Πανελλαδικές: «Ο γονιός πρέπει να είναι δίπλα στο παιδί, όχι μπροστά και να το τραβάει»

Το "άγχος των εξετάσεων" είναι παρόν όχι μόνο για τους μαθητές, όπως θα περίμενε κανείς, αλλά βασανίζει και πολλούς γονείς. Και η πίεση των γονιών μεταφέρεται στα παιδιά.

Πανελλαδικές: «Ο γονιός πρέπει να είναι δίπλα στο παιδί, όχι μπροστά και να το τραβάει»

Το ΑΠΕ-ΜΠΕ επισκέφτηκε το "Μαζί για το Παιδί", οι άνθρωποι του οποίου, μέσω της Γραμμής 11525 και του Συμβουλευτικού Κέντρου, στηρίζουν γονείς, εφήβους, παιδιά, αλλά και εκπαιδευτικούς. Αυτόν τον καιρό, λόγω των επικείμενων εξετάσεων, έχουν αυξηθεί τα τηλεφωνήματα γονέων και παιδιών, που ζητούν βοήθεια σχετιζόμενη με το "άγχος των εξετάσεων".

Σε ένα περιστατικό, η μητέρα (Ευαγγελία) τηλεφώνησε στο 11525 αγχωμένη. Ήθελε, η κόρη της ('Αννα, 17 χρονών) να διαβάζει περισσότερο, να μην βγαίνει με τους φίλους της, ώστε να "φορτσάρει", και να προετοιμαστεί καλύτερα, για να περάσει σε κάποιο πανεπιστήμιο. Η μητέρα δεν κατάφερε να σπουδάσει, καθώς παντρεύτηκε σε νεαρή ηλικία. Δεν ήθελε η κόρη της να ακολουθήσει το ίδιο μονοπάτι και προσπαθούσε να κινητοποιήσει την 'Αννα, πως αυτή τη στιγμή κρίνεται το μέλλον της. Η κόρη αντιδρούσε, θύμωνε με τη μητέρα της, κατηγορώντας την ότι δεν μπορεί να καταλάβει μια κατάσταση που δεν έχει βιώσει, και τον βαθμό άγχους που αυτή η κατάσταση τής διακινεί. Κατά συνέπεια, οι συζητήσεις τους κατέληγαν σε ένταση και σύγκρουση.

Η ψυχολόγος της Γραμμής μίλησε με την Ευαγγελία για την ανάγκη να διαχωρίσει τον εαυτό της (τις δικές της προσδοκίες και όνειρα) από την κόρη της και να μην ταυτίζεται μαζί της, καθώς αυτή η ταύτιση πιθανά δημιουργεί πρόσθετο άγχος στην 'Αννα, όπως και φόβο ότι αν αποτύχει στις εξετάσεις θα απογοητεύσει τη μητέρα της και δε θα είναι πλέον αγαπητή και αποδεκτή από εκείνη. Να συζητήσει με την κόρη πως βιώνει η 'Αννα αυτήν την περίοδο, τι προσδοκίες έχει η ίδια για τον εαυτό της, τι τη φοβίζει, τι τη δυσκολεύει, τι σημαίνει για εκείνη αποτυχία και επιτυχία. Κατανοώντας καλύτερα την κόρη της, θα μπορέσει να την πλαισιώσει καλύτερα, αποφεύγοντας να ταυτίσει τις εξετάσεις με την προσωπική αξία της 'Αννας ή με την επαγγελματική καταξίωση και ευτυχία.

studying 951818 960 720

«Ο γονιός πρέπει να είναι δίπλα στο παιδί, όχι μπροστά και να το τραβάει» αναφέρει η ψυχολόγος του "Μαζί για το Παιδί" Κλεοπάτρα Τσουχνικά. «Το παιδί έχει την ανάγκη να στηρίζεται στη δικιά του διαδικασία. Να εμπιστεύεται τον εαυτό του, τη δική του προετοιμασία. Είναι δικός του ο στόχος, όχι των γονιών. Η αποτυχία σε μια εξέταση, δε σημαίνει αποτυχία στη ζωή».

Καλό είναι να υπάρχει και να εναλλακτικό πλάνο, μια άλλη πιθανή εξέλιξη, προσθέτει η κ. Τσουχνικά. Να έχει γίνει μια συζήτηση μεταξύ γονιών και παιδιών για την περίπτωση, που οι συγκεκριμένες εξετάσεις δεν έχουν το θεμιτό αποτέλεσμα. Αυτό, για παράδειγμα, θα μπορούσε να είναι η επανάληψη των εξετάσεων, η αλλαγή σχολής, πόλης, κλπ.

Τα οικογενειακά θέματα πρώτα στη λίστα

Σύμφωνα με τα στοιχεία του οργανισμού, οι περισσότερες περιπτώσεις, που γονείς και παιδιά ζητούν συμβουλευτική υποστήριξη αφορούν οικογενειακά θέματα.
Από τον Ιανουάριο του 2017 μέχρι σήμερα, η Γραμμή 11525 έχει λάβει περισσότερες από 2.000 κλήσεις, παρέχοντας κυρίως συμβουλές σε ζητήματα που αφορούν την οικογένεια. Το 2016 έλαβε συνολικά 6.931 κλήσεις, κυρίως για συμβουλευτική σε θέματα παιδιών/εφήβων. Συνολικά από το 2009, που ξεκίνησε η λειτουργία της Γραμμής, έχει δεχθεί περισσότερες από 46.500 κλήσεις.

hqdefault

Τα πιο συχνά θέματα, που καλείται να διαχειριστεί η επιστημονική ομάδα της Γραμμής, είναι κατά σειρά: οικογενειακά θέματα (σχέσεις γονιών/παιδιών, διαχείριση διαζυγίου, ζήλια), θέματα συμπεριφοράς (επιθετικότητα/θυμός, άγχος, κοινωνικότητα, ζήλια), οριοθέτηση (οριοθέτηση και υπολογιστής), σχολικά θέματα (σχολικές δυσκολίες, προβλήματα με το διάβασμα, εκφοβισμός/bullying), εφηβεία και αναπτυξιακά θέματα (σεξουαλικότητα/σχέσεις φύλων, προβλήματα ύπνου, κατάθλιψη). Αξίζει να σημειωθεί, πως η οικονομική κρίση έχει προσθέσει στην θεματολογία της τηλεφωνικής υποστήριξης την πληροφόρηση για ενίσχυση σε είδος.

«Είναι σημαντικό οι γονείς ή τα παιδιά να μην αγνοούν κάτι που τους προβληματίζει. Να ζητούν ενημέρωση, να ενεργοποιούνται, δεν χρειάζεται να γίνει κάτι απειλητικό για να το συζητήσουν. Ο,τιδήποτε απασχολεί τον καθένα, αξίζει να το επεξεργαστεί κανείς και να ενισχύσει τις υπάρχουσες σχέσεις» επισημαίνει η κ. Τσουχνικά.

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved