικά οι φανταστικές σχέσεις έχουν στιγματιστεί ως ύποπτες και πιθανόν ως ενδεικτικές ψυχοπαθολογίας. Παλαιότερα, και ιδιαίτερα ως τη δεκαετία του 1990, οι συμπεριφορές αυτές που διέπονταν έντονα από το φαντασιακό στοιχείο χαρακτηρίζονταν ως ανώριμες και άσκοπες. Σύμφωνα με τον Piaget (1962) οι συμπεριφορές αυτές ατονούν αργότερα με την ανάδυση της λογικής και της συγκεκριμένης σκέψης κατά τη μέση παιδική ηλικία.

Τα τελευταία χρόνια επικρατεί η άποψη ότι η φαντασία διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην ανθρώπινη σκέψη και οι ειδικοί αναγνωρίζουν πλέον τη χρησιμότητά της σε διάφορους τομείς, συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών σχέσεων. Υπάρχει ένα ευρύ φάσμα φανταστικών δραστηριοτήτων που σχετίζεται με τη δημιουργία, τη διαχείριση και την κατανόηση των κοινωνικών δεσμών. Ο φανταστικός φίλος μπορεί να είναι ένα πρόσωπο της ίδιας ηλικίας με το παιδί ή μεγαλύτερης, ενώ κάποιες φορές περιγράφεται από τα παιδιά ως ανθρωπόμορφο ζώο (Taylor & Carlson, 2002). Χαρακτηριστικό είναι ότι όταν ζητήθηκε από παιδιά προσχολικής ηλικίας να συγκρίνουν τους φανταστικούς με τους πραγματικούς τους φίλους, αυτά μίλησαν και για τους δύο με την ίδια στοργή και αγάπη και εξέφρασαν την ίδια προσδοκία ότι η φιλία τους θα διαρκέσει (Gleason & Hohmann, 2006). Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι η φιλία με κάποιον φανταστικό φίλο είναι ιδανική. Συχνά τα παιδιά αναφέρονται σε διαφωνίες και συγκρούσεις που έχουν με τους φίλους αυτούς (Taylor και συν., 2007).

Μερικές φορές το φαινόμενο των φανταστικών φίλων εμφανίζεται και στα παιδιά της μέσης παιδικής ηλικίας, τα οποία μιλούν για τους φίλους αυτούς, για τις συζητήσεις που κάνουν μαζί τους και για τις δραστηριότητες στις οποίες επιδίδονται με αυτούς. Συχνά τα παιδιά αυτά αναφέρονται στη στήριξη, την ενθάρρυνση, τις συμβουλές και την ανακούφιση που λαμβάνουν από αυτούς τους φίλους. Σε σχετική μελέτη που διεξήχθη σχετικά με το φύλο, βρέθηκε ότι τα κορίτσια προσχολικής ηλικίας συνήθως φροντίζουν τους φανταστικούς τους φίλους, ενώ τα αγόρια είναι πιο πιθανό να έχουν ως φανταστικούς φίλους υπερ-ήρωες και να προσδίδουν υπερφυσικές ιδιότητες στους φανταστικούς τους φίλους (Harter & Chao, 1992).

Η σχέση των παιδιών με τους φανταστικούς τους φίλους μπορεί να επηρεάσει τη σχέση τους με τους γονείς τους. Πολλά παιδιά μιλούν για τους φανταστικούς τους φίλους στους γονείς τους. Οι αντιδράσεις των γονιών ποικίλλουν. Κάποιοι γονείς επιδεικνύουν ανοχή, άλλοι θυμώνουν και οι περισσότεροι ανησυχούν. Σε σχετική έρευνα που διεξήγαγαν οι Taylor &Carlson (1997) σε παιδιά προσχολικής ηλικίας και στους γονείς τους βρέθηκε ότι 28% των τετράχρονων παιδιών είχαν έναν φανταστικό φίλο. Τρία χρόνια μετά βρέθηκε ότι ο αριθμός των φανταστικών φίλων είχε αυξηθεί. Συγκεκριμένα 31% των παιδιών ηλικίας 6 ή 7 χρόνων είχαν έναν φανταστικό φίλο. Η Taylor (2004) υποστηρίζει ότι το φαινόμενο του φανταστικού φίλου είναι απολύτως φυσιολογικό και δεν υπονοεί ότι το παιδί που έχει κάποιο φανταστικό φίλο είναι ντροπαλό ή έχει κάποια δυσκολία στην ψυχοκοινωνική του ανάπτυξη.

Τα τελευταία χρόνια, με το αυξανόμενο επιστημονικό ενδιαφέρον για το φαινόμενο του φανταστικού φίλου και με τη διεξαγωγή αντίστοιχων ερευνών, έχει προκύψει ένα διαφορετικό προφίλ ως προς τα παιδιά που έχουν φανταστικούς φίλους. Αυτά παρουσιάζονται με περισσότερες κοινωνικές και γλωσσικές δεξιότητες και χαρακτηρίζονται από περισσότερη δημιουργική σκέψη σε σχέση με τα παιδιά που δεν έχουν φανταστικούς φίλους (Hoff, 2005). Με τον τρόπο αυτό τα παιδιά που έχουν φανταστικό φίλο έχουν πλέον αποστιγματιστεί ως ύποπτα για κάποιου είδους ψυχοπαθολογία.

Αυτό βεβαίως δε σημαίνει ότι το συγκεκριμένο φαινόμενο δε θα πρέπει να αντιμετωπίζεται από τους ενήλικες που εμπλέκονται στην ανατροφή του παιδιού με διακριτικότητα και με τη δέουσα προσοχή. Οι γονείς και οι παιδαγωγοί που ασχολούνται με παιδιά που έχουν φανταστικούς φίλους είναι απαραίτητο να επιδεικνύουν τον απαραίτητο σεβασμό στην έκφραση της συγκεκριμένης ανάγκης του παιδιού και σε καμία περίπτωση να μην την διακωμωδούν ή να την απαξιώνουν λέγοντάς του ότι λέει ψέματα. Αντιθέτως, είναι απαραίτητο να μπορούν να ακούν το παιδί και να αφουγκράζονται τις ανάγκες του, με άλλα λόγια να προσπαθούν να επικοινωνήσουν μαζί του. Χωρίς να υπερβάλλουν, μπορούν να παρακολουθούν την έκφραση της φαντασίας και της δημιουργικής σκέψης του παιδιού, προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσουν τα μηνύματα που αυτό εκπέμπει.

 

 

Βασιλική Παππά, MSc, PhD,
Συμβουλευτική ψυχολόγος,
Επιστημονικά υπεύθυνη Σχολών Γονέων
www.sxolesgonewn.gr 
www.emotionalintelligence.gr 

19.50 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
Αμάνικο μπουφάν πράσινο DMN για αγόρι
78.00 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
Σακάκι και Φούστα Monnalisa για κορίτσι
259.00 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
COSATTO Cosatto Καρεκλάκι Φαγητού Pretzel Word Zoo Cocoa
9.95 €
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΟ
Sigikid τάπερ φαγητού Αυτοκίνητα
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Τα παιδιά κληρονομούν από τον πατέρα τετραπλάσιες νέες μεταλλάξεις σε σχέση με τις μητέρες

Τα παιδιά κληρονομούν από τον πατέρα τετραπλάσιες νέες μεταλλάξεις σε σχέση με τις μητέρες

Ο πατέρας περνάει στο παιδί του έως τέσσερις φορές περισσότερες νέες γενετικές…
Διάβασε τη συνέχεια
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Προεκλαμψία: Ποια είναι τα συμπτώματα;

Προεκλαμψία: Ποια είναι τα συμπτώματα;

Η προεκλαμψία είναι μια από τις πιο επίφοβες επιπλοκές της κύησης, η…
Διάβασε τη συνέχεια
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Αναδιανέμονται 10.000 vouchers για παιδικούς σταθμούς - Έως τις 27 Σεπτεμβρίου οι αιτήσεις

Αναδιανέμονται 10.000 vouchers για παιδικούς σταθμούς - Έως τις 27 Σεπτεμβρίου οι αιτήσεις

Στην αναδιανομή περίπου 10.000 μη χρησιμοποιηθέντων vouchers για την εξασφάλιση θέσης σε…
Διάβασε τη συνέχεια
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΤΟ MOTHERSBLOG
Τα κομπλιμέντα που βαρέθηκαν όλες οι μαμάδες να ακούνε

Τα κομπλιμέντα που βαρέθηκαν όλες οι μαμάδες να ακούνε

Κι όμως, υπάρχουν κομπλιμέντα που οι μαμάδες δεν βρίσκουν χαριτωμένα ακόμη και…
Διάβασε τη συνέχεια
MOTHERTOOLS
novalac-logo
Η εγκυμοσύνη σας ανά εβδομάδα

Η εγκυμοσύνη σας ανά εβδομάδα

Η ανάπτυξη του εμβρύου ανά εβδομάδα

Η ανάπτυξη του εμβρύου ανά εβδομάδα

Το μωρό σας μήνα με το μήνα

Το μωρό σας μήνα με το μήνα

Υπολογισμός Σύλληψης & Ωορρηξίας

Εξετάσεις

Εξετάσεις

Θηλασμός

Θηλασμός

Μαιευτήριο

Μαιευτήριο

Ημερομηνία Υπολογισμού Τοκετού

Ημερομηνία Υπολογισμού Τοκετού

Υπολογισμός Εβδομάδας Κύησης

Υπολογισμός Εβδομάδας Κύησης

Σχολικά προγράμματα Mothersblog. Εκτύπωσε το δικό σου!
× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης